Onze blog

Een bedrijfsnaam voor je onderneming verzinnen

 

Wil jij gaan beginnen met je eigen onderneming? Maar weet je niet welke naam je voor je onderneming wilt gaan gebruiken zonder dat je er later spijt van krijgt? Je bedrijfsnaam kiezen is natuurlijk een klus, want je wilt het niet te moeilijk maken, wilt dat de afkorting geen gekke dingen krijgt of dat mensen het niet kunnen uitspreken. Een bedrijfsnaam kiezen doe je niet even tussen neus en lip door. Het is goed om hier goed over na te denken. Waar moet je eigenlijk op letten bij het kiezen van je bedrijfsnaam? Lees nu snel de tips die jij kunt gebruiken om voor jezelf de juiste bedrijfsnaam te kiezen.

 

Je weet wat je wilt

Het kan zo maar zijn, dat jij al weet wat jij wilt gaan verkopen of aanbieden. Misschien ben jij al zo enthousiast geweest om hiervoor al spullen aan te schaffen. Niks mis mee als je het mij vraagt. Zeker als jij echt helemaal zeker bent van waar jij in wilt gaan ondernemen! Of ik zelf al spullen zou gaan aanschaffen? Om eerlijk te zijn, zou ik hier persoonlijk nog even mee wachten. Puur omdat ik voor mezelf eerst mijn bedrijfsnaam zou willen hebben. Maar goed dat terzijde. Het gaat nu over het uitkiezen van een bedrijfsnaam.

 

Neem de tijd om je bedrijfsnaam te kiezen

Een veel gemaakte fout is dat beginnende ondernemers als snel tevreden zijn met hun bedachte bedrijfsnaam. Het beste is om hier de tijd voor te nemen. Of jij nu vandaag of morgen gaat starten dan hoeft ook niet meer uit te maken. Jij weet dat je wilt gaan ondernemen. Daarbij is het ook zo dat je bedrijfsnaam als het goed is ook in je website of webshop URL komt te staan. Dus dan is het helemaal verstandig om hier goed over na te denken. Heb je een naam kijk dan ook meteen even of de domeinnaam nog vrij is!

 

Zorg voor een unieke bedrijfsnaam

Dit klikt natuurlijk logisch. Maar is dat ook zo? Daar valt over te twisten. Maar wat verstaan we dan onder een unieke bedrijfsnaam? Een naam die nog niet voorkomt of op een naam lijkt van een andere onderneming of bedrijf. Zeker op het moment dat jij voor het eerst gaat beginnen is het sterk aan te raden als je een naam hebt hier naar te Googelen. Zo kun je zien of deze naam al voorkomt en wat er voor recensies over zijn geschreven. Niks is vervelender dan dat jij een super unieke naam hebt bedacht voor je onderneming en met deze naam de link wordt gelegd naar een niet al te beste bedrijf of onderneming.

 

Je bedrijfsnaam moet uit te spreken zijn

Ja ook dit is heel erg logisch. Maar er zijn nog zat bedrijven en ondernemingen met een naam die totaal niet uit te spreken valt. Het gevaar bij een bedrijfsnaam die niet al te best, zeg maar gerust beroerd is uit te spreken dat mensen geen vertrouwen hebben. De gedachte die kan ontstaan is dan ook dat je niet betrouwbaar overkomt en wie weet wel een oplichter. En dat wil je niet toch? En nu heb ik het hier alleen nog maar over je bezoekers/klanten. Maar denk ook vast voor in de toekomst. Het kan maar zo zijn dat jij straks personeel in dienst gaat nemen omdat je zo groeit. Hoe stom komt het dan over als je personeel een klant aan de lijn heeft en deze de naam niet eens uit kan spreken?! Wil je weten of de naam die je hebt bedacht uit te spreken valt? Vraag eens aan mensen uit je eigen omgeven of zij de naam willen uitspreken. Word dit niet op de manier hoe jij het wilt gedaan, dan weet je eigenlijk al dat je voor een andere bedrijfsnaam moet gaan kiezen.

 

Je bedrijfsnaam moet uit te schrijven zijn

Naast dat je bedrijfsnaam uit te spreken moet zijn, is het net zo belangrijk dat deze ook uit te schrijven valt. In de meeste gevallen is het zo dat wanneer iemand anders je bedrijfsnaam moet opschrijven ze dit op de manier doen als hoe je het uitspreekt. Hiermee kan het zijn dat je verwarring geeft. Zeg nou zelf wil je telkens weer je bedrijfsnaam moeten spellen bij ieder gesprek dat je hebt? Nee toch?! Ook hier kun jij de hulp inroepen van mensen uit je eigen omgeving. Laat hen je bedrijfsnaam uitschrijven. Veel fouten? Dan is het verstandig om voor een andere naam te kiezen.

 

Is een bedrijfsnaam tijdloos?

Bij het kiezen van een bedrijfsnaam is het goed om na te denken of je de naam over 15 jaar nog zo tof vind als dat je nu vind. Een tijdloze bedrijfsnaam is nu mooi maar over een x aantal jaar ook nog. Daarom is het belangrijk om dit voor jezelf helder te krijgen.

Plaats een reactie

Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten