Onze blog

Content marketing: Wat is dat precies?

 

In dit blogartikel wil ik wat meer vertellen over content marketing en wat dit precies is. In het volgende blog bericht wil ik het gaan hebben wat jij niet moet doen bij content marketing. Maar daarom is het nu belangrijk om te weten wat dit nu is.

 

Content marketing

Content marketing kun je in twee woorden verdelen. Content staat voor inhoud en marketing staat voor het het creëren van de inhoud op je website of webshop die bezoekers aantrekt. Zoals je misschien wel weet hebben bezoekers/klanten steeds meer behoefte aan informatie over een product of dienst voor ze over gaan tot de daadwerkelijke aankoop. Ik merk aan mezelf dat ik dit zelf ook heb. Soms zie ik iets in een folder of op internet wat ik graag zou willen kopen. Voordat ik dit echt doe ga ik opzoek naar informatie en lees ik mezelf goed in. Want het is natuurlijk erg zonde als je een product of dienst koopt en hier van alles aan mankeert. Bij content marketing draait het om het merk, de boodschap en je doelgroep.

 

De basis principe van content marketing

Aller eerst is het belangrijk dat jij als online ondernemer met een website of webshop luistert naar wat je bezoekers/klanten denk, voelen en zeggen. Dit is natuurlijk best wel lastig want iedereen heeft zo zijn eigen ideeën en wensen. Toch zul je zien wanneer jij je op een doelgroep richt vaak de wensen en ideeën eruit zult filteren. Een van de oplossingen die je zou kunnen toepassen is een vragenformulier laten invullen of een blog schrijven en mensen hier een reactie op laten plaatsen. Daardoor krijg je een idee welke kant je op kunt gaan. Als tweede is het belangrijk dat je zorgt voor een waardevolle en unieke content om in te kunnen spelen op vragen en behoeften van je bezoekers.

 

Wat is content?

Eigenlijk is content heel erg breed. Dit kan offline, maar ook online. Bij offline kun je denken aan een folder, flyer. Bij online kun je denken aan bijvoorbeeld artikel op je website of webshop, blogberichten, video’s via YouTube enz. Omdat je bezoekers/klanten verschillende behoeftes hebben aan informatie is het belangrijk dat je hier op verschillende manieren op inspeelt. Er zullen misschien mensen zijn die geen internet of een computer hebben. Toch wil je deze mensen ook bereiken. Dan zou je een advertentie in een krantje kunnen laten plaatsen. Zorg ervoor dat de content die jij gebruikt niet gericht is op een verkooppraatje.

Natuurlijk wil je graag dat er mensen bij jou gaan bestellen. En dat begrijp ik maar al te goed. Zorg er daarom voor dat mensen aan worden gezet tot een actie. Dit kan zijn dat ze zich inschrijven voor een nieuwsbrief, vrijblijvend informatie kunnen opvragen, maar wat denk je van een reactie plaatsen op een blogbericht? Wanneer je bezoekers via internet op je website of webshop wil krijgen is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat de content zoekmachine vriendelijk is. In Google Analytics kun je zien welke zoekwoorden er erg populair zijn en waar dus veel op word gezocht. Gebruik deze woorden daarom ook.

 

Content onder de aandacht brengen

Een goede content is belangrijk maar is nog niet genoeg om goed gevonden te worden door je doelgroep. Je moet dit ook onder de aandacht brengen om je doelgroep te bereiken. Hier is de social media een ideale bron voor. Wel is het belangrijk dat wanneer je gebruik gaat maken van social media dat je bezoekers dit ook kunnen delen, re-tweeten en natuurlijk beoordelen en erop reageren.

 

Wat kan content marketing jou bieden?

Dat is eigenlijk heel eenvoudig. Vooral wanneer jij veel gebruik maakt van internet. Je hebt als eerste geen hoge kosten voor advertenties. Natuurlijk is dit ook wel goed om te gebruiken vooral omdat je op die manier ook meer mensen kunt bereiken. Maar zeker in het begin wanneer je net bent gestart en nog niet het geld hebt om hier gebruik van te maken is dit toch wel lastig. Richt je daarom als eerste op internet. Op die manier kun jij ook bepalen op welke doelgroep jij je wilt richten. Het nadeel van het gebruik van content marketing via internet is dat het je toch wel veel tijd gaat kosten. Maar dat moet je dan ook voor lief nemen. Zoals ik al eens eerder heb vertelt ben ik al een half jaar druk met het schrijven van blogberichten. Elke dag weer opnieuw. Nu ik een halfjaar verder ben kan ik oprecht zeggen dat ik steeds meer bezoekers op de website krijg en dat is echt wel heel gaaf om te zien. Daarom zeg ik ook; ‘de aanhouder wint’.

 

Conclusie

Bij content marketing gaat het om de inhoud die jij deelt met je bezoekers. Het gaat hierbij dus niet om mooie verkooppraatjes. Al is het wel belangrijk dat er een actie komt die jou bezoeker ‘moet’ doen. Dit kan zijn zich inschrijven voor een nieuwsbrief, informatie pakket aanvragen, een beoordeling schrijven enz. Wanneer je al een tijd bezig bent en geld hebt is het goed om zowel offline content marketing als online content marketing toe te passen. Op die manier zul je steeds meer mensen kunnen bereiken.

Plaats een reactie

Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten