Onze blog

Live chat: De voor- en nadelen voor je website of webshop

 

Wanneer je een website of webshop bezit is het belangrijk dat je kunt communiceren met je klanten. Heb je er al over nagedacht hoe jij de communicatie met je klanten wilt gaan doen? Of heb je al een communicatiemogelijkheid op je website of webwinkel? Vandaag gaan we eens kijken naar de communicatie door middel van de live chat met je klanten en bezoeker. En wat de voor- en de nadelen zijn.

Tegenwoordig is de chat niet meer weg te denken in onze tijd. Zo word er veel gebruik gemaakt van Whatsapp en Facebook, maar ook met Twitter kun je chatten. Wanneer je een website of een webwinkel hebt moet je gaan nadenken over hoe je persoonlijk kunt communiceren met je klanten. Als eerste kun je je website en webwinkel inrichten met informatie over je producten en/of diensten die jij aanbied. Maar dit is een vorm van eenrichtingsverkeer. Dit houd in dat je klanten en bezoekers hier dus geen gesprek kunnen aangaan. Door gebruik te maken van een chatprogramma zorg je ervoor dat je klanten en bezoekers op een laagdrempelige manier met jou kunnen praten en vragen kunnen stellen.

Wanneer je als ondernemer van een website of webshop gebruik maakt van live chat zijn hier een aantal voor- en nadelen aan. Die gaan we hieronder even toelichten.

 

De voordelen van live chat

Allereerst zie je dat het een meerwaarde voor je klant of bezoeker heeft. Dit komt omdat de klant of bezoeker direct contact met jou heeft en zijn of haar vraag direct kan stellen. Als tweede bouw je op deze manier veel sneller een band op met je klant of bezoeker. Het is ook gelijk persoonlijk. Als derde krijgt je klant of bezoeker veel sneller antwoord op zijn of haar vraag. Ze hoeven dus niet eerst te wachten op een antwoord via de mail. En als laatste zul jij als eigenaar van je website of webshop meer input krijgen van je klanten of bezoekers. Deze input kun jij weer gebruik om een pagina aan te maken met veel gestelde vragen of een artikel schrijven over een onderwerp dat steeds terugkomt.

 

De nadelen van live chat

Naast de voordelen van live chat zitten er ook nadelen aan. Maar goed ieder voordeel heeft zijn nadeel natuurlijk. Allereerst kost het meer tijd dan het antwoord op een vraag per mail naar je klant of bezoeker te mailen. Als tweede is het belangrijk dat je iemand hebt die constant bij de live chat aanwezig is voor het beantwoorden van vragen. Als derde laatste wanneer je een vraag binnen krijgt van je klant of bezoeker moet je gelijk antwoorden. Hierdoor is het lastiger om je tijd beter in te delen. En als laatste wanneer jij een vraag krijgt die je niet direct kunt beantwoorden moet je dit doorschuiven naar een ander of vragen of ze een mail willen sturen.

Het kan gebeuren dat een klant of bezoeker een vraag stelt waar jij zo een twee drie geen pas klaar antwoord op hebt. Dit geeft niks, maar wees hier eerlijk over naar je klant of bezoeker. Stel dat jij meer mensen in dienst hebt die hier meer over weten kun je aangeven dat ze een mail naar deze persoon kunnen sturen. Of laat ze een mail naar jou sturen zodat jij dit kan uitzoeken. Wanneer je eerlijk en open bent zul je zien dat klanten of bezoekers dit prettig vinden en dus ook weer terug zullen komen.

 

Conclusie

Wanneer je een website of webshop hebt is het belangrijk om een communicatievorm te hebben waar klanten of bezoekers bij jou terecht kunnen. Wanneer je aan live chat gaat doen zal dit er voor zorgen dat je direct contact hebt en hierdoor kun je ook een band opbouwen. Echter heeft het wel zijn nadeel omdat je direct antwoord moet geven en dit dus ook meer tijd zal kosten. Het is dan ook aan te raden om iemand in dienst te nemen die dit op zich kan nemen. Vooral wanneer je veel vragen gaat krijgen en hier dus alleen niet meer uit kan komen.

Plaats een reactie

Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten