Onze blog

Haal meer winst en hoger marges met goede inkoop uit je webshop of website

 

Of je nu een website of een webshop hebt gemaakt waar je producten en/of diensten op verkoopt, is het goed om te weten waar je op moet letten om meer winst en hogere marges te kunnen krijgen. Waarschijnlijk zul je ook wel weten dat je winst niet alleen in de verkoop zit, maar ook in de inkoop. Helaas word dit laatste punt nog al eens vergeten, vooral door startende internetondernemers. In dit blogbericht wil ik het hier graag met jou over hebben.

 

Berekenen van je winst

Wanneer je producten en/of diensten verkoopt waar je ook geld in moet steken is het belangrijk om hier een rekensom van te maken. Want je wilt natuurlijk wel winst maken. Vooral als je hebt besloten om het online ondernemen als de basis te maken van je inkomsten en hier dus ook van gaat leven. En ja ook al doe je het er gewoon voor de fun bij om wat extra’s binnen te halen is het ook goed om te weten. Het berekenen van je winst doe je door eerst de verkoopprijs te berekenen en daar de kosten vanaf te halen die jij kwijt bent. Kom je in de plus dan is dat je winst.

 

Even een rekensom

Ik wil je graag even laten zien hoe belangrijk de inkoop eigenlijk is. Stel je verkoopt een product wat jezelf hebt ingekocht voor €10,- en verkoopt dit vervolgens aan je klant voor  €15,-. Dan heb jij een marge van 33% behaald. Wanneer je 1 euro meer op de verkoop verdiend (dat is dan €16,-) dan heb je een marge van 37,5%. Als je de inkoop van je product kunt verlagen naar €9,- en de verkoop gewoon €15,- blijft dan behaal je een marge van 40%. Zoals je kunt zien verdient 1 euro aan de inkoopkant meer dan aan de verkoopkant.

 

Let op! Betaal niet te veel!

Er komt veel voor dat een webshopeigenaar de adviesprijzen van de groothandel betaald. Dit is in de meeste gevallen omdat ze niet beter weten of niet in onderhandeling zijn gegaan. Het kan namelijk altijd goedkoper! De adviesprijzen zijn adviezen en hier kan dus vanaf worden geweken. Daarom is het goed om te gaan onderhandelen. Belangrijk punt wat ik je zeker wil meegeven (en dat heb ik al meer gedaan); Wanneer je een overeenkomst hebt gesloten met de groothandel zet dit dan zwart op wit en laat dit door beide partijen ondertekenen! Dan heb je altijd bewijs mocht er ineens een brief komen waarin staat dat jij meer moet betalen. Kort om dek je hierin jezelf goed in.

 

Leveranciers vergelijken

Het is niet verkeerd om leveranciers te vergelijken. Op die manier krijg je meer inzicht in de prijzen (die je ook kunt vergelijken) en weet je ook wat een normale inkoopprijs is. Want je zult zien dat iedere leverancier andere prijzen heeft. Kijk ook maar eens als jezelf opzoek bent naar een mobiele telefoon. Bij het ene bedrijf betaal je veel meer dan bij het andere bedrijf en zo werkt dat ook met leveranciers.

 

Ken de branche waar je in start

Eigenlijk is dit natuurlijk meer dan logisch. Zelf denk ik wel dat je hebt gekozen voor een branche waar jij feeling mee hebt en waar jij vast ook wel meer vanaf weet. Wanneer je in een totaal andere branche gaat beginnen is het goed om informatie binnen te halen over wat de normale marges zijn, welke standaard kortingen je kunt krijgen op de inkoop en natuurlijk ook op welke producten andere bedrijven hun geld verdienen. Zorg er voor dat je niet met een lagere marge gaat verkopen dan je concurrent.

 

Op tijd betalen

Ja dit punt is niet alleen bedoeld voor je klant. Maar ook voor jou richting de leveranciers. Want je wil niet op je geld wachten en zo is dat ook bij je leveranciers. Je kunt een voorstel doen om te betalen via automatisch incasso, maar daar staat dan tegenover dat jij een korting wil krijgen op de inkoop. Als dit kan leg dan ook dit weer zwart op wit vast.

 

Je webshop groeit… onderhandel opnieuw

Op het moment dat je ziet dat je webshop aan het groeien is, of dit nu langzaam of snel is? Ga opnieuw in onderhandeling met je leveranciers voor de inkoopprijzen. Want weet dat wanneer jij groeit je ook meer korting kunt krijgen bij de leverancier. En ja zelfs wanneer dit niet het geval is kun je altijd kijken of je meer marge uit de inkoopkant kunt krijgen. Ik zeg maar zo; ‘nee heb je, ja kun je krijgen’.

 

Je voorraad

Hoe heb jij je voorraad geregeld? Heb jij de producten bij je thuis staan of juist via dropshipping? De meeste webshops werken door middel van dropshipping. Het voordeel hiervan is dat je niet met allerlei voorraad in huis zit of ergens moet opslaan. Op het moment dat je echt gaat groeien neem dit dat nog eens in overweging. Blijf je werken via dropshipping of ga je de voorraad in eigen beheer nemen. Juist door de voorraad in eigen beheer te nemen heeft als voordeel dat je vaak een betere inkoopvoorwaarden kunt krijgen.

 

Conclusie

Zoals je hebt kunnen lezen kun je meer winst halen uit de inkoopkant dan uit de verkoopkant. Door verschillende leveranciers te vergelijken kun je zelf kijken wat de beste optie is. Daarnaast kun je hier natuurlijk ook altijd over onderhandelen.

Plaats een reactie

Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten