Onze blog

Blog schrijven? Een blog schrijven als een pro met deze tips!

 

Een blog schrijven, hoe ingewikkeld is dat? Een blog aanmaken met WordPress is al makkelijk met de eNJee diensten. Maar hoe schrijf je nu een goede blog? Uiteindelijk draait het daarom toch? In dit artikel leg ik je stap voor stap uit hoe je conversationeel moet schrijven om de leesbaarheid van je blogpost kan verbeteren. Hieronder heb ik een duidelijke stappenplan gemaakt hoe je het beste een blog kunt schrijven.

 

Wanneer je eentonig en saai blogt, is de kans zeer groot dat bezoekers heel snel je website weer verlaten. Misschien al na de eerste regel! Dat wil je toch niet? Om ervoor te zorgen dat bezoekers op je website blijven zul je blogberichten moeten schrijven die de lezers aanspreekt. En dat is niet altijd even makkelijk. Het doel is uiteindelijk dat je die lezers omzet in klanten. Maar dan moet je de lezers er wel van overtuigen dat zij zich goed voelen bij de juiste persoon.

Blog schrijven: Wat is conversationeel schrijven?

Het verschil tussen formeel in informeel schrijven ken je vast wel toch? Wanneer jij een mail stuurt naar je vriend of vriendin dan heb je het waarschijnlijk altijd over hoe het met hem/haar gaat. Dat noemen we informeel. Wanneer je solliciteert of een zakelijke mail schrijft dat noemen we dat formeel. De toon is totaal anders.

Conversationeel schrijven is niets anders dan op een informele toon je lezers aanspreken.

Uit onderzoek is gebleken dat, wanneer je conversationeel schrijft, het brein van de lezer inderdaad denkt dat het om een ‘normaal’ gesprek gaat en de lezer hierdoor het gevoel krijgt direct en persoonlijk betrokken te zijn.

En dat is precies wat jij moet willen bereiken met je lezers. Je moet juist willen dat jouw lezers hun ogen niet van jouw blog weg kunnen houden en dat zij bereid zijn om aankoop te doen bij jou? Door een blog te schrijven op een conversationele toon, voelt de lezer zich op z’n gemak. Wanneer je die vertrouwen kunt krijgen bij de lezer dan communiceert dat al een stuk makkelijker. Sterker nog. Wanneer de lezer op z’n gemak voelt gaat diegene verder kijken dan dat ene blogbericht.

 

Blog schrijven: Voordelen van conversationeel schrijven

Conversationeel schrijven moet er dus voor zorgen dat de band tussen jullie beiden wordt vertrekt. Daarnaast is het zo dat er nog een aantal voordeel punten zijn:

  • Wanneer je als schrijver overkomt als een mens -dus niet als een robot- dan heeft de lezer dat gauw in de gaten en zal zichzelf herkennen in de tekst die je schrijft. Je krijgt hun volledige aandacht wanneer ze je blog lezen.
  • Daarnaast is het ook voor jezelf veel prettiger om te schrijven wanneer jij jezelf bent en kunt blijven. Je kunt doormiddel van je eigen schrijfstijl jezelf laten ‘zien’ wie je bent. Daarbij filter jij je doelgroep ook een beetje.
  • Over je doelgroep gesproken. Wist je dat veel mensen een hekel hebben om een stuk te lezen waarbij er veel te zakelijk gesproken wordt? Ik wil 100% wedden dat dat niet jouw doelgroep is. Het mag rustig wat nonchalanter overkomen. En wees niet bang dat je geen doelgroep meer over houd. Wanneer je blog op de eerste pagina verschijnt dan heb je tientallen bezoekers/lezers per dag op dat ene artikel. Slechts een zeer klein percentage zal verdwijnen omdat je geschreven tekst niet ‘lekker leest’.

 

Blog schrijven: Conversationeel schrijven in 9 stappen

Als je een blog schrijft, kan het onwijs lastig zijn om conversationeel te schrijven. Je voert makkelijk iedere dag gesprekken met mensen om je heen maar wanneer je deze gesprekken moet opschrijven, dan wordt het ineens lastig…

We hebben op school geleerd om formeel te schrijven, alinea’s te maken en rekening te houden met een goede zinsopbouw.

Het kan lastig zijn om die formele schrijfstijl los te laten en het is zeker lastig om jouw specifieke schrijfstijl te ontdekken. Wat dat betreft is schrijven echt als spreken: ieder heeft een eigen stem, ook jij! Om je op weg te helpen heb ik hieronder een aantal stappen voor je opgeschreven.

 

Blog schrijven Tip 1: Stel vragen aan je lezer

Heb jij wel eens een vraag gesteld aan een persoon met wie je stond te praten?

Met een blog werkt dat precies hetzelfde. Wanneer je een vraag stelt krijg je meestal direct een antwoord terug en wanneer je niet direct een antwoord terug krijgt heb je wel diegene laten denken. En dat is precies wat je moet willen. Wanneer je mensen aan het denken zet, of het nu de persoon is met wie je praat of een bezoeker op je blog. Wanneer je mensen aan het denken zet zullen ze aandachtig doorlezen of aandachtig luisteren.

 

Kortom: je denkt altijd na wanneer je een vraag hoort of leest. Toch?

De lezer is meer verbonden met jouw verhaal wanneer je de juiste vragen stelt. Zonder dat diegene het weet zet je ze aan het denken. Het stellen van de juiste vragen is een goede manier om je lezer te betrekken, en je hebt direct een conversationele toon te pakken voor je blog.

Probeer wel op te letten dat je de vraag aan de lezer stelt. Dus niet op deze manier:

Hoe kan een landingspagina leads vergroten?

Maar juist:

Wil jij meer leads genereren? Ooit gedacht aan een landingspagina?

 

Blog schrijven Tip 2: Schrijf meerdere en korte alinea’s

Wanneer je meerdere alinea’s maakt wordt het lezen ook een stuk prettiger. Wanneer ik bijvoorbeeld een boek lees waarbij de bladzijden alleen maar tekst bevatten word ik al direct duizelig en heb ik geen zin meer om te lezen. Terwijl ik dat met alinea’s veel minder heb.

Het is ook fijner voor de bezoeker op je blog wanneer zij niet teveel informatie voor ogen krijgen waarbij ze door de bomen het bos niet meer zien. Het lezen van een stuk tekst van een beeldscherm is altijd anders vanuit een boek.

Probeer maximaal 4 zinnen per paragraaf te maken. Ook 2 zinnen is voor online blogberichten prima. Het is even wennen maar jouw enter-toets is je grote vriend als je gaat bloggen.

 

Blog schrijven Tip 3: Gebruik altijd makkelijke taal

Wanneer je in de kroeg zit met vrienden dan kan ik mij niet voorstellen dat er op zo’n manier wordt gepraat met ingewikkelde woorden etc. waarbij je een woordenboek bij nodig moet hebben.

Wanneer je de tekst simpel houd dan ga je al snel van formeel naar informeel praten. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat alles in Jip & Janneke taal hoeft te worden, maar ik wil ermee zeggen dat je vooral woorden moet gebruiken die je in de bijvoorbeeld in de kroeg ook gebruikt.

Probeer het hierbij zo dicht mogelijk bij jezelf te houden. Dit zal je ook meteen helpen met het vinden van jouw stem in het schrijven.

 

Tip 4: Gebruik geen ‘u’ maar ‘jij’

Om direct het ijs te breken om je lezer direct meer te laten betrekken bij je artikel is om geen ‘u’ te gebruiken maar ‘jij’.

Als je mijn website en artikelen volgt zie je ook dat geen enkele artikel ‘u’ staan. Dat doe ik omdat ik ‘jij’ veel persoonlijker vind klinken. Ik ben geen bank waarbij ik nette zinnen en woorden moet gaan opstellen. Maar juist het gebruik van de ‘jij’ woord kan ik merken dat ik vanzelf op een conversationele manier ga schrijven.

 

Tip 5: Schrijf niet te lange zinnen

Probeer niet al te lange zinnen te schrijven. Door het gebruik van lange zinnen word het voor je lezer een stuk lastiger lezen. Maar aan de andere kant is het wel belangrijk dat je zinnen ook weer niet te kort zijn. Dan gaat het al snel lijken op beginnende kinderpraat. Die praten ook met kleine en korte zinnetjes.

Stel dat je nu een zin hebt die toch wel erg lang word, hoe kun je dit nu aanpassen? Kijk eens of je de zin kunt opsplitsen door bijvoorbeeld het gebruik van een komma of door een nieuwe zin te beginnen.

 

Tip 6: Schrijf voor jouw bezoeker

Ik heb het hier wel eens eerder overgehad. Wanneer je een blogbericht schrijft dat je dit doet voor je eigen publiek. Want jij hebt hen namelijk wat te bieden waar zij meer over willen weten. Dus weet wat er bij je publiek leeft om hier op in te kunnen spelen.

En aan de andere kant is het ook belangrijk om je eigen manier van schrijven te ontwikkelen.

 

Tip 7: Zorg voor herkenning bij je bezoeker

Een blogbericht schrijven kun je op verschillende manieren doen. Je kunt een vlot verhaal schrijven, maar ook een stukje beginnen met een prikkelende tekst.

Een van zaken als het gaat om schrijven voor je bezoeker is dat zij herkenning vinden in je blogbericht. Je begint je blog met een tekst waar mensen op kunnen reageren of aan het denken worden gezet. Maar aan de andere kant kan het ook zijn dat je een verhaal begint met wat je zelf hebt meegemaakt. Ook hier kunnen bezoekers zich weer in herkennen.
Welke andere manieren zijn er nog meer als het gaat om herkenning te krijgen bij je bezoeker?
  • Beginnen met een vraag te belichten.
  • Beginnen met een probleem te belichten.
  • Een kleine metafoor beginnen. Net of je met iemand in gesprek bent.
  • Een prikkelende openingszin te gebruiken.
  • Het gebruik van een slogan.
  • Enz.

Er zijn dus verschillende manieren om herkenning of juist nadenken te geven aan je bezoekers. Het is dus de kunst dat je bezoekers zich herkennen, maar aan de andere kant ook gaan nadenken over wat zij nu zelf vinden van iets.

 

Tip 8: Schrijf voor een kleine groep

Wanneer je een blog schrijft is het vaak voor een bepaald publiek waarvoor je schrijft. Maar je moet wel rekening houden wie je als publiek hebt.

Ook moet je rekening houden dat je niet voor een heel publiek moet schrijven. Probeer je te richten alsof je praat met 1 persoon. Meestal beeld ik mij in dat ik met 1 persoon aan het praten ben, en dat helpt enorm bij het maken van een blogbericht. Wanneer ik mij inbeeld dat ik voor een heel groot publiek sta dan klap ik al dicht.

Zo heb ik op moment van schrijven een man in mijn hoofd van midden dertig die met zijn handen in het haar zit, omdat hij zulke goede content schrijft die jammer genoeg niemand leest. Nu kan het zijn dat jij een vrouw bent van begin veertig of een jongeman van begin twintig. Het is je doelgroep waar je naar op zoek bent.

Wanneer die persoon in je hoofd maar aasluit op je bedoelde doelgroep. Probeer ook overdag wanneer je aan het werk bent met die persoon te ‘praten’. Het klinkt wat stom alsof je met Casper het spookje praat maar het helpt enorm bij het bloggen en het conversationeel schrijven.

 

Tip 9: Controleer je artikel

Het is uiterst belangrijk om je blogbericht nog eens goed door te lezen wanneer je deze klaar hebt. Het helpt ook wel eens om deze hardop voor te lezen. Zo kun je direct merken of het formeel of informeel overkomt. Ook heb je het idee of je een ‘normaal’ gesprek aan het voeren bent.

 

 

Blog schrijven: Neem je lezer mee

Hoe doe je dat nu? Een blog schrijven hoeft niet alleen informatief te zijn. Welke mogelijkheden zijn er?

Een blog schrijven is zo veel meer dan alleen maar het delen van informatie of het schrijven van een review of je eigen mening ergens over geven! Een van de dingen die belangrijk is als het gaat om een blog schrijven is dat jij je lezer mee kunt nemen. Ik wil het vandaag daarom gaan hebben op welke manier jij je lezer kunt meenemen in het schrijven van je blog. En dan vooral op het je lezer een kijkje laten nemen achter de schermen.

 

Blog schrijven: Geef je lezer een kijkje achter de schermen

Dat een blog niet alleen maar uit informatie hoeft te bestaan is iets waar je misschien niet meteen bij stil staat. Want door het delen van informatie kun jij natuurlijk ook je lezer laten zien dat jij weet wat er in het hoofd van je lezer omgaat en wat jij hier voor oplossing hebt.

Maar wist je dat het ook goed is om je lezer eens mee te nemen in de dingen die jij zoal doet op een dag tijden het ondernemen? Dus je lezer een kijkje achter de schermen geven van je onderneming en van wat jij doet.

 

Waarom een blog schrijven over een kijkje achter de schermen?

Een van de reden is dat veel lezer nieuwsgierig zijn naar wat er zoal gebeurd achter de schermen van een onderneming. Veel lezers komen op een website of webshop terecht omdat ze opzoek zijn naar een product of dienst die hen verder kunnen helpen. Het is goed om ook te bloggen over problemen en oplossingen. Waarbij jij informatie deelt met je lezer.

Toch komt er veel meer kijken als het gaat om ondernemen dan alleen het schrijven van waardevolle informatie voor je lezers. Want jij bent met veel meer bezig dan alleen bloggen toch? Trouwens niet alleen voor een ondernemer is het goed om ook te schrijven over een kijkje achter de schermen, maar ook als jij een website hebt waar jij persoonlijk aan het bloggen bent.

Maar waarom zou jij je lezer een kijkje achter de schermen geven?

  • Je laat zien wat jij zoal op een dag doet.
  • Lezers krijgen inzicht in wat jij allemaal doet.
  • Lezers kunnen hierdoor een band gaan krijgen met jou als persoon achter de blog/website of webshop.
  • Lezers vinden het leuk om te zien wat er allemaal gebeurd achter de schermen van een onderneming/website/webshop.
  • Jij kunt laten zien dat het ondernemen veel meer is dan alleen het schrijven en plaatsen van blogberichten en artikelen.
  • Jij kunt de persoonlijke kant van je onderneming/website/webshop laten zien. Om dit geheel extra kracht bij te zetten kun je gebruik maken van foto’s van activiteiten.
  • Je maakt je onderneming/website/webshop transparant.

 

Blog schrijven: dagje achter de schermen bij …

En daar heb je dan meteen al een leuke titel om mee te beginnen. Ik heb het al geschreven, mensen en dus jou lezers vinden het super leuk om te zien wat er nu achter de schermen word gedaan. Tegenwoordig zie je op verschillende blogsites een soort van week dagboek word geschreven en geplaatst.

Nu maakt het niet uit of je dit in een week dagboek gaat doen of dat je zo af en toe een blog schrijft over een “kijkje achter de schermen”. Ik ben er ook van overtuigd dat dit iets is dat echt bij je moet passen. Zo kan dit voor een persoonlijke blogger zeker een goede optie zijn om elke week een soort week dagboek te schrijven. Maar voor een ondernemer is dit misschien niet echt handig om dit elke week te doen. Bovendien is de kans ook nog eens heel groot dat je hier helemaal geen tijd voor hebt.

 

Blog schrijven: Ook als het niet boeiend is?

Ik zou zeggen “Waarom niet?!” Je kunt op deze manier ook laten zien dat het niet altijd even spannend is wat je doet. Laten we eerlijk zijn, dat is ook niet echt heel realistisch. Een onderneming is niet altijd alleen maar spannend. Je zult er ook dagen tussen hebben zitten, dat je bezig bent met administratie, het inpakken en versturen van pakketjes naar klanten. Maar betekend dit dat dit niet boeiend is? Nee absoluut niet. Ook dit kun je laten zien aan de lezers. Want ook dit hoort er nu eenmaal bij.

Dat als ik kijk naar wat wij zoal doen bij eNJee moet ik ook bekennen dat dit ook niet altijd even spannend is hoor. Ik ben vooral veel aan het bloggen. En vooral het delen van informatie, tips en het geven van inspiratie. En dat is nou niet een van de meest spannende zaken.

 

Gebruik een video in je blog

Niet alleen het schrijven van een blog is een idee om je lezers mee te nemen. Maar een video is ook een idee. Juist hiermee kun je heel goed laten zien wat er precies gebeurd. Eigenlijk een soort van vlog. En in de meeste gevallen zullen bewegende beelden het geheel nog net even wat meer levendiger kunnen maken. Bovendien is dit ook nog eens een leuke afwisseling op je blog.

Wat dacht je van deze video ook nog eens op je eigen Youtube-kanaal of social media te delen? Dit zorgt voor extra bereik. Hoe meer mensen dit zien, hoe meer mensen er ook nog eens naar je website of webshop kunnen komen. En dat is natuurlijk altijd fijn.

 

Conclusie:

Wat zo mooi is aan het schrijven van een blog waarbij jij je lezer meeneemt in een kijkje achter de schermen is dat je op deze manier mensen ook meer kunt laten lezen dan alleen informatie. Je maakt het geheel persoonlijker en daarnaast zien je lezer ook wie er nu achter de website of webshop zit.  Je laat zien dat jij veel meer bent dan alleen de website/webshop die je lezers zien. Maar je kunt er ook voor kiezen om een je lezers een kijkje achter de schermen te geven in een video. Bewegende beelden zeggen vaak nog meer dan alleen woorden. Daarbij zijn beelden ook nog eens versterkend en verduidelijken net even meer dan alleen teksten.

Oke ik hoor je al denken “maar ik lees bij eNJee helemaal niet iets over het werk achter de schermen” Ja daar heb je wel een punt 😉 Misschien is dit inderdaad wel een onderwerp waar wij ook eens wat meer over kunnen vertellen. Mocht jij benieuwd zijn naar wat wij zoal doen achter de schermen bij eNJee? Laat je vraag dan achter in de comments hieronder. Dan kunnen wij hier ook een keer iets meer over schrijven als hier nieuwsgierigheid naar is 😉

Mocht je graag een video willen hebben dat kan natuurlijk ook. Echter zal ik maar meteen zeggen dat de kans dat ik wat ga vertellen in een video erg klein is. Ik ben meer van het schrijven, maar wie weet 😉

Plaats een reactie

Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten