Onze blog

Je eerste personeel en ziektemelding

 

In blogbericht ‘Je eerste personeel loon en loonsverhoging’ heb ik het gehad over hoe jij als werkgever het salaris kunt vaststellen. Hoe hoog moet het loon zijn en hoe je loonsverhoging kunt toepassen. Zoals je hebt kunnen lezen kun je gebruik maken van verschillende bronnen. Zowel op internet als van andere ondernemers in je eigen netwerk. Maar ook je accountant kun je hier om advies vragen. Wanneer je loonsverhoging gaat toepassen, zul je zien dat je personeel zich gewaardeerd voelt. Zet daarom het begin loon niet te hoog in. Op die manier hou jij namelijk mogelijkheid om het loon te verhogen. Vandaag ga ik jullie wat meer vertellen over ziektemelding bij je personeel.

 

Ziektemelding van je personeel

Hoe je het ook went of keert, jij als werkgever, zult of je het nu leuk vind of niet te maken krijgen met personeel dat zich ziek meld. Dit kan gaan om een gewone griep, een operatie maar ook een burn-out of overspannenheid van je personeel. Daarnaast kan het zijn dat je een verzoek krijgt van je personeel om een dag vrij te nemen of thuis te werken. Vooral het laatste is wel iets om rekening mee te houden op het moment dat je personeel hebt die met het OV moeten reizen. Je hebt vast wel gehoord en gelezen dat er regelmatig flinke vertragingen zijn op het spoor. En dan is het natuurlijk erg vervelend wanneer jij personeel hebt die niet kunnen komen werken.

Voor deze zaken kun je altijd de CAO nakijken, als die er voor je personeel zijn. Daarnaast heb kun je ook gebruik maken van het Burgerlijk Wetboek. En niet te vergeten afspraken die jij met je personeel hebt gemaakt. Deze zet je ook weer zwart-op-wit in de arbeidsovereenkomst, maar kun je ook in een personeelsgids opstellen. Op deze manier dek jij jezelf als werkgever in. Ook op het gebied van ziektemelding en vrije dagen is het aan te raden, vooral wanneer je hier zelf niet veel verstand van hebt, dit uit te besteden aan een loonbedrijf of payroll-organisatie. Op deze manier nemen deze bedrijven voor jou een hoop extra werk en zorgen uit handen.

Wees jezelf er van bewust dat wanneer een personeelslid langer dan twee dagen ziek is dat je te maken krijgt met een bedrijfsarts en het UWV. Jij als werkgever bent verplicht om loon door te betalen (tot twee jaar naar ziektemelding). Ook krijg je te maken met re-integratie. Dit houd in dat er gekeken gaat worden wat het zieke personeelslid  nog wel kan. Dit gaat in samen spraak met de bedrijfsarts, jij als werkgever en natuurlijk het personeelslid. Om jezelf niet onnodig in de vingers te snijden is het goed om je hierover te laten informeren en jezelf goed in te dekken zodat jij als werkgever geen onnodige risico’s loopt. Vooral op financieel gebied.

Je hebt een personeelslid dat zich ziek heeft gemeld. Maak dit bespreekbaar met je personeelslid. Maar zorg er wel voor dat je ook openstaat voor de wensen van je personeelslid dat zich heeft ziek gemeld. Zo kan het zijn dat hij of zij liever niet wil vertellen wat er aan de hand is. Jij als werkgever zult dit moeten accepteren. Natuurlijk kan het zijn dat de ziekte melding voor problemen kan zorgen. Je kunt hier aan een hele hoop zaken denken als werk komt niet af, er moet te veel worden overgewerkt, je hebt het gevoel dat de ziekte melding niet terecht is. Bespreek dit dan met het personeelslid dat ziek is. Door een goede communicatie kun jij er voor zorgen dat er misschien een passende oplossing komt. Dit kan zijn ander werk, minder uren werken.

 

Conclusie:

Wanneer jij als werkgever te maken krijgt met een ziek personeelslid is het goed om te weten waar jij aan moet denken. En hoe je hiermee om moet gaan. Sowieso moet je er voor zorgen dat je alles netjes op papier zet. Daarnaast is een goede communicatie met je personeelslid dat ziek is erg belangrijk. Laat daarbij zien dat je oprecht geïnteresseerd bent in de zieke. En respecteer het als het personeelslid niet alles tegen je wilt vertellen. Hoe moeilijk dit voor jou ook kan zijn. Want jij bent degene die een webwinkel heeft en spullen verkoopt. Komt het tot een stagnatie in het werk door de ziekte melding, bespreek dit open en eerlijk met je personeelslid. Dit vergroot de kans dat jullie hier samen uit zullen komen en voor beide partijen tot een goede oplossing kunnen komen.

Plaats een reactie

Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten