Onze blog

Marketing op je website is belangrijk. Hoe pak je dit aan?

Marketing voor je website of webshop is belangrijk, zeker als online ondernemer. Maar hoe pak je dit nu op de juiste manier aan?Wil jij meer bezoekers op je website of webshop? Neem dan eens je eigen website of webshop onder de loep. Zit deze op marketing gebied goed in elkaar? Met de tips die ik met je ga delen kun jij veel meer bereiken.

Er zijn ontzettend veel mogelijkheden op ‘t gebied van marketing. Één van de eerste dingen als het gaat om marketing is hoe je website of webshop er precies uitziet. Weten je bezoekers wat ze moeten doen of wat ze kunnen bestellen? Daarnaast kun je marketing ook verder uitbouwen, door bijvoorbeeld het schrijven van blogberichten, het plaatsen van een vlog, product omschrijvingen, maar ook het adverteren op Google of Facebook. Kortom marketing is ontzettend breed.

Ik ga er vanuit dat jij graag bezoekers op je website wilt krijgen, anders was je hier vast niet gekomen. Dan hoop ik je met de tips die ik ga behandelen een stuk op weg kan helpen om dit te bereiken.

Voor we aan de tips gaan beginnen wil ik nog even een kleine zijstap maken. Want wist jij dat er veel websites en webshops helemaal niet aan marketing doen? Om eerlijk te zijn schrok ik hier wel een beetje van. Ondernemers beginnen niet zomaar en willen graag (veel) bezoekers en klanten krijgen. Hun website ziet er prachtig en duidelijk uit. Hier is niks mis mee, maar doordat hun website of webshop aan marketing mist lopen ze veel mensen en uiteindelijk ook verkopen mis.

Of je nu nog gaat beginnen met je website of webshop of dat je dit nu al een tijd doet, dan heb ik goed nieuws want deze tips zijn niet alleen geschikt voor je als je net gaat beginnen, maar ook als je al een tijd bezig bent.

 

Tip 1:  Plaatsen van content

Dit is toch wel een van de eerste dingen waar je aan denkt als het gaat om marketing. Door het met regelmaat plaatsen van unieke content zul jij gelijk ook werken aan de SEO. Hoe hoger je rankt in Google hoe sneller en beter jij wordt gevonden door je bezoekers.

Onder content verstaan we veel verschillende zaken. Zolang dit maar uniek is en dus niet een op een is gekopieerd en geplakt. Welke zaken verstaan we dan onder content?

  • Blogberichten. Het is goed om met regelmaat blogberichten te schrijven en te plaatsen. Kijk eens naar onderwerpen die echt van toepassing zijn op je eigen bezoekers en speel hier op in. Denk aan het geven van informatie, delen van je eigen ervaringen of een probleem omschrijven met de daarbij behoorden oplossing.
  • Product omschrijvingen. Ik raad je aan als je bestaande producten verkoopt de omschrijving in je eigen woorden te schrijven. Het kan zijn dat je standaard omschrijvingen krijgt om te gebruiken. Deze zijn prima, maar in dat opzichte niet uniek, want je concurrent kan hier ook gebruik van maken.
  • Een vlog. Tegenwoordig zie je binnen de zoekresultaten ook steeds meer video’s staan. Vaak zijn dit how to do’s of een review. Maar in blogland zie je ook veel vlogs over het leven van een blogger/vlogger. Dus meer een kijkje in het leven van een blogger/vlogger.
  • Een interview. Dit is iets waar veel mensen niet aan denken. Maar je kunt natuurlijk mensen uit je eigen branche gaan interviewen over bijvoorbeeld hoe zij werken en ooit zijn begonnen.
  • Enz.

 

Tip 2: Laat zien waar je bezoeker is

Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik zoek regelmatig op Google naar informatie, een dienst of product. Als ik dan op een website terecht kom via de zoekresultaten wil ik graag weten waar ik ben. Maar ook waar ik dingen kan vinden waar ik naar opzoek ben.

Dit is ook echt iets wat jou bezoekers graag willen. Weten wat ze waar kunnen vinden, maar ook wat jij te bieden hebt aan zowel diensten als producten maar ook informatie. Wanneer jij dit duidelijk laat zien, zullen je bezoekers ook blijven. Uiteindelijk is de eerste indruk dus van groot belang of je bezoeker wel of niet zal blijven.

 

Tip 3: Je bezoeker centraal zetten

 

Je bezoeker centraal zetten is ook vorm van marketing. Misschien het je hier nog niet eerder over nagedacht. Het gaat nu niet over je eigen website of webshop (je eigen onderneming), maar gaat er om dat jij je richt op de behoefte van je bezoekers.

Door je bezoeker centraal te zetten op je website of webshop herken jij een bepaald probleem of vraag waar zij tegenaan lopen. Laat zien dat jij het probleem of vraag herkend door je bezoeker hierop aan te spreken. Op die manier laat jij zien dat je aandacht hebt voor je bezoeker en dat het je niet gaat om je eigen website of webshop. Jij herkent het probleem of vraag van je bezoeker, maar jij hebt hier ook DE oplossing voor!

 

Tip 4: Maak je website duidelijk

Je bezoeker komt op je website. Wat ziet hij dan? Lappen met tekst of een menu balk met verschillende categorieën?

Laat ik maar meteen eerlijk zeggen dat een website niet te veel tekst moet bevatten, waarbij je eerst nog weet ik hoelang moet gaan scrollen. Een bezoeker heeft hier echt (in de meeste gevallen) geen zin in. Wat doe jij als je op een website of webshop komt waar je erg lang moet scrollen om daar te komen wat jij wilt hebben of informatie over wilt hebben? Ik klik meteen op het kruisje en ga verder zoeken en kom dan bij een concurrent uit met een duidelijk ingedeelde website.

Kortom zorg dat je website er duidelijk en overzichtelijk uitziet. Heb je veel verschillende teksten op de homepage, ga dan eens kijken of je aparte pagina’s aankunt maken om deze zaken duidelijker te ordenen.

Nog iets om je website of webshop duidelijk te maken is door een zoekbutton toe te voegen. Vooral wanneer je al langer bezig bent en al veel dingen op je website of webshop hebt staan is dat wel zo fijn.

 

Tip 5: Wees uniek

Een goede marketing is dat jij uniek bent in wat jij te bieden hebt aan je bezoekers. Dit is vooral belangrijk wanneer jij in een branche werkt met veel concurrenten.

Het is goed om voor jezelf duidelijk te hebben wat jij wel te bieden hebt wat je concurrenten niet te bieden hebben. Nee nu moet je natuurlijk niet meteen een heel verkoop praatje gaan houden over wat jij te bieden hebt. Dat komt ook weer zo opdringerig over. De kans dat je bezoekers wegrennen is dan wel groot en dat wil je niet.

Wat maakt jou nu zo uniek? Waarom zouden bezoekers juist bij jou gaan kopen?

  • De service die je geeft.
  • De prijs en wat ze hier voor terugkrijgen.
  • Reviews die jij hebt gekregen van eerdere klanten.
  • Producten of diensten die jij aanbied.

 

Tip 6: Wees concreet

Zeker als het gaat om het beschrijven van je producten en diensten. Je bezoeker moet meteen weten wat het is en waar ze het voor kunnen gebruiken.

Door een heel lang verhaal te gaan schrijven die niet concreet is, zal je bezoeker in de meeste gevallen zo vertrekken. Tegenwoordig wil iedereen graag alles zo snel mogelijk hebben gelezen en weten wat het is, waar je het voor kunt gebruiken en hoe het werkt. Ow ja en natuurlijk de prijs.

Een ander ding waar je ook concreet over moet zijn is hoe het zit met schade of retour van een product of dienst. Hiermee geef jij duidelijkheid aan je bezoeker en tegelijkertijd zorg jij er ook voor dat jij jezelf hebt ingedekt.

 

Tip 7: Je website of webshop laagdrempelig houden

Een ander manier voor je marketing is door je website of webshop zo laagdrempelig te houden voor je bezoeker. Oke ik snap ook wel dat jij graag verkopen wilt halen. Maar juist door dit te veel te pushen werkt dit echt averechts.

Je website of webshop laagdrempelig houden en maken kun je op de volgende manieren doen:

  • Laat je bezoekers zich vrijblijvend inschrijven op je nieuws brief.
  • Willen je bezoekers ergens informatie over hebben laat ze dit dan ook vrijblijvend doen.
  • Maak je gebruik van formulieren voor bezoekers maak deze zo kort mogelijk.

Belangrijk is dat jij het je bezoeker zo makkelijk mogelijk maakt en ook het liefst zo kort mogelijk. Dan zul je zien dat je bezoekers sneller geneigd zijn om over te gaan tot het doen van een actie. En zeker als het ook nog eens vrijblijvend is. Tegenwoordig willen we geen extra verplichtingen hebben. Het hele leven zit al prop vol met verplichtingen. Dus houd het leuk voor je bezoeker. Je kunt er natuurlijk altijd voor kiezen om iets aan je bezoekers weg te geven, gewoon als een bedankje.

 

Tip 8: Laat zien met wie je bezoeker te maken hebben

Als het gaat om bezoekers over te halen om de stap te zetten naar het doen van een aankoop dan is het belangrijk dat er een band ontstaat. Dit is erg lastig als je bezoeker niet weet met wie ze te maken hebben. Daarom is het belangrijk dat jij laat zien wie jij als persoon en ondernemer bent.

Hoe laat je zien wie jij bent?

  • Door het maken van een over mij/ons pagina. Zo kan je bezoeker zien wie er werkzaam zijn en wat ze zo al doen. Naast een stukje tekst hebben wij ook gekozen in de over ons pagina een foto van ons toe te voegen, zowel bij de over ons Ishara en de over ons Nick . De reden is hier eigenlijk heel simpel, want hierdoor krijg jij als bezoeker een beeld van hoe wij er nu precies uitzien. En al zeg ik het dan zelf; wij zien er heel gewoon uit 😉 Kijk ook eens op de home page van eNJee en scrol hier iets naar beneden. Dan zie je hier ook een foto en stukje tekst van ons samen in wie zijn wij.
  • Een contactpagina met al je gegevens. Hier zet je de volgende zaken neer; je naam, je adres of postadres (dit is trouwens verplicht!), je telefoonnummer (dit is ook verplicht!), je e-mail (als je verstandig bent maak je een info@…nl aan voor al je zakelijke mailtjes, deze kun je trouwens prima koppelen aan je eigen mailadres) en je KvK-nummer.

Mocht het zo zijn dat bezoeker contact met je op willen nemen omdat ze een vraag of opmerking hebben dan kunnen zij dit ook zonder problemen doen.

Wees ook open en transparant naar je bezoekers toe. Beloof hen geen dingen die je niet waar kunt maken.

 

Tip 9: Zorg voor duidelijke call to action

Jij heb je website of webshop gemaakt en wilt natuurlijk dat bezoekers overgaan tot een actie. En nee hier valt niet alleen maar het doen van een verkoop onder. Dit is een veel breder gebied. Denk aan het inschrijven op de nieuwsbrief, het downloaden van een gratis E-book dat jij hebt geschreven, het aanvragen van informatie of brochure. Dit zijn een aantal zaken die jij zou kunnen willen dat je bezoekers gaan doen.

Het is dus belangrijk dat je gebruik maakt van call to action buttons, zodat je bezoeker ook meteen kan zien wat er van hem of haar word verwacht.

Een call to action button moet goed en duidelijk zichtbaar zijn. Maak daarom gebruik van een kleur die opvalt, maar let er ook op dat het niet te schreeuwerig overkomt.

Maar je kunt je bezoeker ook een call to action geven in de vorm van een vraag of een link te zetten in een blogbericht dat jij hebt geschreven die verwijst naar een bijpassend product of dienst als oplossing voor hun vraag of probleem.

 

Tip 10: Overtuig je bezoeker dat ze bij jouw moeten zijn

Veel websites of webshops hebben ontzettend veel teksten, omschrijvingen van producten en diensten maar overtuigend is dit niet.

Het is dus aan jouw om je bezoeker te gaan overtuigen waarom zij juist bij jou moeten zijn. Wat heb jij te bieden, denk hier aan producten en diensten, maar ook wat jouw nu juist uniek maakt. Je hebt misschien een product of dienst die mensen kunnen aanschaffen en hier is ook weer een vervolg op.

Ik denk nu aan een product of dienst om af te vallen. Mensen die willen afvallen zijn er heel erg veel. Toch zie je dat er veel websites en webshops die hier op in willen spelen niet verder gaan denken. Want op een gegeven moment is de persoon op zijn streef gewicht gekomen. En dan? In de meeste gevallen moeten ze verder gaan zoeken naar iemand anders die de volgende stap heeft. Maar hoe tof is het als jij een totaal pakket aanbied? Alles op een plaats met de juiste begeleiding. Hiermee kan je zeker je bezoeker overtuigen.

 

Conclusie:

Marketing is veel meer dan alleen maar adverteren en het gebruik van sociaal media. Je marketing begint al op het moment dat jij start met je website of webshop. Met de boven genoemde tips kun jij zeker meer bezoekers gaan bereiken. Lees ook eens succesvol ondernemen doe je zo als je meer wilt weten over hoe je succesvol kunt ondernemen.

 

Plaats een reactie

Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten