Onze blog

Jouw merk jouw kracht voor je bedrijf

 

Zoals je misschien wel weet heeft elke website of webshop een doel en natuurlijk ook een boodschap. Wanneer jouw website of webshop er goed uitziet en duidelijk is heeft dit zeker een positieve invloed op het succes van jou online business. Niet alleen is het belangrijk dat jij meer verkopen zult krijgen, maar is het ook belangrijk dat jou merk word versterkt.

Of eigenlijk dat jij meer bekendheid krijgt. Wanneer je gaat denken aan je eigen merk, kan dit de naam van je bedrijf zijn, maar natuurlijk ook gewoon je eigen naam. In het Geval van eNJee staat het merk voor Nick Jenneboer. Je kent vast de merken als Coca Cola, Apple, Ikea en Disney wel. In deze gevallen gaat het om grotere organisaties/bedrijven. Niet alleen voor de grote bedrijven is het belangrijk om een goed merk te hebben, maar ook zeker voor de kleine.

 

Waar heeft een sterk merk effect op?

  • Trouw: dit heeft vooral te maken met hoe klanten trouw zijn aan een bepaald merk. Als ik naar mezelf kijk ben ik echt trouw aan Coca cola. Andere soorten cola vind ik echt niet te pruimen. Dus zet mij een fles “gewone” cola voor en een fles van Coca Cola en ik ga toch echt voor Coca Cola.
  • Aankoop gedrag: wanneer jij een sterk merk hebt en klanten zijn trouw aan dit merk, dan zullen ze dus ook veel sneller overgaan tot het aanschaffen van dat ene merk.
  • Bereidheid tot samenwerking: wanneer je een sterk merk hebt zijn mensen veel sneller bereid om met je samen te willen werken. Vooral als ze zien dat je zaken goed gaan. Dit geeft ook weer vertrouwen.
  • Acties van de concurrent: dit is eigenlijk wel logisch, want wanneer een ander een sterk merk heeft wil jij dit natuurlijk ook. Je zult dan gaan kijken hoe je concurrent dit precies aanpakt en waar jij het goed vind zul je dit waarschijnlijk ook gaan toepassen. En zo werkt dat ook bij jou.
  • Gedrag, trots en trouw van je werknemers: wanneer jij werknemers in dienst hebt en ze werken voor een sterk merk dan zullen ze dit ook laten zien naar anderen toe. Ze zijn trots dat ze voor jou mogen en kunnen werken en zullen hierdoor ook trouw blijven aan jouw bedrijf.
  • Financiële waarde: tja dit is natuurlijk van vanzelfsprekend. Een goed/sterk merk verkoopt gewoon veel meer en beter. Dat zie je ook bijvoorbeeld bij Coca Cola en Apple.
  • Vertrouwen van stakeholders: hier gaat het om personeel, leveranciers, aandeelhouders, mensen die geld geven/lenen enz. Dit is natuurlijk begrijpelijk, want wie heeft er vertrouwen in iemand die absoluut geen sterk merk heeft? Zal jij dan zomaar geld lenen? Je wilt hier natuurlijk ook wat voor terug krijgen dan.

 

Wanneer je een sterk merk hebt komt dit onderscheidend en betrouwbaar over op je klanten/bezoekers. Hierbij zijn communicatie en consistentie belangrijke begrippen. Daarnaast is het belangrijk dat je voor jezelf een aantal sterke kernwaarden gebruikt om je merk te versterken. Hierbij is het belangrijk dat je naar je klanten/bezoekers een duidelijk signaal afgeeft. Je kent vast de term ‘less is more’ wel. En dat is ook bij een online onderneming. Op die manier hou je rust en overzicht.

 

Kernwaarden

Wanneer jij bezig gaat met de kernwaarden van je organisatie/bedrijf moet je er van bewust zijn dat je met deze kernwaarden een belofte maakt naar je klanten/bezoekers. Zorg ervoor dat je door je kernwaarden laat zien dat JIJ uniek bent. Jij hebt iets voor je klant/bezoeker waar zij naar opzoek zijn. En nee dit is niet zomaar een oplossing of product nee het is HET. Een voorbeeld van kernwaarden zijn: ‘ik/wij vernieuwen steeds onze diensten/producten’ of ‘ik/wij durven anders te zijn’. Deze kernwaarden zorgen er voor dat je beeld maakt van jouw organisatie/bedrijf. Belangrijk is om in je achterhoofd te houden is dat jij je moet onderscheiden van de concurrent. Wat heb jij wat je concurrent niet heeft?!

 

Zorg ervoor dat jouw klant direct fan word

Dit klinkt misschien een beetje maf. Maar het is goed dat je durft te polariseren. Dit houd eigenlijk in dat je mensen die niet belangrijk zijn voor jouw organisatie/bedrijf niet gaat overtuigen dat ze wel fan moeten worden. Richt je dus vooral op de mensen die er voor jou toe doen. Wanneer jij een webshop hebt met sieraden voor de jonge vrouw, dan moet je er voor zorgen dat zij fan van worden. Een mannelijke bezoeker is in dit dan absoluut niet relevant (al kunnen zij natuurlijk wel eens wat bestellen voor hun vrouw/vriendin). In het geval van Nick richt hij zich op de startende ondernemer die weinig tot geen verstand heeft van het zelf maken van een website en/of webshop. Voor hem is het dus belangrijk dat startende ondernemers fan worden van zijn product (e-book) en/of dienst (cursus).

 

Kapstok

Wat jouw klanten/bezoekers te zien krijgen is de actie. In het kort betekend dit dat dit het handvat is om jouw woorden door te geven. Denk hierbij eens aan Mora: je kunt geen doosje kroket voor in de oven kopen zonder de gedachte ‘kroket krokant’. Het is belangrijk dat je ervoor zorgt dat jou kapstok persoonlijk is en overal terugkomt, zowel op je website en/of webshop maar ook op Facebook en Twitter. Maar ook zeker op je visitekaartje, flyers, folders, briefpapier enz.

 

Herkenbaar

Natuurlijk is herkenbaarheid ook een zeer belangrijk onderdeel van de kapstok. Op het moment dat er een klant/bezoeker op je website en/of webshop komt moet hij/zij direct kunnen zien wie de afzender is. Want wees eerlijk jij wil toch ook dat je klant jouw bedrijf/organisatie kent en niet alleen jouw ‘kroket krokant’? Reclame is hierin natuurlijk wel goed en zal ook een snelle link leggen naar jou. Zorg er wel voor dat wanneer je reclame gaat maken dat je jouw concurrent er ver buiten laat. Het gaat uiteindelijk om jouw bedrijf/organisatie.

 

Conclusie:

Voordat je een sterk merk hebt is het belangrijk om na te denken over de kernwaarden. Deze kernwaarden moeten op elk gebied binnen je organisatie/bedrijf/website/webshop door worden getrokken. Op die manier zullen klanten je al snel gaan herkennen. Hierdoor vergroot je de zichtbaarheid van je online business en zal op die manier zeker jou merk stijgen.

Plaats een reactie

Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten