Onze blog

Email marketing tips voor je website of webwinkel

 

In deel 3 en 4 van ‘online marketing voor je webwinkel en/of website’ heb ik het gehad over SEA, ofwel adverteren in zoekmachines. Zoals je hebt kunnen lezen heb ik het alleen gehad over de zoekmachine Google. De reden hiervan is dat Google de meest bezochte en bekendste zoekmachine is die wordt gebruikt. Nu gaan we kijken naar de volgende online marketingvorm, namelijk email marketing.

 

Email marketing

Email marketing wordt ook wel direct marketing genoemd. Dit komt omdat je bij email marketing door het versturen van een email direct contact legt met je (toekomstige) klant. Deze vorm van online marketing wordt vooral gebruikt door websites en webwinkels. Op deze manier kun jij namelijk gericht en persoonlijk je eigen (toekomstige) klant benaderen door in deze email acties, nieuws, producten en/of diensten te vermelden. Dit moeten wel zaken zijn die passen bij je klant. Toch mag je niet zomaar een email versturen naar een (toekomstige) klant. Je klant moet zich hier voor hebben aangemeld. Wel mag je een servicemail versturen naar al je klanten. Voor deze servicemail hoeft je (toekomstige) klant zich niet speciaal aan te melden. Zet daarom op je website, duidelijk zichtbaar, een kopje waar mensen zich kunnen aanmelden, maar ook afmelden, voor je nieuwsbrief. Het voordeel van email marketing is dat jij kunt zorgen voor loyaliteit bij je klanten en dat jij je klanten weer kunt ‘verleiden’ tot het opnieuw doen van een aankoop.

 

Email marketing software

Voordat je gaat beginnen met email marketing is het belangrijk om voor jezelf helder te hebben hoe jij dit wilt gaan aanpakken. Denk hierbij aan; type van deze mailing, databasemanagement, de opzet van de mailing en rapportagemogelijkheden. Hiervoor kun je verschillende emailplatforms gebruiken. De meest bekende is Mailchimp, daarnaast kun je ook gebruik maken van bijvoorbeeld Blinker, Tripolis of Copernica. Het voordeel van Mailchimp is dat het gebruiksvriendelijk is en daarnaast bevat het de basis om te starten. Zelf gebruik ik ook Mailchimp.

 

Typen mailings

Welke mailings kun je inzetten bij email marketing? De meest bekende is toch wel de nieuwsbrief. Wat zet je in een nieuwsbrief? Allereerst kunnen dat producten zijn die nieuw zijn in je website of webwinkel. Maar natuurlijk ook acties met korting. Een andere vorm van mailing is het gebruik van recensies. Dit doe je door een paar dagen nadat je klant een bestelling heeft gedaan een mail te sturen met de vraag of je klant tevreden is en een recensie wil schrijven. Het voordeel hiervan is dat je deze op je website kunt zetten onder bijvoorbeeld een kopje ‘klanttevredenheid’. Hierdoor kun je ervoor zorgen dat je nieuwe klanten kunt overtuigen om bij jou in je webwinkel een aankoop te doen. De volgende mailing waar je gebruik van kunt maken is de zogenaamde feestdagmailing.

Deze vorm van mail gebruik je bij feestdagen, maar kan ook worden gebruikt bij bijzondere dagen. Denk hierbij aan Valentijnsdag, Moeder- of Vaderdag en ook Dierendag. Wanneer je gebruik gaat maken van deze vorm van mailing, is het belangrijk dat je het aanbod dat je hebt op deze dagen afstemt. Maar dat spreek natuurlijk voor zich. Als het bijvoorbeeld Vaderdag is ga je natuurlijk geen mail sturen met een aanbod voor parelketting. Of als het Moederdag is ga je natuurlijk geen mail sturen met een aanbod voor gereedschap.  De laatste soort mailing is zogenaamde verjaardagsmail. Bij deze vorm van mailing stuur je persoonlijk naar je klant een e-mail met een speciale verjaardagsaanbieding. Het voordeel van deze vorm van mailing is dat je persoonlijk aandacht geeft aan je bestaande klant. Of die er nu voor kiest om deze aanbieding te accepteren of niet.

 

Tijdstip en regelmaat van email marketing

Zoals je misschien weet is het belangrijk dat je erachter komt op welk tijdstip en hoe vaak je een email moet gaan versturen. Wanneer je dit op de juiste manier aanpakt kun je een beter resultaat behalen. Maar op het moment dat je dit te vaak doet, bestaat de kans dat klanten zich gaan uitschrijven. De oorzaak van deze uitschrijvingen komt over het algemeen door irritatie bij je klant. Dit moet je natuurlijk voorkomen. Maar ja hoe kun je hier nu achter komen? Dit is een kwestie van uitproberen en de uitslagen die hieruit komen te vergelijken. Zie je een groei van aanmeldingen van de nieuwsbrief dan weet je eigenlijk dat je goed zit. Wanneer je ziet dat veel mensen zich uitschrijven kan dat verschillende oorzaken hebben. Je kunt denken aan teveel mailings waar eigenlijk niets relevants in staat. Bedenk voor jezelf wat jij zou willen zien bij een mailing. Verplaats je in je eigen klant.

 

Welke informatie zet je in een email?

Er zijn een paar zaken die belangrijk zijn om in een email te zetten. Het gaat om de volgende zaken:

  1. Onderwerpregel: Maak deze niet te lang. Zorg dat het onderwerp gelijk duidelijk is voor je klant.
  2. Kies ervoor of je deze email persoonlijk wilt richten aan je klant of ga je voor meer algemeen. Ik zou ervoor kiezen om dit persoonlijk te doen omdat je dan je klant echt aanspreekt. Zelf ontvang ik ook regelmatig een nieuwsbrief via de mail. Ik vind het dan prettig om persoonlijk aangesproken te worden. Maar dat is mijn eigen voorkeur.
  3. Zorg ervoor dat de belangrijkste informatie bovenaan in de mail staat.
  4. Welke actie moet/kan je klant doen? Denk hierbij aan: meld je nu aan, bestel nu, vraag nu aan enz. Zorg ervoor dat deze actie duidelijk zichtbaar is in de mail. Dit noem je ook wel calls-to-action.
  5. Als laatste wil ik je nog op het hart drukken dat het belangrijk is om te blijven testen op de manier van mailings versturen, deze resultaten te bekijken en waar nodig aan te passen. Je kunt hierbij je klant ook aan het woord laten. Laat ze eens reageren op je mailing. Kijk wat ze juist fijn vinden en wat juist niet.

 

Conclusie

Wanneer je een onlinebussines hebt of gaat starten moet je echt email marketing toepassen. Natuurlijk is het verstandig om eerst tien emails van klaar te maken voordat je die emails verstuurd. Maak jij al gebruik van email marketing? Zo ja welke software gebruik jij? Heb jij veel omzet/winst door het gebruik van email marketing?

Plaats een reactie

Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten