Onze blog

Nieuwe bezoekers op je website! Wat moet je wel en wat juist niet doen?

 

Meer nieuwe bezoekers op je website krijgen? Dat wil jij toch ook? Wat moet je wel en wat moet je vooral niet doen? Als ondernemer of blogger heb jij je best gedaan om een mooie website te maken. Zeker wanneer je vooral richt op online ondernemen is het belangrijk om ook nieuwe bezoekers te krijgen. Want nieuwe bezoekers betekend kans op meer verkopen. Of gewoon een lekker extraatje verdienen. Waar je het ook voor wilt doen, de vraag die je vast wel eens hebt hoe zorg ik voor nieuwe bezoekers op mijn website?

Ik wil vandaag een aantal punten met je delen die er voor kunnen zorgen dat je nieuwe bezoekers op je website krijgt. Zaken die je juist wel moet doen, maar ook zaken die je absoluut moet vermijden!

 

Nieuwe bezoekers kans op nieuwe klanten

Als je als ondernemer bent gestart weet je natuurlijk als geen ander dat je bezoekers moet binnenkrijgen op je website. Want van deze bezoekers kunnen er ook klanten tussenzitten. Wanneer je al een tijdje bezig bent kan het zijn dat je bestaande klanten hebt en deze van tijd tot tijd een aankoop doen. Dat is natuurlijk al heel erg prettig, maar is het niet fijn om weer nieuwe bezoekers te krijgen en zo je klanten kring uit te kunnen breiden?

Je zult merken dat in de loop van de tijd bezoekers weer terugkomen op je website en dan het besluit hebben genomen om een aankoop te doen. Wees jezelf er bewust van dat in de meeste gevallen bezoekers over zullen gaan in het doen van een aankoop dit wel even kan duren. Tegenwoordig zoeken mensen eerst naar verschillende reviews voor ze echt iets gaan kopen. Niet zo gek natuurlijk omdat sommige producten en diensten nu eenmaal wat kosten.

 

Wat moet je zeker doen om nieuwe bezoekers binnen te krijgen?

Ik ga er vanuit dat jij graag nieuwe bezoekers op je website wilt krijgen om je onderneming verder te kunnen laten groeien. Wat moet je dan zeker gaan doen om dit voor elkaar te krijgen?

  • Schrijf unieke content: Door het regelmatig schrijven en plaatsen van unieke content op je website vergroot jij de SEO om steeds hoger te gaan ranken in Google. Hierdoor zullen mensen die via Google opzoek zijn naar een oplossing of antwoord sneller op je website terecht komen. Dit kost wel tijd, maar heb geduld en je zult zien dat dit op een gegeven moment echt zijn vruchten af gaan werpen.
  • Geloof in jezelf en je onderneming: Dit klinkt misschien een beetje vreemd, omdat dit niet iets is wat je echt voeten kan geven. Toch is het belangrijk om in de eerste plaats in jezelf te geloven en daarnaast ook in je eigen onderneming. Ben je aan het twijfelen dan is de kans enorm groot dat je binnen de kortste keren stopt. Welke doelen had jij voor jezelf opgeschreven voor jij begon met je onderneming? En waarom ben jij goed in het ondernemen? Op welke manier kun jij laten zien dat jij in jezelf, je onderneming en producten/diensten gelooft? Door je enthousiasme die jij laat doorschemeren in je blogberichten, de omschrijvingen van je producten en diensten en alle het andere dat jij op je website zet.
  • Opbouwen van een mailinglijst: Om meer nieuwe bezoekers te bereiken is het goed om een mailinglijst op te bouwen. Laat bezoekers die op je website komen zich inschrijven op een gratis nieuwsbrief of wat dacht je van een gratis e-book? Tja als het gaat om gratis dingen, dan zijn veel mensen daar wel voor te vinden. Dus zie hier je kansen! Het voordeel van het opbouwen van een nieuwsbrief is dat jij steeds meer mensen hebt waar jij een mail naar kunt sturen, zeker handig wanneer jij weer nieuwe producten of diensten hebt! Doe iets extra’s voor mensen die zich hebben aangemeld op je mailinglijst. Je kunt bijvoorbeeld om de zoveel tijd een loting van een mooi product of dienst doen, een korting geven op bepaalde producten of diensten of een mailreeks met handige tips. Wees hier gewoon creatief in en kijk wat er het beste bij jou en je branche past.
  • Zorg voor een duidelijke website: Als online ondernemer kun je absoluut niet zonder internet. Ik hoor je denken “dat is toch logisch?!” En ja dat is het ook! Een website moet voor je bezoeker helder en duidelijk zijn ingedeeld. Mensen willen tegenwoordig niet eerst nog uren moeten zoeken voor ze vinden wat je zoeken. Een van de dingen die echt niet mag ontbreken op je website is een zoek-button en natuurlijk ook de over mij of over ons. Het is in de meeste gevallen zo dat mensen graag willen weten met wie ze van doen hebben.
  • Maak gebruik van sociaal media: Hier is het belangrijk dat je goed onderzoek hebt gedaan waar je bezoekers en eventuele klanten zich bevinden op sociaal media. Het is namelijk erg jammer als je voor een kanaal kiest waar je doelgroep niet te vinden is. Om niet te verdwalen in alle verschillende kanalen en maar half werkt te doen, raad ik aan om je in het begin te richten op maar 1 sociaal media kanaal. Je kunt dit later altijd nog verbreden. Hierdoor zorg je er dus voor dat je focus op 1 ding ligt en je dit ook goed kunt doen.
  • ¬†Bied service: In het begin als je nog geen klanten hebt kun je ook al service bieden aan bezoekers. Wanneer iemand een mail stuurt met een vraag of ergens op reageert is het aan jou om hier netjes op terug te reageren. Zorg dat wanneer je een mail binnenkrijgt dat je hier binnen 24 uur op hebt gereageerd. Maar er is meer… Plaats op je website een pagina met meest gestelde vragen (en de antwoorden ūüėČ ), een duidelijke pagina met je eigen contactgegevens. Nog een ander belangrijk punt als het gaat om service bieden is dat je website snel laad! Niet alleen fijn voor je bezoekers, maar voor ook voor jezelf, want met een website die snel laad zullen bezoekers ook sneller blijven en terugkomen.
  • Wees open en transparant: Door eerlijk en transparant te zijn gaan bezoekers je vertrouwen, doe daarom wat je zegt. Maak geen loze beloftes die je niet waar kan maken. Door open en eerlijk te zijn bouw je ook een band op met je bezoekers. Is het niet dat wanneer bezoekers je vertrouwen eerder overgaan op het doen van een aankoop?
  • Zorg voor een mobielvriendelijke website: In deze tijd heeft bijna iedereen wel een smartphone of een tablet. Zorg er dus voor dat je website mobielvriendelijk is en zich dus vanzelf aanpast aan ieder mobiel apparaat. Het is jammer dat het nog steeds gebeurd dat websites nog steeds niet zijn aangepast op verschillende mobiele apparaten. Het is je misschien zelf ook wel opgevallen. Dan kan een website er nog zo goed uitzien, maar om eerlijk te zijn, als ik op zo’n website kom dan klik ik ook meteen weg. En eigenijk is dat tegenwoordig ook iets wat niet meer hoeft. Er zijn tal van thema’s waar je uit kunt kiezen die zich aanpassen aan verschillende mobiele apparaten.

 

Wat moet je zeker niet doen om nieuwe bezoekers binnen te krijgen?

Je hebt hierboven een lijstje gezien met wat je wel moet doen om nieuwe bezoekers te krijgen op je website. Maar er zijn ook dingen die je absoluut niet moet doen om nieuwe bezoekers binnen te krijgen op je website. Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen, als je deze dingen wel doet, rennen je bezoekers en klanten die je misschien hebt kei hard weg.

  • Jezelf niet mooier voor gaan doen: Wanneer jij jezelf mooier voor doet dan dat je bent zul je vroeg of laat echt wel door de mand vallen. Op die manier zul je dus geen nieuwe bezoekers meer krijgen, is de kans groot dat eerdere bezoekers en klanten je een slechte review gaan geven. Bezoekers zullen je niet meer vertrouwen. Ik neem aan dat je hier niet echt op zit te wachten.
  • Gaan bluffen: Onder bluffen verstaan we een vorm van misleiding waarbij je opzettelijk de indruk geeft aan je bezoeker dat is ontzettend goed is, maar in werkelijkheid helemaal niet zo is. Ook bij bluffen doe je dus iets beter voor dan dat het echt is. Ik kom wel eens een advertentie tegen waar ik echt blij van word, maar als dit toch te mooi om waar te zijn ga ik er niet op in, laat staan dat ik ooit naar deze website zou gaan. En zo is het in de meeste gevallen dus ook met je bezoekers. Bluffen kan leiden tot boze en teleurgestelde klanten die je vervolgens ook met de grond gelijk kunnen maken.
  • ¬†Schreeuwerig zijn: Nee en nu bedoel ik niet dat jij een of andere video met een soort van oerwoud-geluiden opgaat nemen en plaatsten op je website. Oke misschien moet je dat ook maar even niet doen ūüėČ Maar bij schreeuwerig zijn bedoel ik onder ander zaken als: Je hele website volproppen met advertenties die te pas en te onpas naar voor komen gepopt, je hele website vol met felle kleuren (een soort van kermisattractie), advertenties waarbij je bezoeker het gevoel heeft dat ze iets moeten doen of aanschaffen.
  • Je website volproppen: Een website die overvol staat komt heel erg onrustig over. Hierdoor jaag je alleen maar je bezoekers weg. Een overvolle website ziet er erg rommelig uit en kan er voor zorgen dat je bezoeker het hele overzicht kwijt is. Maak daarom gebruik van verschillende pagina’s waar bezoekers makkelijk in kunnen vinden waar ze naar opzoek zijn.

 

Conclusie:

Meer nieuwe bezoekers kun je eigenlijk heel eenvoudig voor elkaar krijgen. Belangrijk is dat jij in jezelf gelooft en in je eigen onderneming. Als je dit doet dan kun je dat heel natuurlijk uitstralen in je blogberichten, productomschrijvingen, video’s enz. Wees altijd open en transparant naar je bezoekers toe, onder het mom van what you see is what you get. Doe je gewoon niet mooier voor dan dat je bent door flink te gaan bluffen. Dit gaat je in de loop van de tijd gewoon bezoekers en dus klanten kosten.

 

 

Plaats een reactie

Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten