Onze blog

bedrijfsnaam bedenken

 

Het kan echt lastig zijn wanneer je een bedrijfsnaam moet bedenken voordat je eigenlijk überhaupt begint aan je bedrijf. Je zult je er echt in moeten gaan verdiepen omdat het eventueel ook gevolgen kan hebben voor later. Ook moet een bedrijfsnaam jaren mee kunnen. Stel dat jouw website of webwinkel later bekend wordt, dan moet je wel een goede naam hebben die mensen goed kunnen onthouden. Als je later je bedrijf wilt gaan uitbreiden dan kan het zijn dat die naam niet meer relevant is en wanneer je jouw naam laat veranderen kan het nog wel eens erg lastig worden om alles te wijzigen. Wanneer je kiest voor een algemene naam (zoals eNJee) dan kun je er eigenlijk alles mee doen. Zo breid ik mijn cursus steeds verder uit zonder dat ik mijn naam hoef te veranderen. Ik zou in principe vandaag met dit alles kunnen stoppen en er een honden-website van kunnen maken en hondenbrokken kunnen verkopen onder zelfde naam eNJee.

 

Hoe begin je?

Gelukkig mag je helemaal zelf weten hoe je uiteindelijk zult heten. Er is niemand in deze wereld die zal zeggen dat jouw gekozen naam niet mag of slecht is. Tenzij de Kamer Van Koophandel zelf zegt dat het niet mag ivm een eventueel conflict met gelijke namen. Zoals in bovengenoemd voorbeeld mijn eigen bedrijfsnaam is alles mogelijk, denk maar eens aan Grolsch, Heineken, Zeeman, Hema of Albert Heijn. Tal van bekende namen en soms wereld’s bekende namen stammen af van persoonsnamen.

 

Lastig te onthouden

Buitenom dat het lastig is om een bedrijfsnaam te bedenken moet je er ook rekening mee houden dat het makkelijk te onthouden is. Mensen hebben er soms behoorlijk moeite mee om bedrijfsnamen te onthouden en dat kan gevolgen hebben voor je eigen toekomst. Er zijn zelfs grote bedrijven die letters weg hebben gehaald omdat ze in het buitenland niet kunnen worden uitgesproken. Dus probeer een naam te bedenken die ook makkelijk te onthouden is en uit te spreken is over de hele wereld. Om het voor jezelf wat duidelijker te maken heb ik hieronder een aantal bedrijfsnamen die ook overal in de wereld kunnen worden uitgesproken:

  • Microsoft
  • Phillips
  • IKEA
  • Twitter
  • Facebook

 

Te lokaal

Waar je trouwens ook rekening mee moet houden is dat jouw bedrijfsnaam niet toevallig een scheldnaam is in het buitenland. Sommige Nederlandse bedrijven hebben een bedrijfsnaam zoals Puta Pita’s. Leuke naam voor in Nederland of Belgie. Maar in Spanje kan dat wel eens een probleem worden omdat het daar een scheldwoord is.

 

Tijdgebonden

Sommige ondernemers willen een bekende bedrijfsnaam zoals ”Bokito” maar je moet ook jezelf de vraag stellen of mensen ”Bokito” nog wel kennen? Zo ja, hoe zit dat over 10 jaar? Dat soort acties zijn vaak van korte duur en het heeft op langere termijn weinig effect.

 

Jouw naam?

Wanneer je een bedrijfsnaam wilt hebben met jouw naam erin, hou er dan wel rekening mee dat het ook écht jouw naam is en niet van een fictief persoon. Waar je ook op moeten letten is
wanneer je eigen naam Philip is en je wilt verlichting verkopen onder de naam Philipslampen. Je maakt een webwinkel met dezelfde domeinnaam en alles is klaar voor verkoop. Hartstikke leuk! In het begin zal het nog wel leuk zijn totdat je wordt gevonden door het bedrijf Phillips….. OEPS!!

Je krijgt een boze brief van dé Phillips zelf met daarin de dreiging van juridische stappen die er genomen zullen worden…!!! Vaak krijg je nog 48 uur de tijd om je website of webwinkel offline te halen maar een boete krijg je sowieso op je deurmat… Kijk dus écht goed uit welke namen jij gebruikt voor je onderneming want het zou zo maar grote gevolgen kunnen hebben voor je onderneming.

Bedenk eens voor jezelf 10 namen die passen bij je bedrijf. Leg vervolgens deze namen voor aan 4 verschillende mensen die je kent. Vraag bijvoorbeeld jonge en oudere mensen wat ze ervan vinden, mannen en vrouwen, hip en ouderwets. Maak een overzicht van wat ieder van hen van de naam vindt. Check dan die namen in het namenrigister van de KVK op de site kvk.nl en kijk of die naam al gebruikt wordt. Staat er niks bij de KVK? Dan heb je al snel een naam voor je bedrijf.

 

Zoekwoorden voor zoekmachines

Het is natuurlijk ook altijd verstandig wanneer je een goed zoekwoord in je bedrijfsnaam plaatst, je dat ook in je domeinnaam hebt. Wanneer je goed gevonden wilt worden is het altijd verstandig om de juiste trefwoorden te gebruiken, echter is het wel zo dat je beperkt bent. Stel dat je in de toekomst je bedrijf wilt uitbreiden dan ben je dus beperkt met je bedrijfsnaam. En daarbij kijken zoekmachines zoals Google steeds minder naar een domeinnaam. We leven in een tijd waarbij Content King is. Dat vind Google vele malen belangrijker dan een gerelateerde domeinnaam…

Heb jij zelf ook nog ideeën of heb je vragen? Stel ze gerust hieronder!

Plaats een reactie

Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten