Onze blog

Blog schrijven: Hoe houd je rekening met je lezer? 7 tips

 

Blogbericht schrijven, hoe houd je rekening met je lezer? Als je een blogbericht schrijft wil je hoger scoren in Google. Is dat wel reëel?

Om maar meteen met de deur in huis te vallen 😉 of je nu een onderneming hebt of een blog bijhoud. Je wilt in de eerste plaatst gevonden worden door je bezoeker. Dus zul je hoog in de zoekresultaten van Google moeten komen.

Maar stel jezelf nu eens eerlijk de volgende vraag:

Schrijf ik mijn blogbericht nu voor het hoger scoren in Google of juist voor mijn bezoeker?

Als je heel eerlijk naar jezelf kijkt? Welk antwoord komt er in eerste gedachte in je op?

 

Waarom niet eerst een blogbericht schrijven voor Google?

Tegenwoordig is SEO een hot item. Niet zo heel gek aangezien je steeds meer bloggers en ondernemers ziet. Dus het is belangrijk dat je goed word gevonden in de zoekresultaten van Google. Doordat je goed of beter word gevonden kun je ook weer meer verkopen binnenhalen als ondernemer zijnde.

Laat ik maar meteen eerlijk zijn. Een blogbericht schrijven voor alleen Google heeft echt geen zin. Op het moment dat je bezoeker op je website komt en een blogbericht gaat lezen dat echt niet fijn leest, rennen ze meteen gillend weg. Waarom? Puur omdat ze of er niks van begrijpen of dat ze niet worden aangesproken.

Het is niet voor niks dat bezoekers op je website komen. Zij hebben een vraag of probleem en willen hier graag antwoord of tips voor krijgen. Ga jij ontzettend technisch schrijven dan is de kans dus heel groot dat deze bezoekers dus bij je weggaan en in het ergste geval niet meer bij je terugkomen.

En dat is echt zonde. Ik geef je graag een aantal tips hoe jij een blogbericht schrijft voor je bezoeker en ook nog eens aan je SEO werkt. Ik zeg 2 vliegen in 1 klap!

 

Tip 1: Schrijf in een verhaal

Een verhaal kan helpen om een probleem of vraag te gaan beantwoorden. Je kunt hier een fictief verhaal van maken. Maar wel dat jij laat zien wat het probleem of vraag is en wat hierop het antwoord is.

 

Tip 2: Spreek je bezoeker aan

Je bezoeker aanspreken kan op verschillende manieren. Door een probleem te bespreken. Je lezer kan zich dan herkennen in het probleem of vraag en jij laat zien wat de oplossing is.

Aan de andere kant kun je ook gebruik maken van zinnen als:

  • Herken jij dit ook?
  • Loop jij ook aan tegen?
  • Vraag jij je ook wel eens af?
  • Hoe zou jij dit doen?
  • Enz.

Het voordeel van je lezer aanspreken is dat het hun focus geeft. Want jij hebt het persoonlijk tegen hen.

 

Tip 3: Schrijf zoals je praat

Dit is iets wat ik persoonlijk erg belangrijk vind. Want jij schrijft een blogbericht en hebt wat te vertellen. Je kunt een blogbericht heel statisch schrijven. Maar wanneer jij een blogbericht schrijft op de manier zoals jij praat gaat het meer leven.

Lezers zullen dit ook veel prettiger vinden om te lezen. En daarnaast kun jij ook je persoonlijkheid laten zien door de manier waarop jij blogt. Dat geeft ook weer een gevoel bij je lezer dat ze een band met je krijgen.

 

Tip 4: Richt je op het probleem of vraag

En vooral niet meer. Er is een bepaald probleem die jij gaat beschrijven in je blogbericht met daarbij ook nog eens een oplossing. Belangrijk is dan vooral dat je het alleen hierbij gaat houden en niet gaat afdwalen naar andere onderwerpen.

Schrijf als eerst het probleem of vraag die jij gaat beschrijven op. En wat je hiermee gaat doen. Misschien vind je het lastig om dit meteen al te gaan uittypen. Dat geeft niet. Om dit wat duidelijker voor jezelf te krijgen kun je op een vel papier gaan schrijven welk onderwerp je wilt gaan behandelen. En daarom heen schrijf je vervolgens oplossingen en antwoorden. Wanneer je dit doet kun je nog gerichten een blogbericht schrijven.

 

Tip 5: Kies zoekwoorden die niet veel worden gebruikt

Deze tip klinkt misschien vreemd. Maar wanneer je te maken hebt met veel concurrentie is het zeker een goede mogelijkheid om jezelf anders te laten zijn. Uniek, want juist door zoekwoorden te gebruiken waarbij weinig concurrentie is kun jij dus net even wat meer bereiken.

Het gebruik van zoekwoorden is absoluut aan te raden. Maar waarom zou je gaan vissen in dezelfde vijver als je concurrenten? De kans is dan ook groot dat je niet veel nieuwe bezoekers krijgt op je website en daarbij is het ook zo dat het dan veel moeilijker gaat worden om jezelf hoger te laten ranken in Google.

Ga dus opzoek naar zoekwoorden die niet door je concurrenten worden gebruikt. En richt je op zoekwoorden die wel te maken hebben met je niche, maar waar jij dus net even een stapje verder gaat.

 

Tip 6: Plaats met regelmaat een blogbericht

Ook dit is iets wat goed is wanneer je al lezers hebt. En die ook steeds weer bij je terugkomen. Met regelmaat een blogbericht plaatsten zorg je niet alleen dat je lezers blijven komen. Maar dit is ook goed voor de SEO van je website.

Wat jij onder regelmaat verstaat? Dat is voor iedereen wel anders. Het gaat er gewoon om dat jij voor jezelf tijd hebt om een blogbericht te schrijven en te plaatsen.

Nick en ik plaatsen nu de ene week 3 blogberichten en de andere week 2. Maar het kan zomaar zijn dat het straks weer anders zal zijn. Het gaat er ook niet om dat je vasthoud aan een aantal blogberichten per week of maand. Maar uiteindelijk is het belangrijkste dat je blogbericht van waarde is.

 

Tip 7: Ga niet bloggen omdat het moet

Ik heb het hierboven net al even genoemd. Een blogbericht moet van waarde zijn. Als je merkt dat het bloggen niet wil of je hebt er gewoon even geen zin of puf voor. Dan kun je beter je laptop of pc uit laten.

Bloggen omdat het moet is gewoon niet handig. Nee je blogbericht is niet van waarde of er is geen touw aan vast te knopen voor je lezers. Dan zullen deze lezers ook verdwijnen. Vooral als dit vaak gebeurd.

Dus schrijf alleen een blogbericht als het je lukt.

 

Conclusie

Blogbericht schrijven doe je in de eerste plaats voor je lezer. Zij zijn opzoek naar antwoorden en tips op vragen die zij hebben. Wanneer jij je hier specifiek op gaat richten dan ben je ook meteen bezig met de SEO van je website. Dus je hebt 2 vliegen in 1 klap te pakken.

Nee SEO is echt niet alleen maar technisch en iedereen kan dit. Het gaat er echt om dat je blogbericht van waarde is en dat jij regelmatig een blogbericht plaatst op je website.

Plaats een reactie

Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten