Onze blog

Doelen stellen voor je website en/of webshop

 

Hoe kun je succes maken van je website en/of webshop? Wanneer je producten of diensten wilt gaan verkopen, is het goed om te weten hoe je dit op de juiste manier kunt aanpakken. Misschien ben je wel tevreden als je per dag 1 product en/of dienst verkoopt, maar iemand anders is pas tevreden met 5 of meer. Hoe dan ook het maakt niet uit wat jij als marge wil, maar het is belangrijk dat je voor jezelf duidelijke en vooral concrete doelen hebt gemaakt. Maar hoe pak je dit nou goed aan? Daar gaan we vandaag eens naar kijken.

 

Doelen

Eerst wil ik even wat vertellen over doelen. Als het goed is heb je voor jezelf al wel nagedacht over wat jij graag wilt bereiken met je bedrijfswebsite en/of webshop. Een doel is niet meer dat iets dat jij hebt bereikt. Door doelstellingen voor jezelf te maken kun je zien of je de doelen hebt gehaald. Nu kan het gebeuren dat je te hoge doelen voor jezelf hebt gemaakt en die dus niet hebt waargemaakt. Nu kun je twee dingen doen, of je gooit de handdoek in de ring omdat het niet is gelukt of je kunt gaan kijken waar het mis is gegaan en hier je doelstellingen op aanpassen. Ik zou zeggen ga vooral voor het laatste, want daarmee zul je ook succes gaan boeken (al kan het dan even duren). Geef vooral de moed niet op, want dat is echt zonde. Je wilt graag succes hebben en dat gaat gewoon met vallen en opstaan. En is dat ook niet zo met een kind dat leert fietsen? Op het moment dat een kind voor de eerste keer leert fietsen zonder zijwieltjes zal het ook meerdere keren vallen. Blijft het kind liggen dan zal het nooit leren fietsen.

 

Doelen opstellen met de SMART-methode

Heb jij wel eens gehoord van SMART doelen? Tegenwoordig kom je dit in veel gevallen tegen. Denk hierbij aan opleidingen, reflectieverslagen maar ook in de bedrijfswereld word hier veel gebruik van gemaakt. Zelf heb ik dit tijdens mijn opleiding ook dagelijks moeten doen. En zelfs tijdens beoordelingsgesprek op het werk moest ik voor mezelf doelen maken met behulp van SMART doelen.

 

De letters SMART

De letters SMART staan voor :

S: specifiek → is je doelstelling eenduidig?
M: meetbaar → op welke meetbare/observeerbare manier heb jij je doel bereikt?
A: acceptabel → is je doel acceptabel voor je doelgroep en/of je eigen onderneming?
R: realistisch → is je doel haalbaar?
T: tijdsgebonden → binnen welke tijd wil jij je doel hebben bereikt?

 

Doelen opstellen voor je eigen website en/of webshop

Wanneer je doelen voor jezelf gaat opstellen is het belangrijk dat deze Specifiek zijn. In het kort wil dit zeggen dat er geen interpretaties kunnen worden gemaakt. Het moet gelijk duidelijk zijn.

Wanneer je doelen voor jezelf gaat opstellen is het belangrijk dat deze doelen meetbaar zijn. Kort gezegd wil dit niets anders zeggen dan dat het gaat om getallen en op welke manier je dit wilt gaan bereiken. Denk hierbij aan omzet die je wilt draaien, het aantal bezoekers die je op je website en/of webshop wilt krijgen.

Wanneer je doelen voor jezelf gaat opstellen moeten ze ook acceptabel zijn. Heeft het doel wel een meerwaarde voor je website en/of webshop? Je moet er voor zorgen dat het doel tot succes zal leiden, dus kort gezegd dat jij of verhoging hebt van aantal bezoekers of verkopen.

Wanneer je doelen voor jezelf gaat opstellen moeten deze natuurlijk ook realistisch zijn. Wanneer je een doel voor jezelf hebt gemaakt kijk dan goed of dit wel te halen valt binnen de tijd die jij voor het doel in gedachte hebt. Stel daarom ook de vraag voor jezelf; ‘kan ik dit doel wel behalen?’ Natuurlijk is er niks mis met ambitieuze doelen, maar als het gaat om onhaalbare doelen dan moet je hier voor jezelf nog eens naar kijken.

Wanneer je doelen voor jezelf gaat opstellen is het belangrijk dat deze tijdsgebonden zijn. Dit wil niets anders zeggen dan de tijd waarin je het doel wil bereiken. Dit kan gaan om weken, maanden, jaren. Maar zelfs dagen. Zorg er voor dat jij dit na die tijd ook gaan bekijken of het is gelukt. Zo niet kijk dan waar het mis is gegaan en verander je doel en je werkwijze. Begin dan gewoon opnieuw.

 

Conclusie:

Met behulp van doelen geformuleerd met de SMART methode zorg je ervoor dat je echt naar een resultaat toe werkt. Het geeft daarmee structuur in jouw bedrijf. Ik raad je daarbij aan om bijvoorbeeld elke 2-3 maanden twee doelen te formuleren. Vervolgens kun je die periode gebruiken om deze doelen te halen. Zo bouw je elke periode verder aan jouw bedrijf/webwinkel.

WAS JE HANDEN!!
#STOPCORONA

DOUCHEN, HANDEN WASSEN, JE GEZICHT VERMIJDEN MET JE HANDEN

Plaats een reactie

WAS JE HANDEN!!
#STOPCORONA

DOUCHEN, HANDEN WASSEN, JE GEZICHT VERMIJDEN MET JE HANDEN

Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten