Onze blog

Je eerste personeel: toezicht op het werk

 

In het blogbericht ‘Je eerste personeel jij als werkgever’ heb ik wat meer verteld waar je op moet letten, wanneer jij als werkgever personeel aanneemt. En dan vooral op het gebied van zaken als salaris, administratieve zaken en zaken waar jij je als werkgever zoveel mogelijk moet indekken. Daarnaast is aan de orde gekomen hoe jij dit kunt doen, via een uitzendbureau, een loonbedrijf of dat je het helemaal zelf gaat doen. Daarbij heb ik aangegeven dat het belangrijk is om alle afspraken die er worden gemaakt zwart-op-wit te zetten. Dit voorkomt een hoop ellende.

Nu gaan we eens kijken hoe jij als werkgever toezicht houd op het werk. Wanneer je als werkgever personeel in dienst hebt gaat het er niet alleen maar om dat jij roept wat er moet gebeuren en voor wanneer het werk af moet zijn. Zeg nou zelf, jij vind dit toch ook niet leuk dat er steeds ordes worden gegeven en dat jij verder niks te zeggen hebt? Zelf heb ik dat bij een van mijn werkgevers helaas ook meegemaakt. Ik merkte aan mezelf dat dit een hoop irritaties bij mij opriep en daarnaast had ik totaal geen mogelijkheid om door te groeien. Laat staan dat ik me gehoord voelde. Heel vervelend. Maar helaas gebeurd dit nog meer dan wij denken.

 

Enkel tips om toezicht te hebben op het werk

  1. Zorg voor een twee-richtings-verkeer op het werk. Dit kun je doen door bijvoorbeeld eens in de zoveel tijd een werkoverleg te houden. Het voordeel van een werkoverleg is dat jij inzicht hebt op het werk dat er gedaan moet worden en is gedaan. Daarnaast geeft dit de mogelijkheid aan je personeel om feedback te geven. Wat gaat er goed, wat zou er anders moeten/kunnen, wat verwacht het personeel van jou. Deze laatste is best lastig, vooral omdat je dan jezelf kwetsbaar open stelt. Maar dit geeft voor jou ook inzicht wat je personeel juist fijn vind en wat ze graag anders zouden zien. Voorkom hierbij ruzie door wanneer je het zelf niet eens bent met wat er word gezegd dit een-op-een te bespreken met de werknemer die een punt aandraagt. Laat duidelijk zien dat je openstaat voor feedback en hier ook iets mee wil doen.
  2. Luister naar adviezen van anderen. Hier gaat het niet alleen om je eigen personeel, maar je kunt ook naar bijeenkomsten gaan van de KvK en Jong MKB. Je kunt er ook voor kiezen om een coach in de armen te nemen die verstand heeft van hoe je met personeel om moet gaan. Vooral wanneer je dit nog niet eerder hebt gedaan is dit zeker aan te raden.
  3. Maak gebruik van je klanten. Vraag ze om feedback. Zijn er zaken waar ze niet over te spreken zijn? Wat hadden ze graag anders gezien? Hierbij is het belangrijk om te weten dat je dit niet gelijk bij je personeel neer moet leggen als een verwijt. Dit zijn zaken waar zowel jij als je personeel van kunnen leren. Je kunt een casus van een klant dan ook mooi bespreken bij een werkoverleg.
  4. Maak je afspraken met je personeel? Zorg ervoor dat dit op papier komt te staan. Dit hoeft helemaal niet moeilijk te zijn. Want tegenwoordig maken we bijna allemaal gebruik van e-mail. En ja een mailtje is natuurlijk zo geschreven en verstuurd. Let er wel op dat wanneer je gebruik maakt van de mail, dat je vriendelijk blijft naar je personeel. Niets is vervelender dan een boos mailtje te krijgen van je werkgever, waar je niks mee kunt. Dit heb ik helaas ook een paar keer meegemaakt. Dit vervelende mailtje zorgde er bij mij voor dat ik geen zin meer had om te werken en dat ik niet echt gemotiveerd meer was. En dat is nou net niet de bedoeling denk ik.
  5. Zie je personeel als een paar extra oren en ogen. Zaken die jij misschien niet meteen ziet of hoort komt juist binnen bij je personeel. Vraag daarom ook aan hen of zij nog zaken weten die verbeterd kunnen/moeten worden. Bekijk en bespreek dit met elkaar. Als je het met elkaar eens bent is het heel motiverend om deze punten door je personeel zelf uit te laten voeren. Ik wil daar nog aan toevoegen dat de punten die je hebt veranderd op een later moment nog eens met elkaar bespreekt. Klopt het dat deze punten ook echt beter werken? Waarom wel of waarom juist niet?

 

Conclusie:

Sta als werkgever open voor adviezen en feedback van anderen. Zorg voor een twee-richtings-verkeer met je personeel. Maar hoe je het ook went of keert. Jij bent de werkgever. Laat zien dat jij van je bedrijf houd en dat je de gene bent die toezicht heeft op al het werk. Wees vooral heel duidelijk in wat jij wil en wat er gedaan moet worden. En laat vooral niet het kaas van je brood eten door je personeel, klant of wie dan ook.

Plaats een reactie

Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten