Onze blog

Goede voornemens voor online ondernemers

 

Oké, ik weet ook wel dat het nu eind mei is, maar goede voornemens hoef je echt niet op 1 januari te maken hoor! Je kan dit nu ook doen. Het is dus niet te laat om eens goed na te denken wat je wil met jouw onderneming en dit ook echt door te gaan voeren. Want zaken te bedenken ben je er nog niet. Je moet er ook wel iets voor doen. We gaan eens kijken naar 8 zaken waar jij misschien nog niet echt over hebt nagedacht. Of er nog niet zo bij stil gestaan om je van je onderneming een groot succes te gaan maken.

  1. Veiligheid boven alles: Ja dit spreekt denk ik wel voor zich. Wanneer je start met een website en/of webshop is het verstandig om geen standaard gebruikersnaam en wachtwoord te gaan gebruiken. En de reden hiervan is dat er dagelijks mensen zijn die jij dus geen toegang wil geven proberen in te loggen. Wanneer je een wachtwoord of gebruikersnaam als ‘test’ of ‘admin’ gebruik is dit natuurlijk wel heel erg makkelijk te kraken. Heb je dit wel? Verander dat dan gelijk!
  2. Maak regelmatig updates: Ook dit is natuurlijk wel een heel logisch. Maar toch het gebeurd maar al te vaak dat mensen dit niet doen. En dat geeft grote problemen omdat je dan een lek in je website en/of webshop kunt krijgen en hier allemaal zooi op zult krijgen. En natuurlijk moet je ook je plug-ins updaten. Wanneer je gebruik maakt van WordPress maak dan gebruk van de iThemes Security plug-in. Naast het zorgen van updaten is het ook verstandig om zeker regelmatig een back-up te maken. Persoonlijk zou ik er voor kiezen om dit elke keer te doen wanneer je iets hebt aangepast of erbij hebt gezet. Gaat er dan iets mis dan heb je de laatste versie die je dan ook weer kunt plaatsen.
  3. Optimaliseren voor de zoekmachines: Dit is natuurlijk wel een van de zaken waar jij als online ondernemer belang bij hebt. Want jij wil graag bezoekers op je website en/of webshop krijgen. Zorg er voor dat je pagina’s content up-to-date zijn. Hoe je dit kunt doen is eigenlijk heel makkelijk:
  • Natuurlijk moet je zorgen voor leesbare zoekmachine vriendelijke URL’s. Wanneer jij je website en/of webshop hebt gemaakt via WordPress, dan zal dit via permalinks worden opgevangen. Heel handig dus.
  • Zorg er voor dat je zoekwoorden vermeld in de pagina titel.
  • Zoekwoorden kun je vermelden in je H2- en H3-knoppen.
  • Zorg ervoor dat je afbeeldingen voorziet van een korte omschrijving. Dit kun je doen in de alt-tag.
  • Update je content. Dit kun je doen door video’s, afbeeldingen of grafieken toe te voegen. Ben jij iemand die niet echt gek is om met je gezicht op een video te staan, geen nood. Je kunt dan prima met een foto of afbeeldingen werken.
  • controleer of je dode links hebt. Wanneer dit het geval is verwijder deze dan of corrigeer ze.
  • Heb jij een dubbel content? Verwijder deze dan of corrigeer ze.
  • En de laatste: Begin met bloggen. Want door het bloggen zul je zien dat er meer bezoekers gaan komen op je website en/of webshop! En dat is natuurlijk wat jij wil bereiken.Zorg er voor dat je website en/of webshop ook gebruikt kan worden door mobiele apparaten: Ja hier kun je tegenwoordig echt niet meer omheen. Want bijna iedereen heeft wel een mobiel (smartphone) en/of een tablet. Daarom is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat je website en/of webshop hier voor word aangepast. Niet alleen is het handig voor je klanten, maar je zult zelf ook de voordelen hiervan zien. Nick heeft dit ook gedaan en als wij dan even niet thuis zijn kijkt hij regelmatig even op zijn mobiel om te kijken of alles nog werkt.

 

5. Zet in op lokale optimalisatie: Hier word niks anders mee bedoeld dat jij met je website en/of webshop zorg dat je lokaal word gevonden. Natuurlijk wil jij ook landelijk al dan niet wereldwijd worden gevonden. Maar het is ook belangrijk dat jij gevonden word in de buurt waar jij je bedrijf hebt zitten. Onderscheid je daarom ook van je concurrenten.  Dit kun jij doen door de volgende zaken:

  • Maak gebruik van address markup in je HTML5 code.
  • Wanneer je meerdere vestigingen hebt van je bedrijf, maak dan verschillende pagina’s aan. Let er dan wel op dat je geen dubbel content gebruikt.
  • Voeg aan je website en/of webshop een XML Sitemap toe.
  • Voeg aan je website en/of webshop Google Maps toe.
  • Koppel een Google+ bedrijfspagina aan je website en/of webshop. Heb jij deze nog niet gemaakt? Neem hier dan even de tijd voor. Er zijn veel mensen die gebruik maken van Google+.
  • Zorg dat alle gegevens aan elkaar zijn gekoppeld dus dat dit ook aan alle social media kanalen.

 

6. Maak gebruik van social media: Zoals je misschien wel weet is social media een erg krachtig kanaal waar je gebruik van kunt maken. Vooral als online ondernemer is dit een prima kanaal. Je bereikt ontzettend veel mensen en dat is natuurlijk alleen maar goed. Wanneer je hier gebruik van gaat maken is het goed om eerst eens even te kijken of alles nog up-to-date is. Kloppen alle gegevens nog? Heb je alle producten en diensten er al opstaan? Zo nee voeg ze erbij en pas zo nodig alles even aan. Want dat is natuurlijk wel zo fijn en prettig. Heb je een actie dan kun je deze er natuurlijk ook op plaatsen. En vraag aan je bezoekers of zij je berichten willen delen. Dit kun je doen door bijvoorbeeld “delen is top” neer te zetten. En ja zorg er natuurlijk wel voor dat al je social media kanalen zijn aangepast op je huisstijl! Want zo word je sneller herkend en dit oogt ook professioneel en vertrouwd. De zogenoemde “ah”-factor (he dat bedrijf ken ik).

 

7. Zorg ervoor dat je een planning maakt: Dit is natuurlijk een prima handvat om te zorgen dat je het overzicht houd. Wat gaat er komen en wat is er al geweest. Ik zeg het lijkt eigenlijk ook wel een beetje op een to-do-list. Wat zet je allemaal in deze planning?

  • Als eerste belangrijke date. Hier kun je denken aan feestdagen, evenementen waar jij je op kunt gaan richten.
  • Zaken die jij nodig hebt voor sub-activiteiten waar jij je op gaat richten om te zorgen dat dit geregeld word.
  • Taken die moeten worden gedaan, door wie en wanneer moet dit af zijn.
  • Last but not least: deadlines! Voor wanneer moet het af zijn of zijn geregeld? Wijk hier vooral niet vanaf.

 

8. Ga doelen stellen en zorg ervoor dat je dit kan meten: Wanneer je dit doet dan kun je voor jezelf zien of je deze doelen hebt behaald. En of het ook realistisch was. Het kan zijn dat je te hoge doelen voor je zelf hebt gemaakt. Dat geeft niks, pas deze dan gewoon aan. En natuurlijk kun je ook kijken wat er zou moeten veranderen. Om je doel wel te bereiken. Lees ook eens ‘Conversie optimalisatie tools voor kwantitatief onderzoek’ en ‘Conversie optimalisatie tools voor kwalitatief onderzoek’ hierin heb ik meer uitleg gegeven over het stellen van je doelen en het meten hiervan.

 

Conclusie:

Er zijn nog al wat zaken waar je aan moet/kunt denken om je online business meer leven in te blazen. Maak je voornemens en ga er mee aan de slag. Je zult zien dat dit tot succes leid. En hoe vooral vol, ga niet bij de eerste tegenslagen al bij de pakken neer zitten. Ondernemen vraagt tijd en energie, maar als jij het leuk vind zal het ook tijd en energie geven. Wat zijn jouw goede voornemens?

Word vindbaar! Start direct met bloggen!

Plaats een reactie

Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten