Onze blog

Klanten krijgen door meer inzicht

 

Heb jij al te maken met klanten? En wil je hier meer uit kunnen halen? Weet je alleen niet goed hoe je dit kunt aanpakken? Iedereen met een onderneming heeft vroeg of laat te maken met klanten. En dat kan nog wel eens zorgen voor nieuwe uitdagingen. Hoe kun jij hier als ondernemer op voorbereid zijn?

 

Een onderneming draait op klanten

Dit is natuurlijk meer dan logisch. Toch is het vaak lastig om de juiste klanten te vinden. En deze klanten ook vast te houden. Daarom is het van belang dat jij inzicht krijgt in je eigen klanten. Op wie wil jij je specifiek richten en waarom juist deze groep? Dat is een vraag die jij voor jezelf helder moet krijgen.

 

Verzamelen van data en onderzoek

Wil jij weten hoe je klanten je vinden en waar zij opzoeken? Dan is het goed om hier onderzoek naar te doen en de verschillende data te verzamelen. Moet je dit nu met pen en papier gaan doen? Nee hoor! Maak gebruik van Google Analytics. Hier kun jij precies zien waar je klanten naar opzoek zijn en waar zijn veel komen op je website of webshop. Dit geeft jouw dus inzicht in de dingen die je klanten willen. Daarnaast is het ook goed om helder te krijgen hoe klanten en bezoekers op je website of webshop komen. Is dit via een zoekmachine? Of zijn ze via je Facebook-pagina op je website gekomen. Allemaal waardevolle zaken om te weten. Want juist hiermee kun jij nog gerichter gaan werken om meer klanten binnen te krijgen.

 

Klantonderzoek

Om echt te weten hoe je klanten zich gedragen is het goed om een klantonderzoek te doen. Wat is de reden dat een klant bepaalde handelingen verricht? Hoe kun jij nu een klantonderzoek doen?

  • Laat klanten die al eens bij je hebben besteld een review schrijven op je website of webshop.
  • Maak een enquête die jij op je website of webshop plaatst. Hier kun je zaken laten invullen als; hoe gemakkelijk kun je dingen vinden? hoe duidelijk is de indeling van de website of webshop? hoe makkelijk gaat de communicatie? welke producten of diensten mis je? enz.
  • Zelf observeren hoe je klanten en bezoekers zich gedragen op je website of webshop. Je kunt hiermee kijken waar men precies op kikt en waar ze blijven hangen. Dit is wel een punt wat tijd kost voor jezelf omdat je dit allemaal moet analyseren. Maar ook wel de beste optie omdat je op deze manier inzicht krijgt in het gedrag van je klanten en bezoekers.

 

Data omzetten naar actie

Op het moment dat jij de data hebt geanalyseerd is het tijd om voor jezelf te bekijken waar knelpunten zitten. Misschien zie je dat er vaak een bepaald onderwerp naar voren komt. Is dit omdat dit niet helder genoeg is? Of is dit onderwerp juist waar mensen veel tegenaan lopen. Misschien zie je via Google Analytics dat er veel gezocht word op een bepaald zoekwoord (onderwerp) maar jij bied hier niet de juiste informatie aan. Dan is het tijd dat je hier wat mee gaat doen. Zodat jij je klanten meer kunt bieden. Maak het hierbij voor je bezoeker/klant ook overzichtelijk. Hoe je dit eenvoudig kunt doen? Eigenlijk heel simpel, maak verschillende kopjes in je hoofdmenu waar zij op kunnen klikken. Maak een categorie van onderwerpen en verdeel deze in sub-categorieën.

 

Verbeteren van de klantenervaring

Het eerste wat belangrijk is dat jij weet en inzicht krijgt in het gedrag van je klanten. Hiermee kun jij gericht aan de slag gaan en zaken op je website of webshop aanpassen. Wanneer je dit hebt gedaan is het belangrijk dat je klanten en bezoekers een fijne ervaring hebben op je website of webshop en zeker weer terug zullen komen. Daar gaat het uiteindelijk om toch? Zoals je misschien weet zul je bepaalde vragen en onderwerpen veel tegenkomen waar je bezoeker/klant naar opzoek is. Hier kun jij heel eenvoudig op in spelen door een FAQ toe te voegen. Hier kunnen ze dan veel gestelde vragen vinden met uiteraard antwoorden. Mocht het dan toch zijn dat ze ergens niet uitkomen is het goed om een duidelijke button toe te voegen waar ze contact met je op kunnen nemen. En deze kun je beiden, dus de FAQ en de contact button, op de homepage zetten.

 

Plaats een reactie

Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten