Onze blog

Email Marketing Tips & Tricks

Webwinkels en E-mailmarketing

Wanneer jij een webwinkel of een winkel hebt dan moet je gewoon e-mailmarketing toepassen. Het is echt een heel eenvoudige vorm van extra inkomen genereren. Bij webwinkels is het allemaal niet heel erg moeilijk. Ik geef een voorbeeld. Stel je voor, je hebt een gewone winkel. Je hebt helemaal geen verstand van internet of wat dan ook.

Je hebt een kledingwinkel. Het is een kleine winkel en je hebt per dag bijvoorbeeld 20 klanten. En aan al die 20 klanten vraag jij: Zou je het goed vinden als ik je naam en e-mailadres noteer zodat ik je op de hoogte kan houden wanneer ik bijvoorbeeld korting heb.
En daarvan zegt 50%: ‘Ja, dat vind ik wel goed. Ik wil wel dat je mijn naam en e-mailadres opschrijft.’ Dan houd je per dag 10 klanten over. Als je per dag 10 naam en e-mailadressen zou noteren, dan heb je over een jaar tijd, als je alle werkdagen rekent, 2.500 e-mailadressen. En het kost je niets, hooguit een paar seconden per klant. Dus, wanneer jij 2.500 namen en e-mailadressen hebt en je stuurt bijvoorbeeld 1x in het jaar een mail met aanbiedingen, dan bereik je al 2.500 klanten. Ook al zou 10% van die 2.500 mensen komen, dan heb je dus in een week tijd al 250 extra klanten. En wanneer jouw marge per kledingstuk bijvoorbeeld € 10,- is, dan is dat alweer een extra € 2.500,-. En het enige wat je hebt gedaan is één e-mailtje verstuurd. En dat e-mailtje heeft je € 2.500 opgeleverd.

Ik was laatst mijn vrouw uit eten in Hengelo, bij een restaurant ‘De Drie Wezen’, Het was hartstikke lekker en toen wij gingen afrekenen, vroegen ze ons of ze ons e-mailadres mochten hebben om ongeveer 1 of 2 keer per maand een mailtje te kunnen sturen met een update. Nou, mijn vrouw is daar altijd wel happig op, die leest ook altijd alle nieuwsbrieven van de Albert Heijn en zulk soort zaken en die vind dat dus altijd wel goed. Ik zei ook tegen die eigenaar: ‘Goed bezig, want er zijn vrijwel geen restaurants die dit doen, die dit goed toepassen.’ Maar stap 1 is natuurlijk het verzamelen van de e-mailadressen, 2 is natuurlijk dat je er ook wel wat mee gaat doen. Maar ik had het idee: ze doen er wel wat mee. En hij vertelde mij ook dat hij elke keer resultaat zag op het moment dat hij een e-mail eruit stuurde. En ik geloof dat hij een mailinglijst had van 800 mensen. Het was ook maar een klein restaurant. En ze waren er sinds kort mee begonnen. Ze hadden niet eens een website. Ze stuurden, geloof ik ook vanuit een hotmailadres of uit een G-mailadres. Maar ik heb hem gecomplimenteerd en ik zei: ‘Goed dat je dit doet.’ En natuurlijk, 2, 3 weken later kregen wij een mailtje van het restaurant. Heel slecht opgesteld, slecht afzendadres, alles zoals het niet moet. Alleen, het kwam binnen, mijn vrouw kreeg die mail, ze heeft ‘m geopend, ze heeft ‘m gelezen en ze belde me op om te vragen of ik zin had mee te gaan naar ‘De Markies’, want ‘de Markies’ had., voor een tientje
kon je daar de hele avond zitten, kreeg je daar van allerlei gratis salades en zo. En het was een afscheidsavond omdat ze drie weken dicht zouden gaan. Het enige wat ze hebben gedaan, is een mailtje eruit sturen en mijn vriendin wou graag daarheen.

Ik had die avond geen tijd, maar we zijn nog wel voor ‘De Drie Wezen’ langsgelopen en het zat bomvol met mensen. En het enige wat zij hebben gedaan is een mailtje sturen. Naast dat het mailtje voor hun veel geld heeft opgeleverd en weinig moeite heeft gekost, is het ook een stukje klantenbinding. Mensen vinden het leuk een dergelijk mailtje te ontvangen. We kregen onlangs weer een mailtje en mijn vriendin vond het gewoon leuk om dat mailtje te ontvangen, want het is een klein restaurantje en er staat een verhaaltje hoe het met het restaurant gaat, en ook al kwamen we niet direct, waren we er niet op de avond dat het een tientje was, nee, we onthouden het wel en we praten erover. Dus, het is super effectief en het is super simpel. Dus, elke winkel zou e-mailmarketing moeten toepassen. Daarnaast heb je natuurlijk ook webwinkels en die zouden het ook helemaal moeten toepassen, want veel makkelijker dan dit wordt het niet.

Hoe zit dat bij jou?
Hoe ziet jouw klantencyclus eruit?
Hoe lang is een klant een hot prospect?
Hoe lang zijn ze bereid om alles van je te kopen?

Op het moment dat je dus een eerste klant hebt, dan moet je dus snel weer contact met ze opnemen, want anders vergeten ze je en gaan ze naar je concurrent toe. En op het moment dat ze 2, 3, 4, 5 keer een bestelling bij je plaatsen, dan moet je echt even naar je statistieken kijken van: ‘Hé, die klant is lekker bezig en koopt heel veel van mij, daar moet ik dus contact mee opnemen, want misschien wil hij nog wel meer bij me kopen.’ Op het moment dat mensen ‘in de mood zijn’, dat ze ‘into jou’ zijn, dan moet je er gebruik van maken. Dan moet je het maximale eruit halen. En dat is heel erg belangrijk. Door gewoon contact met ze te houden en te kijken naar je statistiek van: ‘Dit zijn interessante klanten, daar moet ik contact mee onderhouden.’ Of je stuurt ze een mailtje, of een brief, of maakt niet uit, of je stuurt ze een bonus…

Dat zijn dus allemaal dingen waar je over na moet denken, maar waar het uiteindelijk op neer komt: bekijk je klantenbestand en zorg ervoor dat zij vaker bij je gaan kopen. En dat is dé manier om veel geld te verdienen. Veel meer uit je bestaande klanten halen in plaats van steeds opnieuw nieuwe klanten te moeten zoeken.

Plaats een reactie

Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten