Onze blog

Conversie Optimalisatie: 3 handige tips voor hogere conversie!

 

Wanneer je een website of webshop hebt, zullen er bezoekers op verschillende manieren bij jou binnenkomen. Deze bezoekers zijn op dit moment nog geen klant, maar wat niet is kan nog komen. Er zijn verschillende vormen van conversie, daar gaan we in dit blogbericht over hebben.

 

Conversie

Voor we gaan kijken welke vormen van conversies er zijn, wil ik eerst even wat meer uitleg geven van conversie precies is. Op die manier krijg je een beter beeld van conversie. Conversie is eigenlijk iets dat jou bezoeker doet op iets wat jij wil bereiken. Dit is niet altijd een verkoop. Je kunt hierbij ook denken aan het aanmelden voor een nieuwsbrief. Natuurlijk ga jij voor de verkopen en dat is ook begrijpelijk. Want je bent natuurlijk niet voor niks een website of webshop gestart (of gaat dit nog doen) met diensten en/of producten.

 

Soft conversie

Deze vorm van conversie is een nieuwsbrief. Veel van de online ondernemers laten deze vorm van conversie links liggen, met als reden dat ze in het algemeen meer gericht zijn op verkopen. En dat is misschien ook wel het hoofddoel. Echter is deze vorm van conversie heel goed om het vertrouwen van je bezoeker (en dus potentiële klant) te winnen. Door het versturen van een nieuwsbrief kunnen je bezoekers ook meer gericht zoeken naar producten en/of diensten die jij aanbied, waar zij naar opzoek zijn.

Zorg daarom ook dat je acties vermeld in je nieuwsbrief. Dit heeft in de meeste gevallen ook effect. Als ik naar mij persoonlijk kijk en een nieuwsbrief ontvang van een webshop die een actie hebben op een product dat ik graag gebruik dan zal ik hier ook veel sneller toehappen. En zeg nou zelf, heb jij dat niet? Voor dat je hier aan gaat beginnen is het goed om voor jezelf te bedenken hoe vaak je deze nieuwsbrief gaat versturen. Daarnaast moet je weten dat een nieuwsbrief puur gericht is op informatie geven aan je klant. Natuurlijk kun je in de nieuwsbrief ook iets weggeven aan je klant. Als je dit doet is het goed om hier zelf natuurlijk niet te veel op achteruit te gaan. Je kunt hierbij denken aan een proefmonster of een e-book. Nog even een kleine kanttekening: je mag niet zomaar een nieuwsbrief sturen naar mensen die zich hier niet voor hebben aangemeld!

 

Medium conversie

Deze vorm van conversie richt jij je vooral op relaties met je bezoekers. Dit is een relatie die jij en je klant opbouwd op langer termijn.  Wanneer een klant voor de eerste keer wat bij jou hebben besteld, kun jij een extra pakketje meesturen om ze weer terug te laten komen. Bij deze vorm richt jij je vooral op de verkoop, maar nog niet op de winst. Stel jij hebt een kappers zaak geopend. Er is een klant die voor de eerste keer langskomt voor een knipbeurt.

Je kunt dan bijvoorbeeld een pakketje geven met shampoo en een haarmasker die je klant kan gebruiken. Op die manier kun jij dus een soort van relatie opbouwen met je klant en die zal vast en zeker wel terugkomen. Je kunt er voor kiezen om elke maand wat anders gratis weg te geven aan nieuwe klanten. Maar dit kan ook om de paar manden zijn. Hierin moet je voor jezelf een keuze maken. En daarnaast kijk wat je kunt missen. Let er op dat wanneer je iets weggeeft met een bepaalde houdbaarheidsdatum dat dit niet nog een paar dagen te gebruiken is. Het zou een beetje jammer zijn dat je potentiële klant hier wat van zou krijgen. Dan ben jij gelijk een klant armer. En dat is natuurlijk iets dat jij niet wil.

 

Harde conversie

Deze vorm van harde conversie is vooral gericht op de verkoop van producten of diensten die jij aanbied op je website of webshop. Jij moet er voor zorgen dat je klant weet dat ze bij jouw website of webshop veilig een aankoop kunnen doen. Hierbij is het belangrijk dat jij  je bezoeker kan overtuigen om juist bij jou te bestellen/kopen. Jij hebt de producten of diensten die je bezoeker nodig heeft en naar opzoek is. Het is belangrijk dat je website of webshop er netjes en professioneel uitziet. Wanneer je een hele rommelige en onrustige website of webshop hebt zal je bezoeker niet overtuigd zijn en zal zeker opzoek gaan naar een andere website of webshop. Eigenlijk is het heel simpel. Maar hierbij gaat het eigenlijk om het stukje het oog wil ook wat.

 

Conclusie

Bij conversie gaat het om wat jij wil dat je bezoeker doet. Vooral de soft conversie is een manier waar je misschien niet zo heel snel aan denkt of dit liever links laat liggen. Maar wees jezelf ervan bewust dat ook deze vorm van conversie verkopen kan geven. Het zal wat langer duren dan bij de andere twee. En het kost je ook wat meer tijd omdat je vaker een nieuwsbrief moet versturen. Toch kan je op deze manier je bezoeker overtuigen om uiteindelijk bij jou te bestellen. Daarnaast is het belangrijk dat je de harde conversie, dus de regelrechte verkoop niet uit het oog verliest. Dit kun je doen door er voor te zorgen dat je website of webshop er netjes en professioneel uit ziet. Het moet vertrouwen wekken.

 

WAS JE HANDEN!!
#STOPCORONA

DOUCHEN, HANDEN WASSEN, JE GEZICHT VERMIJDEN MET JE HANDEN

Plaats een reactie

WAS JE HANDEN!!
#STOPCORONA

DOUCHEN, HANDEN WASSEN, JE GEZICHT VERMIJDEN MET JE HANDEN

Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten