Onze blog

Jouw Webwinkel Promoten?

Jouw Webwinkel Promoten?

Ik krijg regelmatig mailtjes met de vraag wanneer webwinkeliers moeten gaan beginnen met promoten. Als eerste stel ik dan de vraag of hun webwinkel of website wel klaar is om er maximaal rendement uit te halen. Is dat bij jou nog niet het geval? Neem dan gerust contact met mij op, ik kan altijd even kijken of jouw webwinkel of website klaar is om te gaan promoten.

 

Waar promoten?

Webwinkel PromotenNatuurlijk zijn er verschillende manieren om jouw webwinkel of website te gaan promoten. Maar als ik jou was zou ik eens serieus gaan kijken naar de prijsvergelijkingssites. Hoe zou jij het vinden om heel veel bezoekers te krijgen op je website of webwinkel, compleet op de automatische piloot? Die ook nog eens DAT product zoeken dat jij ook verkoopt? In Nederland zijn er diverse websites waar consumenten de prijzen van identieke producten met elkaar kunnen vergelijken zoals beslist.nl, vergelijk.nl en Kieskeurig zijn daar een heel goed voorbeeld van. Zij helpen consumenten zoals jij en ik in een vroeg stadium van het aankoopproces. Voor jou als beginnende webwinkelier of eigenaar van een net opgezette website, kunnen prijsvergelijkingssites een belangrijke rol of kanaal vormen om tijdig de aandacht van de bezoekers of potentiële klanten te trekken.

 

De voordelen

  • Ineens veel meer bezoekers voor jouw webwinkel

Prijsvergelijkingssites krijgen dagelijks ontzettend veel bezoekers. Door jouw webwinkel te presenteren in de vergelijkingen kun je de bezoekersaantallen van jouw webwinkel enorm zien stijgen.

  • Concurrenten in de gaten houden

Wanneer jouw webwinkel opgenomen wordt in de prijsvergelijkingssites kun je ook beter je concurrenten in de gaten houden. Qua artikelen kun je precies zien welke webwinkels jouw concurrenten zijn en welke prijzen zij hanteren.

  • Kwaliteit bezoekers

De bezoekers  op die prijsvergelijkingssites zijn bijna altijd op zoek naar dat specifiek product. Op die prijsvergelijkingssites vergelijken zij de prijs van het product bij verschillende webwinkels. De bezoekers maken bewust een keuze uit die webwinkels, puur kijkend naar de prijsklasse. Uiteindelijk ontvang jij die bezoeker en de kans is dan extra groot aanwezig dat die bezoeker over gaat tot een aankoop.

  • Klantervaringen

Prijsvergelijkingssites geven bezoekers ook de mogelijkheid om hun ervaring met en de kwaliteit van een Webwinkel Promoten 2webwinkel te beoordelen. Ze kunnen reviews over de webwinkel plaatsen en eventueel een cijfer geven voor de kwaliteit. Dat zijn best wel belangrijke informatiebronnen voor jou. Je kunt je hierin verdiepen om zo jouw webshop op die vlakken te verbeteren.

 

Is ieder product interessant voor een prijsvergelijkingssite?

Je zou eigenlijk bijna ieder product op een prijsvergelijkingssite kunnen zetten. Veel prijsvergelijkingssites zijn van origine gestart met artikelen die aan de hand van een serienummer of iets dergelijks gemakkelijk te vergelijken zijn. Tegenwoordig tonen prijsvergelijkingssites zoals Beslist.nl een veel groter assortiment en is het bijvoorbeeld ook mogelijk om producten van één aanbieder op de site te vinden.

 

Hoe komt jouw product op een prijsvergelijkingssite?

Prijsvergelijkingssites werken met een ‘productfeed’ om jouw producten te kunnen opnemen. Een productfeed is een bestand waarin jouw productinformatie, prijzen, levertijden etc. staan. Deze bestanden kennen een vast formaat zodat een prijsvergelijkingssite de informatie van iedere webwinkel op dezelfde manier krijgt aangeleverd. Vaak is er standaard software beschikbaar om een productfeed te maken.

 

Zijn er veel kosten?

Je kunt op verschillende manieren op een prijsvergelijkingssite komen. De kosten verschillen ook. Ik heb hieronder een aantal opties neergezet waar prijsvergelijkingsites mee werken.

 

CPC (Cost Per Click)

Wanneer er een bezoeker van een prijsvergelijkingssite in jouw webwinkel terecht komt, betaal jij per bezoeker (hetzelfde als Google Adwords). De kosten zijn afhankelijk van het soort product en de concurrentie. Als een CPC van jouw product €0,02 kost op een prijsvergelijkingssite, en er klikken vervolgens 20 bezoekers op de link van jouw webwinkel, dan gaat het jou dus €0,40 kosten.

 

CPS (Cost Per Sale)

Dit woord zegt het eigenlijk al. Iedere keer wanneer jij een product verkoopt dat via een prijsvergelijkingssite komt, gaat er een kleine vergoeding naar de partij die jouw product heeft ‘gepromoot’. Het enige nadeel hiervan is wel dat jij niet kunt concurreren met de rest en dat is wel mogelijk met de eerste optie, CPC.

 

Gratis

Er is een prijsvergelijkingssite waar het mogelijk is om geheel gratis al jouw artikelen op te zetten. Op Beslist.nl kun je als beginnende webwinkel gebruik maken van een starters-account. Jouw producten worden dan gratis op Beslist.nl opgenomen. Wanneer je echt wilt gaan promoten zijn de mogelijkheden helaas beperkt totdat je een betaalde account hebt. Wanneer je echt serieus aan de slag wil gaan met prijsvergelijkingssites, is een betaald account zeker aan te raden. Echter is deze gratis optie wel ideaal om eens te ervaren hoe het precies werkt als je jouw producten op een prijsvergelijkingssite wilt zetten.

Plaats een reactie

Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten