Onze blog

Blogtitels schrijven voor je blogberichten handige tips

 

Blogtitels en headlines schrijven is een belangrijk onderdeel. Maar hoe maak je blogtitels en headlines onweerstaanbaar? Handige tips!

Wanneer je een blogbericht schrijft is de inhoud een belangrijk onderdeel, maar aan de andere kant zijn blogtitels en headlines net zo belangrijk. Helaas zie ik nog vaak dat dit onderdeel word vergeten. En dat is jammer. Want wist je dat blogtitels en headlines het eerste is wat bezoekers zien? En dat zij aan de hand hiervan bepalen of ze het boeiend genoeg vinden om verder te klikken en je blogbericht gaan lezen?

Ik ga het vandaag daarom hebben over hoe jij onweerstaanbare blogtitels en headlines kunt schrijven. En dat zal ik doen door het delen van een aantal tips die jou hierbij kunnen helpen.

 

Tip 1: Begin met een “gewone” werktitel:

Een werktitel is niks anders dan een titel die het eerst in je opkomt. Dus waar jij je blogbericht over wilt gaan schrijven. Deze “gewone” werktitel hoeft dus nog niet tot in de puntjes af te zijn.

Let er op, je moet een werktitel namelijk niet gaan verwarren met een onderwerp. Want als het gaat over een onderwerp is dit nog heel erg breed en vooral algemeen. Nee met een werktitel bedoel ik dus dat je een onderwerp waar jij over wilt gaan schrijven echt specifiek maakt. Vanuit de werktitel kan dan ook je hele blogbericht ontstaan.

 

Tip 2: Blijf nauwkeurig in het maken van je blogtitels en headlines

Nauwkeurigheid is een cruciaal punt als het gaat om het schrijven van blogtitels en headlines. Want juist als je blogtitels en headlines nauwkeurig zijn, zorgt dit bij je bezoekers namelijk voor een verwachting.

Iets wat je kunt zien als nauwkeurig is iets met in de blogtitels en headlines als:

  • Tips.
  • Hoe doe je iets?
  • Stappenplan.
  • Een verduidelijking aangeven in je titel.
  • Enz.

Let er echter wel op dat wanneer je blogtitels en headlines gaan maken, dat je wel de verwachting van je bezoeker geeft. Je kunt een titel schrijven, maar vervolgens gaat je blogbericht heel ergens anders over. De kans dat je bezoeker dan je geloofwaardigheid in twijfel gaat trekken is dan wel heel erg groot. Dus kom ook na wat je in je blogtitels hebt geschreven.

 

Tip 3: Zorg dat je blogtitels en headlines aanspreken

Dit is denk ik wel logisch. Maar het is een kunst om dit voor elkaar te krijgen. Als jij weet wie je doelgroep is en waar hun interesse ligt dan kun je ook heel gericht een blogtitel schrijven.

Die in de eerste plaats aanspreekt en aan de andere kant ook nog eens nieuwsgierigheid opwekt. Het is dus de kunst dat je blogtitels en headlines niet helemaal bloot geeft waar het blogbericht overgaat. Want uiteindelijk wil je dat mensen verder klikken om je hele blogbericht te gaan lezen.

Nu moet ik wel eerlijk zeggen, dat wanneer je al een tijd bezig bent met bloggen dat je al een groep(je) volgers hebt. Die dus vaak op je website, webshop of blogsite komen kijken. Dan is het nog belangrijk dat je blogtitels en headlines laat aanspreken voor de mensen die op Google aan het zoeken zijn ūüėČ

Laat daarom als dat kan ook je creativiteit in je blogtitels kwijt. Want of je nu als ondernemer aan het bloggen bent of juist vanuit je hobby, creativiteit is helemaal niks mis mee. Let er wel op dat het ook wel bij jou past.

 

Tip 4: Houd je blogtitels en headlines kort.

Nu wil ik niet zeggen dat als je gebruik maakt van lange blogtitels dat dit fout is. Want net als bij het blogbericht zelf maakt het niet uit wat de lengte van een blogtitel is.

Als je puur gaat kijken op SEO technisch gebied, dan is het wel aan te raden dat je titel niet te lang is. Maar let er ook weer op dat een korte titel ook weer voor onduidelijkheid kan zorgen bij je bezoeker. Uiteindelijk gaat het niet om de zoekmachine, maar om je bezoekers.

Stel dat je een hele lange titel hebt, ga dan kijken of je deze titel kunt aanpassen, zonder dat het onduidelijk gaat worden. Soms is het goed om als je klaar bent het even naast je neer te leggen en hier op een later moment weer even naar te kijken. En hoe handig is het als je met WordPress werkt, want je kunt de titel altijd nog aanpassen als jij dat wilt!

 

Tip 5: Probeer blogtitels en headlines te optimaliseren

Nu wil je heel graag bovenaan in Google komen toch? Dan is het handig om je blogtitels en headlines zo te optimaliseren dat je meteen aan de SEO werkt.

Maar hoe doe je dit, zonder dat je nu je bezoeker uit het oog verliest?

  • Maak gebruik van een zoekwoord in blogtitels waar je bezoekers op zoeken. Want als je dit doet dan zullen je bezoekers dit zoekwoord ook kennen.
  • Zet het zoekwoord zo ver mogelijk vooraan in je blogtitels. Soms kan dit niet, maar schiet dan niet in de stress. Dan is het zo. Ook ik merk dat ik dit niet altijd voor elkaar krijg. Je kunt dan twee dingen doen, of je kijkt later nog eens naar de titel en past dit aan. Of je laat het voor wat het is.
  • Zorg dat je het zoekwoord waar jij de focus op hebt gelegd terugkomt in je blogbericht zelf. En dan bedoel ik meerdere keren.

 

Tip 6: Brainstorm met iemand anders over je blogtitels

Soms kan het gebeuren dat je even niet zo goed weet hoe je nu een blogtitel moet maken. Dat overkomt echt de beste! Ja ook ik loop hier wel eens tegenaan. Of ik maak een blogtitel die heel erg lijkt over een blogtitel van een ander blogbericht.

Dan is het fijn als je hier met iemand over kunt brainstormen over een passende blogtitel. Je kunt die op verschillende manieren doen:

  • Iemand je tekst laten lezen en hier een titel aan laten verbinden. Dit kan een vriend/vriendin of familie zijn. Mensen die je vertrouwd.
  • Via een forum waar je lid van kunt zijn. Ik adviseer je dan vooral om dit op een gesloten forum te doen. En persoonlijk zou dit niet mijn keuze zijn, omdat de kans bestaat dat er een ander mee aan de haal gaat. En niet alleen met de titel maar ook met je blogbericht.
  • Zelf blogtitels die in je gedachten komen op schrijven en in een box bewaren die je later kunt gebruiken. Dan ben je ook aan het brainstormen maar dan met jezelf. Ik heb soms op de gekste momenten dat er een blogtitel in mijn hoofd komt. Ik schrijf dit dan ook meteen op. Die kan ik dan later gebruiken.

 

Tip 7: Je werktitel gaan verbeteren

In tip 1 gaf ik aan dat je een werktitel gaat maken. Maar dat dit nog niet de juiste titel is. Het is eigenlijk gewoon een concept titel voor je blogbericht.

Nadat je klaar bent met je hele blogbericht schrijven dan ga je weer terug naar je blogtitel en ga je nu de puntjes op de i zetten. Wat kan er nog veranderd worden? Hoe kun je er nu voor zorgen dat je een belangrijk zoekwoord het liefst als eerste kunt neerzetten in je blogtitels? Is de blogtitel te begrijpen? Vragen die jij voor jezelf moet gaan beantwoorden. En ook hier mag je altijd hulp vragen aan mensen om je heen. Of dit nu vrienden, familie of iemand uit je gezin is.

 

Conclusie:

Een blogbericht schrijven is belangrijk en voor de inhoud moet uniek zijn. Maar een ander belangrijk onderdeel van een blogbericht zijn de blogtitels.

Blogtitels zijn namelijk het allereerste wat bezoekers te zien krijgen. Op Google maar ook op social media en je website, webshop of blogsite.

Belangrijk is dus dat het aanspreekt en daarnaast dat je hiermee ook werkt aan de SEO. Toch wil ik je wel op het hart drukken dat je in de eerste plaats moet schrijven voor je bezoekers.

Heb jij nog aanvullende tips voor het schrijven van blogtitels? Laat je comment dan hieronder achter!

 

Ultieme SEO Fitness E-Book 2018

GENEREER EEN ENORME GOLF VAN NIEUWE GRATIS BEZOEKERS NAAR JE WEBSITE OF WEBSHOP ONTDEK DE ALLER LAATSTE UPDATES VAN GOOGLE EN HOE JE ZE MOET GEBRUIKEN IN JOUW VOORDEEL

Dank voor het aanmelden! Check gauw je mailbox!

Er is iets mis gegaan... Probeer het ff opnieuw.

Plaats een reactie

Ultieme SEO Fitness E-Book
2018

GENEREER EEN ENORME GOLF VAN NIEUWE GRATIS BEZOEKERS NAAR JE WEBSITE OF WEBSHOP
ONTDEK DE ALLER LAATSTE UPDATES VAN GOOGLE EN HOE JE ZE MOET GEBRUIKEN IN JOUW VOORDEEL

Dank voor het aanmelden! Check gauw je mailbox!

Er is iets mis gegaan... Probeer het ff opnieuw.

Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten