Onze blog

Online marketing tips en tricks voor je website of webwinkel

 

Wanneer je net bent gestart met je website en/of webwinkel is het erg belangrijk om de juiste online marketing voor ogen te hebben. Want in het begin valt de verkoop gewoon tegen. Laat je hierdoor vooral niet uit het veld slaan want dit is bij elke startende website het geval. Zelf ben ik nu ruim 1,5 jaar online en bij mezelf zie ik dit ook. Maar ik heb een doel waar ik voor de volle 100% voor ga. En daarnaast geloof ik ook echt in mijn product. Maar dat even terzijde. We gaan het in dit blogbericht hebben over de verschillende manieren waarop je je website of webwinkel in de spotlights kan zetten. En welke marketingkanalen er precies zijn. Welke vorm er bij jou past is een keuze die jij alleen kunt maken. Natuurlijk kun je er ook voor kiezen om een mix van verschillende manieren te gebruiken.

 

Online marketing

Online marketing word ook wel internetmarketing genoemd. Online marketing is het proces van het verkopen en/of kopen van producten (telefoon, elektronica, sieraden, gereedschap enz.) en diensten (glazenwasser, schilder, tuinman, huishoudelijke hulp enz.) via internet. Onder online marketing vallen een aantal activiteiten die we ook gaan bespreken. Het gaat hier om de volgende activiteiten: zoekmachine optimalisatie (ook wel SEO), zoekmachine advertising (ook wel SEA), e-mailmarketing, affiliate marketing, vergelijkers en marktplaatsen.

De grondslag van je onlinebusiness is het uitgangspunt voor je online marketing. Als het goed is heb je dit ook in je businessplan beschreven. In het blogbericht ‘ondernemingsplan deel 1 t/m 3′ heb ik precies uitgelegd waar je op moet letten bij het schrijven van een ondernemingsplan. Het is natuurlijk goed om ook eens te kijken naar je concurrenten. Hoe gaan zij precies te werk? Je kunt er voor kiezen om je aan te melden voor hun nieuwsbrief.

 

Online marketingmix

Het is belangrijk om kennis te verzamelen over het online consumentengedrag voordat je een keuze maakt over de vorm van online marketing. De bestaande online marketingvormen waar jij  een mix van kunt maken zijn: zoekmachines (de meest bekende hierin is natuurlijk Google), e-mailmarketing (een nieuwsbrief), sociale media (Twitter, Facebook, maar ook LinkedIn) en productvergelijkers. Op deze manier zoeken je (toekomstige) klanten naar producten en bedrijven waar zij iets willen kopen.

 

Kies eerst je strategie voordat je gelijk gaat beginnen aan een van de verschillende vormen van marketing. Door onderzoek te doen naar de doelgroep waar jij je producten en/of diensten aan aanbiedt en te kijken wat je concurrenten precies doen, kun je veel gerichter je website en/of webwinkel in de spotlights zetten.

 

Zoekmachine optimalisatie (SEO)

De afkorting SEO betekent Search Engine Optimization. Eigenlijk betekent dit niet anders dan zoekmachine optimalisatie. SEO richt zich op het gratis naar voren brengen van zoekresultaten in een zoekmachine op internet. Het hele SEO-proces is vooral op de zoekwoorden gericht en niet meteen op de website. Een van de meest bekende zoekmachines die hier gebruik van maakt is Google. Omdat de meeste mensen, of dit nu klanten zijn of mensen die op zoek zijn naar informatie over een bepaald onderwerp, gebruik maken van Google wil ik me vooral op deze zoekmachine richten. Ik denk dat jijzelf ook het meest gebruik van Google maakt. Ik tenminste wel. Gewoon omdat Google zo makkelijk is en bij mij het meest bekend. Bij het optimaliseren van je webwinkel en/of website is het belangrijk om te weten hoe de zoekresultaten in Google worden geordend. Wanneer je dit weet kun jij hierop als webwinkeleigenaar veel invloed uitoefenen.

 

Hoe werkt een zoekmachine?

De werking van een zoekmachine is nogal een technisch verhaal. Hier wil ik echter niet te diep op ingaan. Er zijn een paar zaken die wel van belang zijn om te weten. Daar ga ik het wel over hebben.

Allereerst zal ik in het kort vertellen hoe een zoekmachine, zoals bijvoorbeeld Google, werkt.

Wanneer iemand, of jij dat zelf bent of een (toekomstige) klant, op zoek is naar informatie of een product, dan zorgt Google dat alleen de belangrijkste zoekresultaten naar voren komen voor de zoeker. Door een speciale database waarin verschillende websites en/of webwinkels staan komen deze zoekresultaten naar voren. Dit kunnen foto’s zijn, maar ook filmpjes (denk hierbij aan Youtube) en links. De ordening (dit wordt ook wel PageRank genoemd) van zoekresultaten wordt bepaald aan de hand van de volgende zaken:

  • Content: Hierbij gaat het om informatie, maar ook om afbeeldingen of filmpjes op je webwinkel en/of website.
  • Linkpopulariteit: Hierbij gaat het om links die verwijzen naar je eigen webwinkel en/of website.
  • Social media: Hierbij kun je denken aan Facebook, Twitter, LinkedIn maar ook Youtube en Goog+.
  • Merkpopulariteit: Hierbij kun je denken een bepaald product. Een mooi voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld de Iphone.
  • Bezoekersdata: Hierbij gaat het om het aantal bezoekers dat een webwinkel en/of website krijgt.

Bij al deze punten gaat het eigenlijk maar om één ding: hoe meer dit naar boven komt hoe hoger je met je webwinkel en/of website zult komen in de zoekresultaten van Google.

 

Structuur en techniek van je webwinkel en/of website

Om je webwinkel en/of website in een zoekmachine op te nemen is het belangrijk om een goede structuur aan te brengen. Dit kun je doen door een heldere hiërarchie te creëren in je webwinkel en/of website door deze in te delen in vooral logische en belangrijke categorieën. Dit is de meest bekende en ook logische manier van een webwinkel- en/of websitestructuur: Home, Hoofdcategorie, Subcategorie, Productpagina. Heb je vragen? Stel ze hieronder even en geef dit bericht een ‘rating’.

Plaats een reactie

Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten