Onze blog

Alt-tag gebruikenvoor je afbeeldingen

 

In blogbericht “WordPress fouten die veel worden gemaakt” heb je het al even voorbij zien komen; de alt-tag. Je hebt kunnen lezen dat veel mensen hier geen gebruik van maken of dat ze de alt-tag verkeerd gebruiken. En dat is nou juist zonde. Want een goede alt-tag zorgt er namelijk voor dat jij hoger kunt scoren in de zoekresultaten van Google en daarnaast geeft het ook duidelijkheid aan je bezoekers waar de afbeelding overgaat. Wil jij graag weten hoe jij een alt-tag kunt gebruiken en wat dit precies is? Lees dan snel verder.

 

Wat is een alt-tag?

Een alt-tag is een manier om bij je afbeeldingen een korte omschrijving te geven van de afbeelding die bezoekers kunnen zien en waar zij op kunnen klikken. Met de alt-tag kun jij de inhoud van je content versterken. Zeker bij het gebruik van een passende en vooral relevante afbeelding. Je geeft door het gebruik van een alt-tag een soort korte label die door Google gelezen kan worden. Want Google weet en kan een heleboel, maar geen afbeeldingen lezen. Vandaar de alt-tag om dit mogelijk te maken.

 

Waarom een alt-tag belangrijk is voor Google

Door het gebruik van een alt-tag aan je afbeelding kan Google een beeld krijgen van de afbeelding en deze ook kan lezen. Zoals ik al even zei kan Google gewone afbeeldingen en plaatjes niet lezen en zien, zoals wij dat kunnen. Het is wel belangrijk dat jij een alt-tag op de juiste manier gebruik zodat jij meer bezoekers kunt krijgen op je website of webshop. Hoe kun je dit dan op de juiste manier doen? Als een alt-tag relevant is zal Google dit ook zien en zul jij hiermee automatische hoger gaan scoren in de zoekresultaten met je gebruikte afbeelding. Met als extra gevolg meer bezoekers krijgen. Daarom moet je er voor zorgen dat de afbeelding niet te algemeen word benoemd. Stel je hebt een afbeelding met een inktvis die je bij je content wilt voegen. Dan is het verstandig om de alt-tag inktvis te gebruiken en dus niet vis.

 

Alt-tag goed voor de SEO

Zoals hierboven heb je gezien dat Google veel waarde hecht aan het gebruik van een alt-tag op afbeeldingen, mits ze relevant zijn en niet te algemeen. Het voordeel van het gebruik van een alt-tag is dat jij je ook richt op de SEO en dus beter en hoger kunt scoren in de zoekresultaten van Google. Zeker wanneer er veel bezoekers op de afbeelding klikken zal Google dit aanzien voor belangrijk en je dus hoger laten scoren in de zoekresultaten.

 

Alt-tag toevoegen in WordPress

Om een alt-tag toe te kunnen voegen in WordPress kun je wanneer jij een afbeelding upload in het tekstvlak “alternatieve tekst” een alt-tag toevoegen.
Kortom als jij gebruik maakt van afbeeldingen op je website of webshop is het goed en belangrijk om een alt-tag toe te voegen. Dit omdat Google een alt-tag kan lezen en daarnaast omdat je door een alt-tag hoger kunt scoren in de zoekresultaten. Natuurlijk moet deze alt-tag wel relevant zijn en niet te algemeen. Hoe meer mensen er op de afbeelding klikken hoe hoger je kunt komen met de gekozen afbeelding in Google.

Plaats een reactie

Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten