Onze blog

Ebooks Gratis Weggegeven Of Ebooks Verkopen?

 

Je bent al weken zo niet al maanden druk bezig geweest met het schrijven van jouw ebook. Ieder woord heb je met veel zorg en veel passie neergezet. Al maanden heb je er naar uit gekeken om jouw ebook op je website te zetten en misschien ook wel op Bol.com aan te bieden… En opeens stel je jezelf de vraag: ”Moet ik er eigenlijk geld voor vragen?” Dat is iets waar ik veel vragen over krijg. In deze blog ga ik dieper in op deze materie om jou te helpen zodat jij weet wat voor jou het beste is.

 

Ebooks van eNJee

Ik heb zelf een paar jaar verschillende ebooks gehad en die gratis weggegeven in ruil voor een naam en e-mailadres van mijn bezoekers. Ik stuur dan één keer in de twee weken een mail naar mijn doelgroep en ‘potentiële’ klanten om ze op de hoogte te houden van mijn laatste blogberichten. En dat is eigenlijk ook direct het probleem. Omdat mijn ebooks gratis gedownload kunnen worden zijn er tientallen mensen die mijn ebooks downloaden. ”Hartstikke vet!” zou je zeggen, maar niets is minder waar. Bijna alle mensen die mijn ebooks hebben gedownload, gebruiken een valse naam en mailadres en dat is niet wat ik wil. Ik wil namelijk graag mensen in mijn maillijst hebben waarvan ik de echte naam en het echte mailadres heb. Van alle aanmeldingen die ik krijg geeft 35% zijn echte gegevens niet. En dat kan anders.

 

Niet mijn doelgroep

Ik wil geen rotzooi in mijn mailinglijst hebben staan en dat wil jij ook niet. Je wilt geen tijd en energie steken in mensen die ‘voor de lol’ jouw ebooks hebben gedownload en voor de helft lezen. Met deze doelgroep kun je geen ‘relatie’ opbouwen om zo uiteindelijk meer van je eigen product te verkopen. Je wilt graag alleen maar potentiele klanten in jouw lijst hebben staan. Mensen die hetzelfde willen als jij. Je wilt mensen in je lijst hebben staan die met dezelfde passie jouw ebooks lezen en gebruiken als jij hem hebt geschreven en gemaakt. Dat is namelijk jouw doelgroep.

Ik ben nu ook bezig met een nieuw ebook waarbij ik zwaar overweeg om daar geld voor te vragen. Niet vanwege het geld, maar vanwege het feit dat ik mijn mailinglijst schoon wil houden. Sommige internetondernemers schreeuwen altijd: ”Dit ebook is al 20.000 keer gedownload!” Of: ”Dit ebook is al 50.000 keer gedownload!”. Dat is mooi. Maar ik weet als geen ander dat nog geen 10% van al die aanmeldingen ook serieus bezig is om eventueel een product te kopen of nog eens een ander nieuw ebook te proberen.

 

Waardevolle content

Je kunt het hele probleem dus oplossen door geld te vragen voor je ebooks. Want ik heb liever duizend mensen in mijn mailinglijst staan die echt behoren tot mijn doelgroep dan dat ik veertigduizend mensen in mijn mailinglijst heb staan die eigenlijk nooit mijn mailtjes lezen of überhaupt serieus zijn. Natuurlijk moet je er wel voor zorgen, als je geld voor je ebook vraagt, dat jouw ebook dan wel waardevolle informatie bevat. Dat is op zich niet moeilijk. Je gaat gewoon echt dieper in de materie. Zorg dat je niet teveel zegt want daar heb je natuurlijk je digitale product voor. En vraag er een schappelijke prijs voor zodat de drempel om jouw ebook aan te schaffen niet te hoog is. Sommige ebooks worden voor één euro verkocht, maar meer waardevolle ebooks worden voor een kleine dertig euro verkocht.

 

Meer winst

Op deze manier heb je dus meer winst en omzet voor je bedrijf. Je houdt niet alleen een schone mailinglijst, maar je hebt ook een mailinglijst van jouw echte doelgroep. En je haalt er ook nog eens winst uit. Stel dat je duizend bezoekers hebt per dag. Daarvan kopen vijf echte potentiële klanten jouw ebooks voor €29,95. Dan heb je toch een leuk bedrag van bijna €150,- per dag EXTRA! Dus het is dan een win-win situatie. De potentiële klant heeft een waardevol ebook voor weinig, jij hebt een leuk extraatje en je houdt je mailinglijst schoon!

 

Moet jij dat ook gaan toepassen?

Dat is heel verschillend. Misschien wil jij gewoon een ebook op de markt brengen en meer niet. Misschien gebruik je geen mailinglijst of heb jij er wel één maar doe je er niks mee (dom!). Ik kan uit ervaring spreken als ik zeg dat een gratis ebook weggegeven toch niet zoveel effect heeft als dat ik dacht. Natuurlijk houd ik trouwe volgers van mijn website en blogberichten maar de statistieken liegen er niet om. Daar ben ik heel eerlijk in. Daarnaast mag je gerust geld vragen voor alle kennis die je in het ebook hebt gestopt.

 

Mijn conclusie

Ik ben nu bezig met een heel nieuw ebook. Een ebook waar mijn doelgroep echt iets aan heeft en waarin ik veel meer kan vertellen dan in mijn gratis ebooks. Dat geeft mij ook meer vrijheid. Ik denk nog na over de prijs maar dat wordt zeker niet meer dan dertig euro. Anders wordt de drempel te hoog om het ebook aan te schaffen. Maar bij een te lage prijs zul je nog steeds ‘troep’ in je mailinglijst krijgen. Laat hieronder een reactie achter. Ben je het met mij eens? Of zou jij liever veertigduizend mensen in je lijst hebben staan waarvan je nu al weet dat zij niet allemaal hun werkelijke naam en mailadres gebruiken? Wees verstandig en vraag gewoon een prijs voor je ebooks: je ebooks zijn dan waardevoller voor je bezoekers en je hebt direct je doelgroep te pakken. En die is op die manier makkelijker te onderhouden.

Plaats een reactie

Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten