Onze blog

Ondernemingsplan maken: Ultieme stappen gids

 

Wanneer je voor jezelf wilt gaan beginnen is het goed om voor jezelf een helder beeld te krijgen van je plannen en hoe je dit wilt en kunt uitvoeren. Het is natuurlijk de bedoeling dat je bedrijf een succes word. En daar hoort nu eenmaal een plan van aanpak bij. In dit blogbericht gaan we het hebben over een ondernemingsplan en hoe je dit het beste kunt opzetten. Neem vooral de tijd want dit artikel bestaat uit 6500 woorden! Ook bevat dit artikel een aantal belangrijke opdrachten.

 

Pagina inhoud

Ondernemingsplan: Wat is dat?

Een bedrijfsplan heet ook wel een ondernemingsplan. Je zet in dit plan al je plannen op een rij. Hierdoor krijg je een mooi en helder beeld van wat jij graag wilt en hoe je dit wilt bereiken. Daarnaast zie je ook wat jij nodig hebt om je bedrijf op te gaan zetten, zowel gericht op spullen die je moet aanschaffen als het complete kostenplaatje.

 

Waarom moet ik een ondernemingsplan maken?

Misschien heb je hier niet zo veel zin in. Maar het is vooral belangrijk om dit op te stellen, wanneer jij een lening wilt aanvragen. Zonder dit plan zul je een dikke nee krijgen van iemand die jou geld zou kunnen lenen. En dat is natuurlijk niet zo gek, want zou jij geld investeren in iemand of een bedrijf die zijn plannen en mogelijkheden (met het oog op winst en omzet) niet duidelijk heeft? Nee ik moet heel eerlijk zeggen dat ik dat echt niet zou doen. Ik zou namelijk willen weten of het geld dat ik uitleen ook terug komt. Daarnaast is het ook goed om voor jezelf duidelijk te hebben of jouw plannen ook echt haalbaar zijn en of er wel vraag is naar de dienst of product dat jij wilt aanbieden.

 

Hoe schrijf ik een ondernemingsplan?

Je kunt er voor kiezen om dit helemaal zelf te doen, maar je kunt dit ook uitbesteden aan een bedrijf die dit dagelijks doen. wees jezelf er wel van bewust dat de laatste keuze ook geld kan kosten. Een aantal zaken waar je op moet letten wanneer je dit zelf gaat doen zijn:

  • Neem de tijd om dit ondernemingsplan te maken. Wanneer je dit heel snel doet omdat je hier eigenlijk geen zin in hebt, zul tegen zaken aanlopen waar je niet over hebt nagedacht.
  • Maak het jezelf niet te moeilijk door helemaal opnieuw het wiel uit te gaan vinden. Er zijn namelijk tal van voorbeelden te vinden op internet waar jij gebruik van kunt maken.
  • Wanneer je begint met het ondernemingsplan is het goed dat je voor jezelf een kleine samenvatting schrijft van wat jij wilt gaan doen en hoe je dit wilt bereiken. Geef hierbij ook een kleine introductie.
  • Eerlijk en realistisch kijken naar je eigen idee. Het kan een zijn dat je zomaar ineens het idee hebt om voor jezelf te willen beginnen, of dit nu naast een vaste baan is of dat je dit fulltime wilt doen maakt niet uit. Bekijk heel kritisch of dit haalbaar is en wees hierin heel eerlijk. Schrijf dit ook op in je bedrijfsplan. Geef hierin ook aan waarom het wel of niet zou kunnen lukken. Misschien is het niet leuk om te zien dat de kans van slagen laag is. Maar je hebt voor jezelf wel heel duidelijk een beeld gekregen. Hoe jammer is het dat je alleen maar bezig bent met het geld dat je kunt verdienen en je ook allerlei spullen hebt aangeschaft en je er dan achter komt dat het niet gaat werken? Je zult dan ook vast kunnen zitten aan spullen die je hebt gehuurd en hiervoor nog steeds moet terug betalen.
  • Wanneer jij je bedrijfsplan hebt geschreven is het goed om dit door een ander te laten lezen. Vraag of ze met een kritische blik willen kijken en vraag hen om feedback. Door deze feedback kun jij dit weer verwerken in je ondernemingsplan. En weet je een “buitenstaander” kijk ook vaak op een andere manier naar een idee die jij  hebt. Dat geeft voor jezelf ook een ander soort kijken op je eigen idee.

In blogbericht “Een ondernemingsplan maken waar moet je opletten?” hebben we het gehad over het belang van een ondernemingsplan en waar je op moet letten. Zoals je ook hebt kunnen lezen is het belangrijk dat je voor jezelf een helder beeld kunt krijgen door je plannen en ideeën op papier te zetten. Daarbij kun je ook zien wat je aan geld en spullen nodig hebt. Een ondernemingsplan maak je niet even. Je moet hier echt de tijd voor nemen. Ja ik weet dat het niet echt een leuk werkje is. Maar ja je wilt natuurlijk wel dat je onderneming gaat lopen natuurlijk. En mocht je geld nodig hebben van een verstrekker is het goed dat je ondernemingsplan tip top in orde is. In dit blogbericht gaan we naar het eerste deel kijken, namelijk de introductie.

 

Introductie

Wanneer je een ondernemingsplan schrijft is het natuurlijk goed dat wanneer je naar een geld verstrekker gaat dat zij weten met wie ze te maken hebben. En wat de doelen en motivatie is om een onderneming te willen starten. En ja weet jij ook wat je sterke punten zijn en wat je zwakkere punten? Ook dit is belangrijk om te vermelden. Laat ik trouwens wel even zeggen dat een ondernemingsplan niet alleen maar belangrijk is voor als je naar een geldverstrekker gaat. Ook inzicht krijgen in je eigen is van belang. Je kunt dit dus ook gebruiken om te zien of het ondernemen iets voor jou is en of het zal lukken om je onderneming te starten. Ik zal per punt vertellen wat je hier moet invullen of verwerken. De introductie kun je eigenlijk ook zien als een CV, waar jij relevante zaken inzet.

 

Over jezelf

  • Je naam
  • Je adres
  • Je geboortedatum en geboorteplaats
  • Je burgerlijkestaat (getrouwd, samenwonend met of zonder samenlevingscontract)
  • Je kinderen hebt
  • Je telefoonnummer en e-mailadres
  • Je opleiding die je hebt afgerond
  • Je werkervaring
  • Je foto (dit hoeft natuurlijk niet, maar het geeft ook een beeld van wie jij bent)

Zoals je ziet zijn deze punten eigenlijk dingen die je ook in een CV zet. Dus als tip; neem de relevante zaken uit je CV over in dit punt.

 

Je doelen en motivatie

Schrijf hier voor jezelf op wat jij wilt bereiken en waarom jij dit wilt bereiken. Om het iets makkelijker te maken kun je voor jezelf wat op te schrijven van waar jij over 5 jaar staat met je onderneming.

 

Je sterke en zwakke punten

Kijk heel eerlijk en kritisch naar jezelf. Wat zijn jouw sterke punten en wat zijn zwakkere punten. Welke punten die jij hebt maken van jouw een echte ondernemer? En welke punten zijn voor leerdoelen om een de echte ondernemer in je naar boven te halen? Wat ik zelf nog wel zou doen is bij de leerdoelen aangeven wat ik hier aan zou willen veranderen en hoe ik dit wil bereiken. Daarnaast is het goed om dit punt eens voor te leggen aan mensen om je heen die jou kennen. Denk hierbij aan een werkgever, vrienden, familie. Ontvang hun feedback. Misschien geeft dit nog meer inzicht in je eigen sterke en zwakke punten en hoe jij je zwakke punten nog meer kunt verbeteren. Weet je in de meeste gevallen zul je zien dat anderen jouw vaak anders zien dan dat je naar jezelf kijkt en dat kan soms heel verrassend zijn!

 

Marketingplan

In blogbericht “Stappenplan voor je ondernemingsplan: Introductie” hebben we het gehad over het eerste deel wat er in het ondernemingsplan moet. In dit blogbericht gaan we naar het eerste deel kijken namelijk het marketingplan.

In een je marketingplan geef jij je visie op de dienst(en) en/of product(en) en je toekomstige klanten. Want wat heb jij nu juist je klanten te bieden wat zij zoeken? Hierbij is het van belang dat je dit zo concreet mogelijk gaat omschrijven. Dit kun je als volgt doen:

 

Wat wil jij gaan aanbieden?

Natuurlijk is het belangrijk om in je ondernemingsplan te noteren dat jij weet wat je wilt gaan verkopen. Wanneer het gaat om producten kun je dit natuurlijk al concreet formuleren. Want een zaag is een zaag en een armband is een armband. Het kan ook zijn dat je diensten wilt gaan aanbieden. Dit is vaak wat lastiger om dit zo concreet mogelijk te maken. Daarom is het goed dat je deze dienst als een ‘product’ gaat zien. Vraag eens aan een aantal mensen uit je eigen omgeving of zij na het lezen weten wat ze bij jouw kunnen kopen.

 

Komen je dienst(en) of product(en) geloofwaardig over?

Wat een enorme valkuil kan zijn is dat je veel meer wilt dan dat je eigenlijk zou kunnen bieden. Het is natuurlijk goed dat je ambities hebt, maar je moet ze wel waar kunnen maken. Daarom is het goed om een planning met doelen te maken en hoe jij deze doelen wilt gaan bereiken.

 

Is er wel behoefte aan de dienst(en) en/of product(en) die je wilt aanbieden?

Natuurlijk is het wel zo fijn als de dienst(en) en/of product(en) die jij wilt gaan aanbieden wel vraag naar is. Toch is het zo dat je hier misschien niet gelijk antwoord op hebt. Vaak zie je dat ondernemers gaande de weg hier achter komen. En juist dan dienst(en) en/of product(en) laten vallen of gaan aanvullen. En persoonlijk vind ik hier niks mis mee. Natuurlijk kun je altijd aan een paar mensen uit je eigen omgeving vragen aan welke dienst(en) en/of product(en) zijn nog behoefte hebben. Misschien zou je deze dan nog kunnen toevoegen. Zeker belangrijk onderdeel voor je ondernemingsplan!

 

Marktonderzoek doen

Het volgende punt nadat jij jouw visie hebt gegeven in je ondernemingsplan is het marktonderzoek. Zonder marktonderzoek is de kans van slagen minder haalbaar. Daarnaast wil een geldverstrekker ook graag weten of jij weet hoe de markt waar jij je dienst(en) en/of product(en) wil aanbieden kans van slagen heeft. Maar ja jij wil natuurlijk graag weten hoe je dit marktonderzoek kunt aanpakken. Het is goed om de volgende vragen te gaan beantwoorden:

  1. Hebben jouw klanten genoeg geld om deze dienst(en) en/of product(en) te betalen? Stel dat jij een onderneming wilt gaan starten die gericht is op senioren dan is het belangrijk om in je achterhoofd te houden dat deze groep mensen misschien niet enorm veel geld hebben. Je hebt vast ook wel het nieuws gezien en de krant gelezen dat deze groep moet leven van een kleine AOW en dus steeds minder geld overhouden. Maar het kan ook zijn dat jij een dienst(en) en/of product(en) wilt gaan aanbieden die gericht zijn op een groep mensen die veel geld hebben. Dan kun jij natuurlijk je prijzen wel hoger inzetten.
  2. Hoe zit het met andere aanbieders die ook dezelfde dienst(en) en/of product(en) aanbieden? Zijn dat er veel of zit jij in een markt waar je lekker je eigen ding kunt gaan doen?
  3. Heb je veel concurrenten? En ken jij deze concurrenten? Wat maakt jouw nu juist anders dan je concurrenten?
  4. Wat voor soort werkt wil jij gaan leveren? Gaat het om veel geld verdienen of wil jij graag maatwerk leveren? Met maatwerk bedoel ik dat jij je echt wil richten op je klanten en goed werk wilt leveren, zodat je tevreden klanten hebt.
  5. Hoe zit het met personeel? Wil jij mensen in dienst gaan nemen? Of kun jij je dienst(en) en/of product(en) prima in je eentje leveren? Het kan ook zijn dat je op een later moment personeel in dienst wilt gaan nemen als je flink bent gegroeid en het niet alleen meer kunt afhandelen.
  6. Weet jij waar je klanten zitten? En waar zit jij? Wanneer jij een winkel hebt waar klanten heen kunnen dan is het goed dat dit wel haalbaar is. Vooral wanneer je geen webshop hebt waar mensen kunnen bestellen. Het word een stuk lastiger wanneer jij in Groningen een bedrijf hebt en mensen vanuit bijvoorbeeld Vlissingen naar jou toe moeten komen. Heb je hier ook al aan gedacht? Hoe wil je dit “probleem” oplossen?
  7. Op welke manier zijn je klanten te benaderen? je kunt hier ook denken aan het gebruik van social media. En wat zouden je klanten willen en vooral kunnen besteden aan jou dienst(en) en/of product(en)?

 

Je bedrijfsformule omschrijven

Wanneer jij die dienst(en) en/of product(en) en het marktonderzoek hebt bepaald kom je aan het volgende punt; de bedrijfsformule omschrijven. In je bedrijfsformule geef jij aan wat je precies doet. Stel je bent met iemand in gesprek en je hebt het over je eigen onderneming. De persoon tegenover je stelt de volgende vraag: “Jij bent dus voor jezelf begonnen, maar wat doe je dan precies?” Geeft op deze vraag eens antwoord.

 

Marketing mix

Onder marketing mix vallen de volgende zaken:

  • De prijs waar jij je product(en) en/of dienst(en) voor wilt gaan aanbieden
  • De plaats waaruit jij je product(en) en/of dienst(en) wilt gaan aanbieden
  • De promotie van je onderneming
  • Je personeel als jij die in dienst wilt nemen of dit gelijk is of pas later

 

De prijs waar jij je product(en) en/of dienst(en) voor wilt gaan aanbieden

Je moet voor jezelf een helder beeld krijgen wat jij wilt gaan verdienen aan je onderneming. Hoe kun jij zorgen dat je geld overhoud en niet voor niks aan het werk bent. Stel jezelf de volgende vragen om dit helder te krijgen:

  • Wat wil jij gaan verdienen aan de product(en) en/of dienst(en)?
  • Wat gaat jouw onderneming compleet kosten? Denk hierbij ook aan de aanschaf van verschillende spullen die je nodig hebt om je onderneming van de grond te krijgen. Is het er een mogelijkheid om deze spullen ook te kunnen huren?
  • Wat zijn de normale kosten van de dienst(en) en/of product(en) die jij gaat aanbieden? Kijk hiervoor eens bij je concurrenten.
  • Wil jij aan verschillende prijzen gaan doen voor verschillende doelgroepen? Bijvoorbeeld bij senioren de prijzen lager dan?
  • Wil jij kortingen en acties gaan doen? En als je dit wilt gaan doen hoe veel keer per week, maand of jaar? En wanneer wil je dit gaan doen? Misschien wil jij je gaan richten bij bijzondere dagen, denk hierbij aan Moeder- of Vaderdag, kerst, sinterklaas enz.

 

De plaats waaruit jij je product(en) en/of dienst(en) wilt gaan aanbieden

Of je nu kiest om ergens en pand te huren van waaruit jij je onderneming gaat doen of dat je ervoor kiest om dit vanuit je eigen huis te gaan is het wel belangrijk dat je weet waar deze plaats aan moet voldoen. Om hier achter te komen kun je altijd navraag doen bij de gemeente. Zij kunnen je een bestemmingplan geven. Vooral wanneer jij vanuit huis wilt gaan werken en een aanbouw of een kantoor in je tuin wilt neerzetten. Je moet hiervoor weten of dit mogelijk is en of hier vergunningen voor nodig zijn. De volgende punten kun je hierin omschrijven:

  • Als je klanten hebt komen zij bij jou aan huis? En hoe komen ze bij jou? Dit kan met de auto maar ook met het OV. Natuurlijk kan het ook zijn dat je alleen een webshop hebt en dus de spullen laat bezorgen bij je klanten. Dit kun je ook omschrijven.
  • Wanneer je wilt uitbreiden is dit dan mogelijk? Dit kan op het gebied van een uitbouw zijn, maar ook van het huren van meer (opslag)ruimte.
  • Hoe zit het met een vergunning voor de dienst(en) en/of product(en) die jij wilt gaan aanbieden? Wanneer je die nodig hebt geef dan aan om welke vergunningen het dan gaat.
  • Zoals ik hierboven al even noemde is het bestemmingsplan. Wanneer je vanuit huis wilt gaan werken moet je weten wat er voor mogelijkheden zijn om eventueel uit te gaan bouwen of uitbreiden. Dit kun je opvragen bij de gemeente.
  • Heb je extra en vooral bijzondere voorzieningen nodig? Je kunt hierbij denken aan bijvoorbeeld een klanten wc.

 

De promotie van je onderneming

Wanneer je een onderneming gaat beginnen is het goed dat je nadenkt over hoe jij de promotie wilt gaan doen en wat je daarvoor nodig hebt. Dit heet ook wel promotieplan. Om je promotieplan op te zetten kun je jezelf de volgende vragen stellen:

  • Hoe wil jij als bedrijf naar de buitenwereld over komen? Welke uitstraling wil jij je onderneming geven? Moet dit vooral zakelijk zijn, of denk je meer aan de persoonlijke kant? Om deze vraag voor jezelf nog helderder te krijgen kun je hier goed je bedrijfsformule in verwerken. Deze heb je als het goed is al gemaakt.
  • Bij het gebruik van reclame is het goed om te bedenken welke middelen je wilt gaan gebruiken. Je kunt er voor kiezen om kranten en advertenties te gebruiken, maar wat denk je van flyers? Daarnaast kun je er ook voor kiezen om social media te gaan gebruiken. Welke wil je gebruiken en op welke manier?
  • Je huisstijl kiezen. Ja dat is best een lastige. Maar wel belangrijk. Want door je huisstijl zullen je klanten je gaan herkennen. Denk hier goed over na. Want het zou jammer zijn dat je een huisstijl hebt gekozen en allerlei spullen hebt besteld die jij wilt gaan gebruiken (enveloppen, briefpapier, factuurpapier, flyers enz.) en dat je later tot de conclusie komt dat je de huisstijl niet mooi vind. Onder huisstijl valt ook kleuren. Ga je deze zelf ontwerpen of neem je iemand in de armen die dit voor je kan doen?
  • Welke eisen heb jij voor je website of webshop?

 

Je personeel als jij die in dienst wilt nemen of dit gelijk is of pas later

Misschien een punt waar jij je nog niet echt mee bezig houd? Maar toch moet je hier ook over na denken. Want het kan zijn dat je straks een groei doormaakt en dus personeel nodig hebt. De volgende punten omschrijf je in dit deel:

  • Waar moet jouw personeel aan voldoen?
  • Op welke manier wil jij personeel gaan werven? Wil je dit door een advertentie waar mensen op kunnen solliciteren of kies je ervoor om dit via een uitzendbureau te doen?
  • Op welke manier kun jij er voor zorgen dat je personeel voor jou onderneming staan en dit ook blijven doen? Je kunt hierbij denken aan een werknemer van de maand, leuke acties voor het personeel.

 

Financieel plan

In dit blogbericht gaan we verder met hoe jij je ondernemingsplan kunt maken. In blogbericht “Stappenplan voor je ondernemingsplan: de introductie” hebben we het gehad over het persoonlijk gedeelte waarin jij als ondernemer jezelf gaat voorstellen. In blogbericht “Stappenplan voor je ondernemingsplan: marketingplan deel 1” en “Stappenplan voor je ondernemingsplan: marketingplan deel 2” hebben we het gehad over de zaken die te maken hebben met de marketing rondom je onderneming. In dit blogbericht gaan we verder en gaan de kijken naar het deel van je financieel plan.

 

Het financieel plan

In het financieel plan omschrijf je wat je allemaal nodig hebt voor je onderneming. Dit onderdeel is vooral erg belangrijk wanneer jij geld wilt gaan lenen. Daarom moet je dit dan ook tot in de puntjes in orde zijn.

 

Wat is het doel van het financieel plan?

Door een financieel plan op te stellen kun jij een helder beeld krijgen van wat jij nodig hebt aan financiering om je onderneming op te kunnen zetten. Het doel van dit plan is:

  • Je komt te weten of je iets moet gaan lenen en hoeveel dit zou moeten zijn.
  • Je komt te weten of je aan alle financiële verplichtingen kunt voldoen. Je kunt hier denken aan afbetalen van gereedschap, huur voor een pand enz.
  • Je komt te weten of jij een fatsoenlijke inkomen kunt overhouden. Het is natuurlijk de bedoeling dat jij met je onderneming geld kunt verdienen en niet steeds zoveel overhoud dat je hiermee je financiële verplichtingen kunt voldoen.

 

Het investeringsplan

Als eerste begin je met het investeringsplan. In dit overzicht omschrijf je wat je nodig hebt om te kunnen starten met je onderneming en geef je aan wat dit gaat kosten. Wanneer je niet precies weet wat de kosten zijn zorg er dan voor dat je het bedrag wat hoger inzet. Daarnaast kan het zijn dat je nog tegen onverwachte kosten aan kan lopen. Dus de begroting kun je beter wat ruimer inzetten dan dat het te krap is. Welke onderdelen moet je in het investeringsplan benoemen?

  • Vaste activia: Dit gaat over zaken waarin jij moet investeren op langer termijn. Dus nog niet gelijk. Je kunt hier denken aan een auto, een bedrijfspand of opslagpand, machines, kassa enz.
  • Vlottende activa: Dit gaat over zaken waarin jij moet investeren op de korte termijn. Je kunt hier denken aan je voorraad, debiteur (dit is iemand die jou nog geld verschuldigd is), liquide middelen (dit gaat over bijvoorbeeld je kas)
  • Openings- en aanloopkosten:  Dit gaat over zaken waarin jij moet investeren op het gebied van bijvoorbeeld de promotie van je onderneming (denk hierbij aan flyers, advertenties enz.), je eigen levensonderhoud (je eigen salaris) wat de opening van je onderneming gaat kosten (denk hierbij aan bijvoorbeeld hapjes/drankjes, welkomstgeschenkje enz.)

Tel al deze bedragen bij elkaar op en je hebt de totaal begroting van alle kosten rondom je investering.

 

Het financieringsplan

Nadat je het investeringsplan hebt gemaakt ga je vervolgens aan de slag met je financieringsplan. In dit plan omschrijf je hoe jij alle aanloopkosten wilt gaan betalen. Je kunt er voor kiezen om dit met een lening te doen, maar het kan ook zijn dat je zelf genoeg geld hebt om dit zelf te betalen. In het financieringsplan omschrijf je de volgende zaken:

  • Je eigen vermogen: Zoals het woord al zegt is dat het geld dat jezelf bezit. Hieronder valt het geld dat je op je spaarrekening hebt (en wat je dus wilt gebruiken) of de middelen die je al hebt om te beginnen met je onderneming. Denk hierbij aan gereedschap, spullen van je eigen hobby die jij wilt gaan gebruiken voor je onderneming enz.
  • Je vreemd vermogen: Dit houd in het geld dat je wilt gaan lenen en krediet dat jij wilt gaan aanvragen.

Wat wel belangrijk is dat je ervoor zorgt dat het totaal vermogen gelijk is aan het totaal bedrag van je totale investering. Die je hebt gemaakt in je investeringsplan. Dit moet altijd gelijk zijn!!

Ook hier moet je de bedragen bij elkaar optellen. Maar dat spreekt denk ik wel voor zich.
In deel 2 gaan we verder met de volgende zaken die je in het financieel plan moet verwerken.

In blogbericht “Stappenplan voor je ondernemingsplan: financieel plan deel 1” hebben we de eerste zaken besproken die je in een financieel pan moet zetten. In dit blogbericht gaan we verder met de andere zaken die net zo belangrijk zijn.

 

De exploitatiebegroting

Nu gaan we verder met de exploitatiebegroting vermeld je alle financiële verwachtingen die je hebt. Hoe moet je deze berekening precies maken? Dat is eigenlijk heel simpel; de winst is je omzet en die trek je dan af van de kosten. Maar ja nu wil jij natuurlijk wel even weten wat je onder de kosten moet rekenen natuurlijk. Dat is de belasting, alle aflossingen en natuurlijk de rente, daarnaast ook nog je herinvesteringen en al je privé-uitgaven. Zie onderstaande tabel om het wat duidelijker te krijgen.

 

De omzet
Je inkoop dit zijn alle producten die jij hebt gekocht voor je onderneming (ook die je al hebt)
Je bruto winst
Je kosten
Je netto winst (dit zijn alle bedragen bij elkaar opgeteld)

 

De privé-uitgaven

De netto winst die jij hierboven hebt berekend moet je al je privé- uitgaven betalen. Maar niet alleen deze uitgaven, je moet hiervan ook nog eens je inkomstenbelasting, je aflossingen en verzekeringen voor je onderneming betalen. Wanneer je ervoor kiest om een geldverstrekker in de armen wilt nemen willen zijn graag weten wat je privé-uitgaven zijn. Maar weet je, niet alleen is dit goed om te weten voor als je geld wilt gaan lenen maar het is ook goed dat je voor jezelf weet of je rond zou kunnen komen van je onderneming. Het is goed om de kosten die je hebt gemaakt eens op een rijtje te zetten in een tabel. Neem hiervoor eens het laatste jaar. Wees hierin heel eerlijk. Daarnaast is het ook goed om op een rijtje te zetten wat je inkomsten zijn van het afgelopen jaar. Zie onderstaande tabel. Misschien heb jij nog andere zaken zet die er dan ook in.

 

Wat heb je uitgegeven in het afgelopen jaar aan:

Je huishoudelijke uitgaven (denk hier aan kleding, schoenen, zaken voor in huis enz.)
Je consumptie uitgaven (denk hier aan boodschappen, eten/drinken enz.)
Je vakantie (de totale kosten die je hebt uitgegeven aan de vakantie)
De huur/hypotheek van je woning
Je energie en water
De verzekeringen die je betaald
contributies van bladen, sport en ontspanning
Je auto/vervoerskosten (heb je een eigen auto of maak je gebruik van het OV)
Je afbetalingen (creditcard, studieschuld, spullen die je gebruikt waar je maandelijks geld voor moet betalen)
Overige uitgaven (vergeet je telefoon, internet, tv ook niet te benoemen)
Totaal privé-uitgaven                    € …

 

 

Wat heb je het afgelopen jaar aan inkomsten gehad?

Kinderbijslag
De inkomsten van je partner  (mocht je deze ook mee willen tellen)
Overige inkomsten (huurtoeslag, toeslag op je hypotheek, zorgtoeslag enz.)
Totaal privé-inkomsten

Het laatste punt dat we willen behandelen gaat over Liquiditeitsbegroting.

De Liquiditeitsbegroting:

Bij deze begroting krijg je een duidelijk beeld van hoe jij elke mand uitkomt met het geld dat je verdiend. Dit is een begroting die vooral ook belangrijk is wanneer je een maand minder opdrachten binnenkrijgt. Het is vooral ook belangrijk omdat je wel elke maand met vaste lasten zit die je moet betalen. Dit overzicht is goed om elke maand of per kwartaal te maken. Wat natuurlijk wel leuk is aan deze begroting is dat je kunt zien hoe het gaat met je onderneming. Want in de meeste en vooral gunstigste geval zul je een groei zien.

Hoe kun je dit het beste doen? Dat wil ik graag laten zien door onderstaande tabel. Natuurlijk ben jij vrij om het op een andere manier in te vullen of zelf een tabel te maken.

Zoals je kunt zien staan hier de uitgaven en de inkomsten ook weer apart van elkaar. Dit geeft een veel duidelijker beeld dan wanneer alles door elkaar staat. Daarom is mijn advies ook om het zo overzichtelijk mogelijk te maken voor jezelf.

 

Ontvangsten Het 1e kwartaal     Het 2e kwartaal   Het 3e kwartaal   Het 4e kwartaal
Ontvangsten van verkochte product(en) en/of dienst(en)€ …€ …€ …€ …
Debiteuren ontvangsten (dus mensen waar je nog geld van tegoed hebt)€ …€ …€ …€ …
Opbrengsten van de rente€ …€ …€ …€ …
Wat is je nieuwe vermogen€ …€ …€ …€ …
Totaal  van alle ontvangsten die je hebt gekregen                    € …€ …€ …€ …
De uitgaven
Uitgaven die je hebt gedaan voor je onderneming€ …€ …€ …€ …
Je btw die jij moet afdragen€ …€ …€ …€ …
Wat jij moet betalen aan crediteuren€ …€ …€ …€ …
Salarissen (voor als jij mensen in dienst hebt)€ …€ …€ …€ …
Je aflossing van langlopende schulden (dit betaal je elke maand en heeft met je onderneming te maken)€ …€ …€ …€ …
Rentekosten€ …€ …€ …€ …
Totaal saldo  € …€ …€ …€ …

 

Je organisatie

 

In dit blogbericht gaan we verder met wat je ondernemingsplan moet bevatten. We hebben al gehad over de introductie “Stappenplan voor je ondernemingsplan: introductie”, de marketing “Stappenplan voor je ondernemingsplan: marketingplan deel 1” en “Stappenplan voor je ondernemingsplan: marketingplan deel 2” en ook het deel rondom het financieel deel “Stappenplan voor je ondernemingsplan: financieel plan deel 1” en “Stappenplan voor je ondernemingsplan: financieel plan deel 2”. In dit blogbericht gaan we kijken naar het onderdeel je organisatie.

 

Welke rechtsvorm wil jij voor je onderneming

Het is belangrijk dat je gaat kijken naar de rechtsvorm van je organisatie. Je kunt hier voor kiezen uit de volgende rechtsvormen:

  • Eenmanszaak: deze rechtsvorm is de meest gekozen door freelancers. Je bent bij deze rechtsvorm zowel de oprichter als de enige eigenaar van de onderneming. Echter is het zo dat je bij deze rechtsvorm wel personeel in dienst kunt hebben.
  • VOF: VOF staat voor Vennootschap Onder Firma. Deze rechtsvorm word vooral gekozen wanneer meerder freelancers in een bedrijf werken. Een voorbeeld hiervan kan zijn artsen die in een maatschap werken. Een maatschap hoort ook onder een VOF.
  • BV: BV staat voor Besloten Vennootschap. Deze rechtvorm word over het algemeen gekozen door ondernemers die een grote financiële verplichting aangaan omdat ze graag in hun onderneming willen investeren of omdat ze mensen in dienst willen nemen. Het voordeel van een BV is dat wanneer je niet meer kunt afbetalen aan crediteuren dat deze mensen alleen maar geld mogen halen uit je onderneming en staat je privévermogen hier volledig buiten.

 

Welke verzekeringen je wilt gaan afsluiten

Welke verzekeringen je moet afsluiten is natuurlijk afhankelijk van wat jij gaat aanbieden. De ene ondernemer heeft wel een verzekering nodig maar een ander misschien wel helemaal niet. Toch is het goed dat je weet of jij dit wel moet doen en welke je dan moet afsluiten. Een aantal waar jij zeker even naar moet kijken zijn:

  • Aansprakelijkheid: deze vorm van verzekering gaat het erom of jij aansprakelijk gesteld kan worden door je klanten voor schade die jij maakt. Vooral wanneer je bij een klant aan het werk bent met materiaal zoals bijvoorbeeld tuingereedschap, klusgereedschap kan het zomaar gebeuren dat je per ongeluk wat stuk maakt. Daarom is het goed dat jij je hiervoor natuurlijk wel indekt.
  • Arbeidsongeschiktheid: deze vorm van verzekering heeft te maken met wanneer jij arbeidsongeschikt raakt. Of dit nu door een ongeluk in privéleven of dat je door een ongeluk tijdens het werk gebeurd maakt natuurlijk niet uit. Het is ontzettend vervelend wanneer jij hierdoor niet meer kunt werken. Je moet toch je vaste lasten betalen. Bekijk voor jezelf wat jou mogelijkheden zijn en welke risico’s jij kunt lopen tijdens je werk. Daarnaast is het zo dat je niet moet denken dat dit jou niet zal overkomen. Je zal, helaas, niet de eerste zijn die zo denkt en vervolgens voor het gedwongen feit komen te staan dat je niet meer kunt werken omdat je arbeidsongeschikt bent.
  • Pensioenvoorziening: wanneer je begint met een eigen onderneming bouw je helaas niet automatisch een pensioen op zoals je gewend was toen je nog voor een baas werkte. Daarom is het goed om hier al vroeg mee te beginnen. En dan doel ik eigenlijk op een spaarpotje voor jezelf maken waar jij geld naar toe doet voor je pensioen. Stel dat je jezelf gaat verlonen kan je hier een klein deel van naar je pensioenvoorziening doen. Geef dit wel heel duidelijk aan waar jij dit onder wilt gaan doen.
  • Rechtsbijstand: deze verzekering is voor de kosten op het gebied van juridische bijstand. Het kan gebeuren dat je door een ontevreden klant voor de rechter word gesleept. Dit hoop je natuurlijk niet, maar het is goed dat jij je hiervoor zo goed mogelijk indekt. Wanneer je deze verzekering afsluit kun je hiervoor de kosten van een eventuele advocaat betalen. De kosten van deze verzekering is afhankelijk van de branche van je onderneming en hoe groot je onderneming is.

 

De administratie

Ja je administratie. Hoe wil jij dit gaan aanpakken? Wil jij dit zelf gaan doen? Of wil je het aan iemand anders overlaten. Het is goed om hier echt over na te denken. Naast het feit dat dit deel veel tijd kost, moet het ook nog eens secuur worden gedaan. Maar het is wel zo dat wanneer je dit gaat uitbesteden je deze persoon wel zou moeten betalen. En daar moet je natuurlijk wel het geld voor hebben. Als je er voor kiest om dit toch zelf te gaan doen is het belangrijk dat je aangeeft waarom je dit zelf gaat doen en hoe je dit wilt gaan aanpakken. Het kan zijn dat je besluit dat je een dag in de week hier aan wilt gaan werken. Maar je kunt dit ook 2 keer in de maand doen. De keuze is natuurlijk aan jezelf.

 

De belastingaangifte

Dit is een punt die meerder keren in het jaar terug komt. Ook voor dit punt kun je er voor kiezen of je dit helemaal zelf gaat doen of dat je het gaat uitbesteden. Op dit moment doet Nick dit nog zelf. Dit heeft ook te maken met het feit dat er nog niet enorme kostenposten komen kijken en hij dit nu nog zelf kan doen. Maar hij is op dit moment wel aan het kijken naar iemand die dit kan gaan oppakken. Hierdoor krijgt hij natuurlijk wel meer tijd om andere zaken rondom eNJee aan te pakken.

 

Vergunningen

Heb jij bepaalde vergunningen nodig voor je onderneming? Dit kan te maken hebben met verbouwen van je huis of een stenen schuur in je achtertuin waar jij een kantoor wil maken. Om hier achter te komen kun je bij je gemeente navraag doen wat het bestemmingsplan is. Daarnaast kan het zijn dat je vergunningen nodig hebt voor het werk dat jij gaat doen.

 

Algemene voorwaarden

Het is belangrijk dat je nadenkt of je algemene voorwaarden wilt gaan maken. Wanneer je hiervoor kiest geeft je dat ook een extra dekking want je klanten weten wat ze van jouw kunnen verwachten maar jij weet ook wat jij je klanten te bieden hebt. Als tip heb ik hiervoor; kijk eens bij andere ondernemers met een website of webshop. Aan de hand hiervan kun jij je eigen algemene voorwaarden opstellen. Het kan zijn dat je voor jezelf tevreden bent met je algemene voorwaarden. Maar het is altijd goed om dit na te laten lezen door iemand anders. Dit hoeft natuurlijk niet. Maar omschrijf dit ook in je ondernemingsplan.
het laatste punt dat we nog gaan behandelen is de samenvatting van je ondernemingsplan. Maar die komt in een ander blogbericht.

 

De samenvatting

 

Het laatste deel van je ondernemingsplan gaan we in dit blogbericht behandelen. Namelijk de samenvatting. Het is goed om te weten dat de samenvatting van je ondernemingsplan hoofdstuk 1 word van je ondernemingsplan. En wel om deze redenen: De samenvatting moet er voor zorgen dat jij de lezer van je ondernemingsplan en natuurlijk de geldverstrekker overtuigd om verder te gaan lezen.

 

Wat komt er in de samenvatting?

Allereerst wil ik nog even zeggen dat de samenvatting kort en bondig moet zijn. Je kunt beter iets te weinig schrijven dan te veel en uitgebreid. Want de rest van de onderdelen van je ondernemingsplan ga je wel veel uitgebreider behandelen. Door het kort en bondig te houden zorg je er dan ook voor dat jij je lezer of geldverstrekker nieuwsgierig maakt. De volgende punten moet jij zo kort en bondig mogelijk gaan beantwoorden:

  • Wat ga je aanbieden? Hier geef je antwoord op welke dienst(en) en/of product(en) je gaat aanbieden als ondernemer.
  • In welke branche ga jij ondernemen? Dit punt spreekt denk ik wel voor zich. Een paar voorbeelden: tuinbouw, sieraden, schilder, glazenwasser, automonteur enz. En wie zijn jouw klanten? Dit kunnen senioren, boeren, vrouwen, kinderen, tieners enz. zijn.
  • Wat is de bedrijfsformule van je onderneming? Hier hebben we het al eerder over gehad. Omschrijf in 100 woorden wat je precies doet. Om je even op weg te helpen kun je deze zin afmaken; Wat leuk dat je voor jezelf bent begonnen, maar wat doe je precies?
  • Waarom is jouw onderneming uniek waarbij klanten bij jouw willen kopen? Op deze vraag geef je eigenlijk antwoord waarom jij met je onderneming anders is dan die van je concurrenten.
  • Hoe wil jij je onderneming gaan aanpakken? Je bent nog in de fase dat je nog niet bent begonnen met je onderneming. Maar je hebt vast een idee hoe jij dit wil gaan aanpakken. Dit heb je trouwens ook al in je marketingplan geschreven. Gebruik deze daarom ook bij het beantwoorden van deze vraag. Natuurlijk moet dit beknopt zijn.

We hebben alle onderdelen nu behandeld van een ondernemingsplan. Zoals je al hebt kunnen lezen komt hier een hoop bij kijken. Het kost tijd maar het is absoluut goed om een ondernemingsplan te schrijven. Ook als je geen geld wilt gaan vragen bij bijvoorbeeld de bank. Een ondernemingsplan geeft jou ook inzicht in wat jij graag wilt bereiken en hoe je dit wilt gaan doen

 

Wanneer je als ondernemer wilt gaan beginnen komt er een hoop op je af. Misschien heb jij dit al aan den lijve ondervonden. Want zoals je weet is een goed idee niet het enige dat komt kijken bij het ondernemerschap. Je hebt natuurlijk ook een goede website nodig waarbij je ook nog eens goed gevonden kan worden. En ondernemen zonder klanten gaat hem natuurlijk ook niet worden. Daarnaast is het ook belangrijk dat jij je gaat inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Maar in dit blogbericht wil ik het daar nog even niet over hebben. Ik wil je graag op de hoogte brengen van de startersdag die de Kamer van Koophandel gaat houden.

 

Voor wie is de startersdag?

Deze dag is voor alle mensen die graag voor zichzelf willen beginnen en van hun onderneming een groot succes willen maken.

 

Waarom een startersdag?

Wanneer je wilt gaan beginnen als ondernemer komt er een hoop op je af. Waar moet je allemaal aan denken, hoe kan ik van mijn onderneming een succes maken, hoe werkt het met het administratieve gedeelte, hoe kan ik het beste klanten vinden en ga zo nog maar even door. Op deze dag zal hier extra aandacht aan worden gegeven d.m.v. verschillende presentaties.

 

Waar word deze dag gehouden?

De startersdag word op 7 plaatsen door heel Nederland gegeven. Namelijk in:

  • Amsterdam
  • Arnhem
  • Zwolle
  • Utrecht
  • Groningen
  • Rotterdam
  • Eindhoven

 

Wat kost deze dag?

De startersdag kost helemaal niks. Alleen je tijd. Wel moet je je voor deze dag aanmelden. Dat kun je doen door te gaan naar www.kvk.nl

 

Waarom zou je naar deze dag gaan?

Er zijn tal van redenen waarom jij naar deze dag zou gaan:

  • Er worden verschillende presentaties gegeven
  • Je kunt gaan netwerken met andere mensen die net als jij willen gaan beginnen met een eigen bedrijf
  • Je kunt persoonlijk advies krijgen
  • Het is een leerzame dag

 

Ben jij helemaal klaar voor het ondernemerschap?

Wanneer je wilt gaan beginnen voor jezelf is het heel belangrijk dat je weet of jij hier helemaal klaar voor bent. En daarnaast is het ook nog eens zo dat je dit niet moet gaan doen omdat een ander dat zo goed idee vind. Jij bent de gene die de stap moet zetten en die natuurlijk om moet durven. Nu heeft de Kamer van Koophandel een kleine test met 24 vragen die jij kunt invullen. Wees jezelf er wel van bewust dat dit een kleine test is en dit dus niet volledig is. Maar wil jij weten of jij klaar bent voor het ondernemerschap ga dan naar www.kvk.nl en doe de test. Ik heb hem zelf ook gedaan en je krijgt gelijk de uitslag en deze sturen ze ook op naar je mail.

Ultieme SEO Fitness E-Book 2018

GENEREER EEN ENORME GOLF VAN NIEUWE GRATIS BEZOEKERS NAAR JE WEBSITE OF WEBSHOP ONTDEK DE ALLER LAATSTE UPDATES VAN GOOGLE EN HOE JE ZE MOET GEBRUIKEN IN JOUW VOORDEEL

Dank voor het aanmelden! Check gauw je mailbox!

Er is iets mis gegaan... Probeer het ff opnieuw.

Plaats een reactie

Ultieme SEO Fitness E-Book
2018

GENEREER EEN ENORME GOLF VAN NIEUWE GRATIS BEZOEKERS NAAR JE WEBSITE OF WEBSHOP
ONTDEK DE ALLER LAATSTE UPDATES VAN GOOGLE EN HOE JE ZE MOET GEBRUIKEN IN JOUW VOORDEEL

Dank voor het aanmelden! Check gauw je mailbox!

Er is iets mis gegaan... Probeer het ff opnieuw.