Onze blog

Blog beginnen? 20 Blog fouten die veel bloggers maken

 

Blog beginnen? 20 blog fouten die veel bloggers maken. Ook jij kunt bloggen en deze fouten vermijden. Blog beginnen hoe je dat doet?

De ogen van mensen beginnen te rollen wanneer ik hun vertel dat ik mijn geld verdien op het internet door hoog te scoren in Google doormiddel van ‘simpel’ bloggen. ‘Dat is wel zó makkelijk, je krijgt een paycheck om de hele dag te schrijven op het internet. Zelfs een aap kan je werk doen!’ Hoor ik ze zeggen.

Kijk, mensen zijn snel geneigd om te oordelen voordat zijzelf het geprobeerd te hebben. Mensen zien bloggers vaak als een no-brainer job. Maar wanneer zij gaan zitten om hun eerste artikel te schrijven, dan klappen ze dicht: ‘Dit is veel moeilijker dan ik dacht’.

Hetzelfde geldt wanneer iemand een nieuwe baan start zonder dat diegene voor die tijd de vacature heeft gelezen. Het schreeuwen en rond bazuinen van iets waarvan je niet weet waarover je het hebt is ronduit dom en niet bepaald slim te noemen.

Het is heel normaal dat je als beginnend blogger vrijwel niets kunt typen. Wanneer je al een schrijver bent is dat erg mooi meegenomen. Alhoewel het wel zo is dat wanneer je een blog begint in een andere niche dat dit toch wel andere koek is. Dat weet Ishara maar al te goed. Zij schreef altijd al heel erg graag, maar toen zij begon als blogger bij eNJee heeft het haar ook behoorlijk moeite gekost. Dat heeft ze vaker geschreven in haar blogs. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat je als onervaren blogger er niets van kunt bakken. Want ook de onervaren bloggers kunnen bloggen!

Ik weet nog goed dat ik mijn eerste artikel schreef. Jeetje man, ik deed de hele dag erover om 300 woorden te typen. Terwijl ik nu blog-artikelen schrijf van gemiddeld 3000 woorden met hetzelfde aantal uren. Oké we zijn wel nu 3 jaar verder en ik krijg steeds meer ervaring daarin. Het is een kwestie van doorgaan en blijven lezen. Dan kom je vanzelf op snelheid.

Ik heb hieronder 20 fouten staan die de meeste beginnende bloggers maken en de tips hoe je die fouten kunt vermijden.

 

Fout 1: Ideeën komen op de raarste momenten

Wanneer je begint met bloggen, kom je al gauw op blog ideeën – onder de douche, in de auto, wanneer je bij je moeder bent. Terwijl je ideeën op willekeurige momenten kunnen komen, moeten de ideeën nooit willekeurig zijn. Omdat het een goed idee in het algemeen is, betekent het niet dat het een goed idee is voor je bedrijf.

 

Oplossing: Je blogberichten zullen allemaal grotere bedrijfsdoelstellingen moeten hebben.

De nummer 1 reden dat je blogt is om je bedrijf te laten groeien, dus al je blogberichten dienen te helpen om die groeidoelstellingen te maken. Je zult je moeten focussen op de problemen van klanten/bezoekers waarbij zij de oplossing van hun probleem kunnen lezen op jouw website.

 

Fout 2: Je schrijft te eentonig

Het schrijven van een blog bericht is heel anders dan het schrijven op een stuk papier. Maar als bloggers beginnen, hebben ze over het algemeen alleen ervaring met het schrijven op papier. Het probleem? De stijl van het schrijven op papier is niet de stijl van schrijven op het internet.

Laten we eerlijk zijn: De meeste mensen die je bericht zien, gaan vaak niet de hele blog niet lezen. Als je de lezer geïnteresseerd wilt houden om de hele artikel te laten lezen, zul je moeten schrijven in een stijl die moeiteloos te lezen is.

 

Oplossing: Schrijf alsof je praat

Probeer conversationeel te schrijven. Dat wil zeggen dat je makkelijke taal moet gebruiken zodat bezoekers de tekst leuk vinden om te lezen. Mensen willen zich voelen alsof zij zaken doen met echte mensen, geen robots. Maak gerust eens een taalfout of gebruik eens een verkeerde woordspelling. Dat is hoe echte mensen praten.

 

 

Fout 3: Je denkt dat bezoekers geïnteresseerd zijn in jouw verhaal

Het klinkt hard, maar het is de waarheid: Wanneer mensen beginnen met bloggen, denken zij dat hun bezoekers geïnteresseerd zal zijn in hun verhalen en interesses. Maar dat is niet waar. De meeste bezoekers interesseert het niets wat jouw verhaal is en wat jouw ervaringen zijn. Bezoekers willen het liefst direct een oplossing voor het probleem. Verplaatst je in de bezoeker. Jij zou het ook irritant vinden als je eerst een tekst moet lezen van 1000 woorden terwijl het antwoord van t probleem in de laatste zin staat.

 

Oplossing: Toon je persoonlijkheid

Hoewel de meeste mensen het niet kunnen schelen wie t artikel schrijft, wil nog niet zeggen dat jij je persoonlijkheid niet in je tekst hoeft te verwerken. Hoe je dat doet is helemaal aan jou. Sommige mensen houden van grappige opmerkingen tussendoor, en anderen hebben een levendige schrijfmanier.

Een persoonlijkheid in je eigen blog is van groot belang. Probeer een manier te vinden waarbij je de lezers claimt over het onderwerp waarover je blog gaat. Maak je toon persoonlijk. Probeer te bloggen alsof je face to face tegenover elkaar staat.

 

Fout 4: Je onderwerp is te breed.

Wanneer mensen beginnen met bloggen, willen zij meestal over echt grote onderwerpen schrijven zoals:

Social Media Marketing
“Bedrijfs praktijken”
“Geld verdienen op het internet”

Onderwerpen zoals deze zijn veel te breed. Omdat er zoveel details en nuances in deze onderwerpen zitten, is het echt moeilijk om te winnen in Google. Daarnaast is het zo dat je deze grote onderwerpen kunt verdelen in kleinere relevante onderwerpen waardoor je meer doelgroepen trekt. Vaak zijn deze onderwerpen van hogere kwaliteit en heb je meer kans op leads en klanten.

 

Fout 5: Het onderwerp dat je gekozen hebt, boeit niemand behalve jezelf

Wanneer je begint met bloggen ga je natuurlijk bloggen over iets wat jij interessant vindt. Het makkelijkste is om een lijst te maken waar jij je onderwerpen op verzameld. Je begint snel met bloggen, want als jij het al interessant vindt, dan zullen anderen het ook wel interessant vinden, nietwaar? Helaas is dat niet het geval. Het is belangrijk dat je voordat je begint met bloggen eerst gaat kijken en gaat onderzoeken of jouw doelgroep wel geïnteresseerd is in jouw onderwerp. Je zult goed moeten kijken en zoeken wat die mensen (je doelgroep) interessant vinden en met welke woorden zij gaan zoeken in Google. Als jij hier meer duidelijkheid over hebt, dan pas weet je waar je over moet bloggen en met welke woorden jij moet gaan ‘spelen’. De grote vraag is natuurlijk: Zijn dat ook de onderwerpen wat jij zo interessant vind?

 

Fout 6: Je weet niet precies voor wat voor publiek je schrijft

Weet jij wel voor welk doelgroep je schrijft? Heel veel ondernemers die net zijn begonnen met bloggen weten niet eens voor welke doelgroep zij schrijven. Het is onwijs belangrijk wanneer je gaat bloggen dat je weet welke doelgroep je benaderd. Ook al weet je welke onderwerpen je doelgroep graag leest, kun je alsnog de mist in gaan. Krijg je bijvoorbeeld bezoekers die weinig of nog niets van t onderwerp hebben gehoord, dan kun je wel je tekst volstampen met vaktermen maar dat zullen zij niet begrijpen. Wanneer je bezoekers krijgt waarvan al wat experts erbij zitten, die zitten ook niet te wachten wanneer je alle vaktermen tot in de kleinste detail gaat uitleggen. Het is daarom belangrijk om te onderzoeken wat voor type mensen in je doelgroep zit. Op die manier heb je niet alleen de perfecte onderwerp, maar spreek je de bezoekers ook nog eens op de perfecte manier aan.

 

Fout 7: Hou je focus op ’t doel

Wanneer je blogt voor een ander bedrijf is het vaak lastig om je focus te houden bij de juiste onderwerp. Ik zie vaak dat bloggers die voor andere bedrijven bloggen het doel uit hun ogen verliest. Pas daar voor op! Het moet niet de bedoeling zijn dat je als blogger in het rond gaat schieten wanneer je voor je eigen of voor iemand anders blogt. Probeer die focus-zoekwoord dan ook met regelmaat terugkomen in je blog. Wanneer je dat regelmatig doet dan is het makkelijker om je te blijven focussen.

 

Fout 8: De onderwerpen die je kiest zijn te breed

Dit is de meest voorkomende fout die alle blogger maken. Waarom? Puur omdat ondernemers kijken naar de cijfers. Wanneer zij zien dat bepaalde zoekwoorden duizenden keren per maand op gezocht wordt dan willen zij zich richten op dat ene zoekwoord. Ondanks daar de concurrentie extreem hoog ligt, denken zij dat ze er makkelijk tegenaan kunnen boksen met 1 artikel per week. Wanneer zij gaan richten op een relevant zoekwoord die minder in trek is in de Google zoekresultaten dan hebben zij wel sneller kans op klanten. Puur omdat daar minder concurrentie zit.

Tuurlijk begrijp ik dat jij voor zoveel mogelijk mensen wilt schrijven. Want hoe meer mensen jij kunt bereiken, hoe beter het is voor je eindejaar cijfers.

Maar één specifiek onderwerp (zoekwoord) kun je helemaal uitdiepen en opsplitsen in kleinere onderwerpen. Hiermee heb je veel minder kans op grote concurrentie en kun je makkelijker winnen in de zoekresultaten.

Wanneer je een heel breed onderwerp verteld dan vertel je eigenlijk van alle verschillende aspecten slechts een klein deel. Daarbij geef je de lezer de indruk dat zij jouw blog niet in de gaten moeten houden. En vergeet niet dat een breed onderwerp ontzettend zware concurrentie heeft. Moordend zelfs.

 

Fout 9: Het publiek dat je voor ogen hebt is te groot

Je hoopt natuurlijk dat je met jouw blog zo hoog mogelijk in Google komt en zoveel mogelijk bezoekers trekt. Dat is ook helemaal geen verkeerde insteek om hieraan te werken. Maar wat ik nog vaak zie is dat bloggers een blog beginnen en zich niet focussen op een doelgroep. Maar juist gaan bloggen voor een ontzettend groot publiek. Het nadeel van bloggen voor een te groot publiek is dat je eigenlijk het doel mist voor de doelgroep die jij voor ogen hebt. Maar ook dat je hierdoor niet echt gericht en de juiste informatie deelt in je blogberichten.

Wist je dat het je bezoekers niks uitmaakt hoeveel bezoekers jij hebt? Zij komen op je website of webshop om informatie en antwoorden te krijgen op hun specifieke vragen. Dus voor je gaat beginnen met bloggen zoek uit wie je doelgroep is. En waar jij aandacht aan wilt besteden. Door je doelgroep te verkleinen zul je merken dat het aantal bezoekers echt gericht is op hetgeen dat jij aanbied. Maar ook dat mensen bij je terug zullen komen. Want jij hebt namelijk echt wat voor hen te bieden op een bepaald gebied.

 

Fout 10: Je blogbericht springt van de hak op de tak

Wanneer je voor de eerste keer begint met bloggen heb je vast ontzettend veel ideeën om over te gaan bloggen. Dit is natuurlijk super goed, maar de kans bestaat dat wanneer je zomaar begint met schrijven dat je blogbericht verschillende onderwerpen zal krijgen. En dat in 1 bericht. Je springt dus van de hak op de tak.

Wanneer je een blogbericht schrijft en je springt van de hak op de tak, zal dit voor een hoop verwarring zorgen bij je bezoekers. En dat is nu juist niet de bedoeling. Wanneer een blogbericht heel veel verschillende onderwerpen heeft zal je bezoeker door de bomen het bos niet meer zien. Het gevolg is dat zij opzoek gaan naar een blogbericht, waar nu juist net dat ene onderwerp word behandeld waar zij naar opzoek zijn.

Schrijf je een blogbericht? Zorg er dan voor dat je in dit blogbericht maar een onderwerp behandeld. Kies voor jezelf hoe diep je hier op in wilt gaan. Je kunt namelijk ook kiezen om bij je volgende blogbericht hetzelfde onderwerp te behandelen, maar dan net even wat meer de diepte in te gaan.

 

Fout 11: Een blogbericht die niet prettig leest

Ik heb het al vaker gezegd, bloggen kan iedereen. En jij dus ook! Echter is het wel een weg waarin je zult vallen en opstaan. In het begin heb je ook nog niet je eigen stijl van bloggen. Dit komt met de tijd.

Een fout die veel word gemaakt als het gaat om bloggen is dat het blogbericht niet prettig leest. Dit kan door verschillende factoren komen:

  • Je gebruikt te veel vaktaal. Jij weet heel goed wat dit betekend, maar je bezoeker is een leek en weet dit in de meeste gevallen niet. Gebruik je wel vaktaal, zorg er dan voor dat je dit ook vertaald.
  • Je blogbericht is veel te stijf. Dit is een fout die ik in het begin ook heb gemaakt. Ik schreef niet op de manier hoe ik praat.
  • Je blogt als een ander. Echt waar doe dit niet. Jij bent namelijk jij! Ook dit heb ik in het begin gedaan. En tjonge wat ging ik hier gigantisch op mijn gezicht. Na verloop van tijd begon het bloggen mij echt onwijs tegen te staan.

Schrijf je blogbericht lekker op een luchtige manier. Gewoon zoals jij praat. En af en toe een klein grapje in je blogbericht is helemaal niet erg. Mits het natuurlijk wel past. Maar dat lijkt mij logisch.

 

Fout 12: Je blogbericht heeft geen pakkende titel

Een pakkende/sterke/aanlokkende titel is ontzettend belangrijk. Een titel van je blogbericht geeft de eerste indruk voor je bezoekers. Door de titel bepalen mensen of ze verder gaan lezen, of juist niet.

Het is dus van belang dat je goed nadenkt over de titel van je blogbericht. Heb je al een titel en ben je nog bezig met je blogbericht, dan kun je als je klaar bent nog eens je titel onder de loep nemen. Is dit een titel die aanspreekt? Pas hem zonodig aan.

 

Fout 13: Je blogbericht heeft geen persoonlijke touch

Het beginnen met bloggen heeft als voordeel dat je hierin je ei kwijt kunt. Dit is natuurlijk helemaal zo wanneer je een persoonlijke blog begint. Hierdoor kun je dus heel goed je blogbericht persoonlijk maken. Toch zie ik bij mensen die beginnen met bloggen dat ze vooral objectief gaan schrijven of alleen maar informatie gaan geven over een bepaald onderwerp.

Maar ook wanneer je als ondernemer gaat bloggen kun heel goed een persoonlijke touch geven aan je blogbericht. Je kunt namelijk schrijven over dingen die jezelf hebt ervaren, maar ook een wens die je hebt voor je onderneming (bijvoorbeeld: waar sta ik over 10 jaar).

Natuurlijk is het belangrijk dat bij het bloggen informatie geeft. Maar daarnaast kun je een blogbericht zeker wel een persoonlijke touch geven door bijvoorbeeld:

  • Je eigen mening te geven.
  • Je eigen ervaring delen.
  • Een beetje humor gebruiken.
  • Op je eigen manier schrijven. Wie ben jij en laat dit doorschemeren in je blogbericht.

Er zijn ontzettend veel mogelijkheden om je blogbericht persoonlijk te maken. Ga eens na hoe jij dit zelf kunt doen. Laat je creativiteit lekker de vrije loop gaan. Ja ook als ondernemer. Ga je onderscheiden van al die anderen die er zijn.

 

Fout 14: Bezoeker kunnen geen gesprek met je beginnen

Het krijgen van reacties kan en is zeker spannend. Want hoe gaan bezoekers reageren op hetgeen dat jij hebt geschreven? Maar helaas zie ik het vaak gebeuren dat bezoekers niet worden aangespoord. En dan bedoel ik dus de call to action. Maar het is niet alleen een reactie onder je blogbericht op je website of webshop. Maar ook op je social media.

Toch wil ik je wel duidelijk maken dat het krijgen van reacties niet vanzelfsprekend is. Want tegenwoordig zie je dat mensen steeds minder gaan reageren op een blogbericht. Zeker wanneer je nog maar net begint. Ik heb van een aantal bloggers die al langer bezig zijn en een enorme groep volgers hebben ook een daling zien in het aantal reacties. Dus schrik hier niet van.

Toch is het belangrijk dat je bezoeker met jou in gesprek kan gaan als het gaat om je blogberichten. Dus zorg er voor dat wanneer je een reactie krijgt, of dit nu op je bericht is op je website of webshop of dat dit op social media is, dat jij altijd reageert. En een reactie uitlokken kun je dus doen door aan het eind van je blogbericht een vraag of opmerking te plaatsen waar mensen op kunnen reageren.

 

Fout 15: Je kopieert blogberichten van anderen

Plagiaat, is een punt waar bloggers snel gebruik van kunnen maken. Maar doe dit niet! Plagiaat is gewoon het een op een kopiëren van blogberichten van andere websites of webshops. Zonder dat jij dit hebt gemaakt. Het kan zo makkelijk lijken, zeker als het teksten zijn die echt passen binnen je eigen niche. Toch is moet je dit niet doen! Want Google zal je hier ook ongenadig voor gaan straffen. Je zult minder goed worden gevonden of in het ergste geval zal je website of webshop helemaal uit de zoekresultaten worden gehaald.

Maar hoe kan je dan een blogbericht van iemand anders gebruiken als dit zo aansluit op je eigen doelgroep? Dat is heel eenvoudig. Want je kunt er namelijk voor kiezen om om dit bestaande bericht je eigen blogbericht te schrijven en daarna te linken naar het bestaande blogbericht.

Weet je het is ook echt niet erg om inspiratie op te doen bij andere bloggers hoor. Soms is het lastig om ergens over te bloggen. Je kunt dan zeker wel eens kijken bij je concurrenten/collega’s. Zie jij iets waar jij ook over kan bloggen? Prima, maar zorg er voor dat het blogbericht dat jij schrijft helemaal van jezelf is.

 

Fout 16: Je blogbericht bestaat uit alleen maar tekst die aansluit

Ow jongens ik weet niet hoe het met jou staat. Maar wat doe jij als je op een website komt en alleen maar tekst ziet staan, die ook nog eens aansluit op elkaar? Het eerste dat ik doe is meteen wegklikken en verder zoeken. Het lezen van blogberichten moet nu eenmaal wel makkelijk zijn. En dit doe je niet door aansluitend een heel stuk tekst neer te knallen.

Belangrijk is dat wanneer je gebruik maakt van alleen tekst dat je gebruik maakt van alinea’s. Want dit zorgt voor overzicht. Daarnaast leest dit ook nog eens makkelijker. De meeste mensen lezen een blogbericht al scannend. Dat heb ik al wel eens vaker verteld. Door het gebruik van alinea’s en tussen kopen zorg je dus voor meer overzicht. Daarnaast kunnen mensen ook kiezen wat er wel interessant voor hen is en wat ze misschien al wel weten. Dat kunnen ze dan ook overslaan.

 

Fout 17: Je blogbericht is puur gericht op Google en de SEO

Je hebt het vast wel eens gelezen dat het belangrijk is dat wanneer je gaat bloggen dat je dit blogbericht richt op de SEO. Dus de vindbaarheid in Google. Natuurlijk is het belangrijk en heel tof dat je hoog scoort in Google. Maar even serieus… voor wie schrijf jij eigenlijk je blogberichten? Juist je bezoekers. Natuurlijk kun je hierom heen ook echt wel werken aan de SEO. Door het gebruik van zoekwoorden die je verwerkt je blogbericht.

Toch zie ik nog vaak dat bloggers beginnen met bloggen hoger te scoren in Google. Vaak is dit ook nog eens het hoofddoel. Dus het blogbericht is vervolgens niet echt prettig meer te lezen voor de bezoekers. Persoonlijk vind ik dat je hiermee echt je doel mist. Want het gaat er uiteindelijk om dat bezoekers antwoorden/tips krijgen op hun vragen.

Daarnaast is het ook zo dat wanneer je met regelmaat nieuwe blogberichten plaatst je ook steeds hoger kunt gaan scoren in Google. Google zie namelijk dat er steeds weer nieuwe unieke content word geplaatst.

 

Fout 18: Je geeft je oude blogberichten geen update

Een van de dingen die ik regelmatig zie is dat een blogbericht geen update krijgt. Dus dan is er een link geplaatst die het vervolgens niet meer doet. Dat is jammer, want als ik dat ervaar ben ik als bezoeker snel weg. Zeker als het ook nog eens vaker gebeurd.

Het is dus echt aan te raden om van tijd tot tijd even oude blogberichten door te nemen en te gaan kijken of alles nog wel up to date is. Zo niet? Pas dit dan aan en vervang of verwijder linken die het niet meer doen.

 

Fout 19: Je blog niet met regelmaat

Jij wilt natuurlijk zo snel mogelijk hoger scoren binnen de zoekresultaten van Google toch? Een van de belangrijkste dingen om dit voor elkaar te krijgen is dat je met regelmaat een blogbericht online zet.

Maar wat versta ik dan onder regelmaat. Want wat voor de een fijn werkt, zal voor de ander minder fijn werken. Ik wil het liefst 3 blogberichten per week online hebben. Nu is dat de afgelopen weken niet gelukt omdat wij vakantie hadden. Maar toch zijn er steeds 2 blogberichten online gekomen. Maar misschien heb jij maar tijd voor 1 blogbericht per week of om de week.

Het gaat er om dat je voor jezelf om de zoveel tijd weer een nieuw blogbericht online zet. En wat voor jou werkt moet je toch echt zelf gaan uitvinden. Je kunt er voor kiezen om 1 keer in de week een paar uur de tijd te nemen om te gaan bloggen. En wie weet zit je heerlijk in de flow en kun je zo 2 of 3 blogberichten typen. Die je dan vervolgens kunt inplannen. Want dat is nu zo fijn aan WordPress.

 

Fout 20: Je blijft je blogbericht keer op keer lezen en aanpassen

Ken je dat? Jij bent niet snel tevreden? Als je gaat bloggen kan het zijn dat wanneer je niet snel tevreden bent je maar blijft doorlezen en aanpassen. Het gevolg is dat je nooit of sporadisch een blogbericht online zet.

Uiteraard is het belangrijk dat je je blogbericht doorleest als je klaar bent. Want het kan zijn dat bepaalde zinnen niet helemaal kloppen of lekker lezen. Dan is het goed om deze wel aan te passen. Wanneer de dingen die je hebt geschreven kloppen dan kun je deze prima plaatsen. Een blogbericht kan nu eenmaal niet perfect zijn.

 

Conclusie:

Zoals je ziet zijn er 2o fouten die veel voorkomen als het gaat om bloggen. Niet alleen bij de beginners, maar ook bij bloggers die al langere tijd bezig zijn. Ook zijn kunnen deze fouten of een aantal hiervan maken.

Ik ben benieuwd of er nog andere fouten zijn die jij misschien wel hebt gemaakt en die ik niet heb benoemd. Laat het in een reactie hieronder achter.

 

Plaats een reactie

Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten