Onze blog

Oude blogberichten onder de loep nemen waarom zou je?

 

Heb jij veel oude blogberichten op je website staan? Neem deze eens goed onder de loep.  Maar waarom zou je eigenlijk?Want oude blogberichten die je al op je website hebt staan blijven toch gewoon bestaan en staan? En de linkjes die je hebt geplaatst doen het toch ook nog gewoon? En ja ook mijn trouwe bezoekers komen toch alleen op mijn website voor de nieuwe blogberichten die ik heb geplaatst? Vragen die in zekere zin zeker wel kloppen hoor. En toch moet je ook rekening houden met nieuwe bezoekers die in de meeste gevallen via Google op je website zijn gekomen, door misschien wel een oud blogbericht die je hebt geplaatst. En juist voor deze nieuwe bezoekers is het van groot belang dat jij er voor zorgt dat je oude blogberichten helemaal up-to-date zijn. Maar er zijn veel meer redenen om je oude blogberichten na te lopen.

Misschien ben jij net als ons ook al jaren aan het bloggen. En ben je dagelijks bezig met je blog, het schrijven en plaatsten van nieuwe blogberichten. Dan weet jij net als ons dat het niet altijd even gemakkelijk is om op je gemak al je oude blogberichten eens goed onder de loep te nemen toch? Dat is ook wel logisch, maar je oude blogberichten eens goed na te lopen is ontzettend belangrijk. Wij raden je dan ook zeker aan om hier eens voor te gaan zitten. Misschien kun je een dag hiervoor uittrekken of gewoon tussendoor als je even tijd hebt. Je zult zien wanneer je hier mee aan de gang gaat hoeveel blogberichten je weer up-to-date kunt maken. En laten we eerlijk zeggen het is ook wel leuk om te zien hoe je in de loop van de tijd steeds meer bent gegroeid als het gaat om het schrijven van je blogberichten.

Laat we eens gaan kijken naar de verschillende redenen waarom het belangrijk is om je oude blogberichten eens goed onder de loep te nemen.

 

Reden 1: Het controleren van links

Maak jij gebruik van links in je blogberichten? Dan is het goed om te kijken of deze het nog allemaal doen. Met een beetje mazzel zullen de meeste links nog wel werken. Maar je moet hier niet vanuit gaan. Zeker ook wanneer je naar andere websites of video’s een link hebt gezet. Het kan zijn dat deze pagina’s niet meer bestaan en wanneer je bezoeker hier dan op klikt kan het zijn dat ze een error krijgen. Laten we eerlijk zijn, dit is niet echt tof toch? Misschien kom jij het ook wel eens tegen als je op een andere website komt. Je ziet een link en klikt hier dan op omdat je ergens meer over wilt weten. En dan … krijg je de melding dat deze pagina niet meer bestaat. Lekker bagger dus en als ik eerlijk ben vind ik dit persoonlijk erg frustrerend. Nu ga je er misschien vanuit dat je bezoekers alleen op je nieuwe blogberichten uitkomen,  maar het gebeurd dus ook met regelmaat dat deze bezoekers ook op een oud blogbericht van je terecht kunnen komen. Zeker wanner ze via Google opzoek zijn naar een antwoord op hun vraag of probleem. Het gevaar van dat een link niet (meer) werkt is dat bezoekers die dit steeds op dezelfde website hebben ook zullen vertrekken en vervolgens ook niet meer terugkomen. En dat wil je natuurlijk niet toch?

 

Reden 2: Berichten weer up-to-date maken

Dat reden 1 hier ook wel bij hoort lijkt me wel duidelijk. Maar ik heb het hier vooral op het gebied van de geschreven teksten. Een oud blogbericht die jij een jaar geleden hebt geschreven kan nu al helemaal niet meer van deze tijd zijn. Tja kijk maar eens om je heen naar alle ontwikkelingen die gaande zijn. Wat nu waar is kan over een half jaar weer helemaal uit de tijd zijn. Zo snel kan het dus gaan. Denk maar eens aan bepaalde informatie die je hebt gedeeld die nu misschien niet meer klopt. Dan is het zeker aan te raden om dit blogbericht aan te passen. Mocht er een bezoeker op dit oude blogbericht komen dan krijgt hij de juiste informatie. Je kunt dus het oude blogbericht veranderen/aanpassen. Maar er is nog een andere manier om het oude blogbericht up-to-date te maken. Dit kun je doen door een heel nieuw blogbericht te schrijven met daarin een link te plaatsen naar het oude blogbericht. En natuurlijk zet je ook een link in het oude blogbericht naar je nieuwe blogbericht. Mocht er een bezoeker dan op oude blogbericht komen dan kunnen ze op de link klikken om naar je nieuwe blogbericht te gaan waar jij de juiste informatie in hebt gezet. En het voordeel van dat jij een nieuw blogbericht schrijft met een link naar de oude is dat je ook weer meteen bezig bent met het verbeteren van de SEO.

 

Reden 3: Het verbeteren van de SEO

In het beging dat je aan het bloggen bent, zul je waarschijnlijk gewoon beginnen met schrijven van blogberichten. Zonder dat je in het beging bezig bent met gebruik maken van zoekwoorden. Het kan zijn dat je het in het begin ook lastig vond omdat je hier nog niet zoveel van wist of hoe dit nu precies werkt. Juist doordat je oude blogberichten onder de loep neemt kun jij deze SEO technisch verbeteren. En ook met deze oude blogberichten beter gevonden worden binnen de zoekresultaten van Google en andere zoekmachines. Het voordeel is dat je niet alleen met je nieuwe blogberichten beter gevonden kunt worden in Google, maar dat dit ook zo is voor je oude blogberichten. Ook omdat deze al online staan.

 

Reden 4: Controleren van spelfouten en zinsopbouw

Soms kan het zijn dat je bepaalde blogberichten hebt geschreven en deze vluchtig hebt nagekeken toen je hem plaatste. Het kan dan gebeuren dat je spelfouten of “gekke” zinsopbouw over het hoofd hebt gezien. Door je oude blogberichten weer onder de loep te nemen kan je deze fouten aanpassen. Wanneer ik naar de oude blogberichten kijk die ik heb geschreven zie ik soms dat ik zinnen gebruik die volgens mij kloppen, maar die toch heel Zeeuws zijn. En nee ik heb nooit Zeeuws gesproken of geschreven, maar ja dit heb ik dan toch onbewust overgenomen. Misschien is het je al wel opgevallen 😉

 

Reden 5: Het aanpassen van oude titels

Wanneer je bezig gaat met het nakijken van je oude blogberichten, kijk dan ook meteen even naar de titels die je hebt gebruikt. Want ook deze kun je heel goed aanpassen. Niet alleen om ze SEO vriendelijk te maken, maar ook om deze titels aantrekkelijk te maken voor je bezoekers. Mocht je een titel hebben aangepast, pas dan ook de permalink, de titel van de afbeelding, de alt-tag van de afbeelding en de omschrijving van de afbeelding aan! Ow en voor ik het vergeet natuurlijk ook de snippet!

 

Reden 6: Afbeeldingen en foto’s toevoegen bij oude blogberichten

Heb je oude blogberichten, maar hier geen afbeeldingen of foto’s bij? Dan is het aan te raden om hier een passende afbeelding bij te plaatsten. In de meeste gevallen zullen bezoekers bij het zien van een afbeelding besluiten of ze verder willen lezen of vertrekken. Ik weet niet of jij gebruik maakt van stockphoto’s? Kijk dan eens naar alle afbeeldingen die je al hebt en plaats deze bij een oud blogbericht zonder afbeelding. Ik weet niet of jij zelf je foto’s maakt? Dan kun je deze natuurlijk ook heel goed gebruiken. Als extra tip wil ik je dan wel meegeven, als jij je eigen foto’s gebruikt, voeg hier een watermerk aan toe! Wat je ook kunt doen is het gebruik van afbeeldingen van Pinterest. Wel is het verstandig om als jij een afbeelding van een ander gebruikt dit wel te vermelden. Maar goed dat spreekt wel voor zichzelf.

 

Reden 7: Oude blogberichten gebruiken voor social media

Als je klaar bent met het aanpassen/veranderen en het toevoegen van afbeeldingen van/bij je oude blogberichten kun je deze heel goed gebruiken om weer onder de aandacht te brengen. Dit door deze oude blogberichten te gaan delen op social media. Het voordeel van oude blogberichten onder de aandacht brengen via social media is dat je hierdoor weer nieuwe bezoekers naar je website kunt krijgen. En wanneer jij als ondernemer producten en diensten aanbied meer kans hebben op verkopen. Daarnaast geef jij je bezoekers de kans om deze berichten ook weer verder te delen, te liken of een reactie te geven.

 

Reden 8: Je eigen vooruitgang zien

Persoonlijk zou ik dit niet als een belangrijke reden noemen om je oude blogberichten onder de loep te nemen. Maar het is wel heel gaaf om te zien. Op het moment dat ik in het begin begon met bloggen voor eNJee vond ik het soms best lastig waar ik over moest schrijven en het gebruik van de juiste zoekwoorden had ik eigenlijk helemaal geen kaas gegeten. Nu ik ruim 2 jaar aan het bloggen ben merk ik aan mezelf dat ik echt wel vooruit ben gegaan. Mag ik wel zeggen toch 😉 Als jij besluit om eens naar je oude blogberichten te gaan kijken om je eigen vooruitgang te bekijken raad ik je wel aan om meteen oude blogberichten aan te passen/veranderen, het controleren van links of deze nog wel werken en het plaatsten van afbeeldingen bij blogberichten die nog geen afbeelding hebben. Dan heb je meteen 2 vliegen in 1 klap.

 

Conclusie:

Zoals je hierboven hebt kunnen lezen is het absoluut aan te raden om je oude blogberichten eens goed onder de loep te nemen. Of je er nu voor kiest om hier een dag voor uit te trekken of dat je dit gewoon tussendoor alle andere taken doet maakt niet uit. Ga je aan de slag met je oude blogberichten neem hier dan wel de tijd voor. Het is absoluut de moeite waard om oude blogberichten onder de loep te nemen omdat je op die manier beter word gevonden in de zoekresultaten van Google, je alle niet werkende links hebt aangepast of verwijderd en al je teksten en titels weer up-to-date zijn. Dit heeft voor je website veel voordeel en daarnaast is het ook erg fijn voor je bezoekers. Want laten we eerlijk zijn; als jij op een website komt waar linkjes niet van werken of je krijgt een error dan kom jij daar toch ook niet meer terug? Breng je oude blogberichten die je het aangepast onder de aandacht door deze weer te delen op scocial media. Je zult merken dat je in de loop van de tijd meer bezoekers op je website krijgt door het aanpassen/veranderen/verbeteren van je oude blogberichten. Heb jij nog andere reden waarom je oude blogberichten zou aanpassen? Laat je reden hieronder achter in een reactie.

Plaats een reactie

Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten