Onze blog

SEA, ook wel Search Engine Advertising genoemd. Wat kun je hiermee?

SEA ook wel adverteren via internet. Een goede manier om meer bezoekers op je website te krijgen. Maar hoe pak je dit aan? We hebben het al heel vaak gehad over vormen van SEO (zoekmachine optimalisatie) door onderander het schrijven en plaatsen van sterke content en het gebruik van zoekwoorden om op die manier meer bezoekers op je website of webshop te krijgen.

Een andere manier om ook meer bezoekers op je website  of webshop te krijgen is door SEA. Dit word ook wel adverteren via internet genoemd. Een zeer goede optie om samen in combinatie met je SEO te doen. Wel is het zo dat wanneer je gaat adverteren via internet hiervoor moet betalen. Het is dus niet gratis.

 

SEA of Search Engine Advertising

Hierbij ga maak en plaats je een advertentie binnen zoekmachines, waarbij jij geld betaald voor deze advertentie. Bij SEA kun jij gericht een advertentie maken voor een specifieke doelgroep. Juist omdat je advertenties kunt maken op gerichte zoekwoorden.

Het doel van SEA is dat de advertentie die jij hebt gemaakt zoveel mogelijk word getoond in de zoekresultaten en dat bezoekers hierop natuurlijk klikken en zo op je website of webshop terecht komen. Meer bezoekers betekend ook meer potentiële klanten en dus meer omzet.

 

Het adverteren in verschillende zoekmachines

Als we kijken naar het gedrag van mensen op internet, zie je dat over het algemeen de meeste mensen een zoekmachine gebruiken om op internet naar antwoorden of oplossingen zoeken voor hun problemen. Ook in Nederland word er veel gebruik gemaakt van verschillende zoekmachines, maar natuurlijk gebeurd dit ook wereldwijd! Als we gaan kijken naar de verschillende zoekmachines waar mensen in Nederland gebruik van maken zijn dat onderander de volgende:

  • Met stipt op nummer 1 natuurlijk Google.
  • Yahoo!
  • Bing
  • Ask
  • zoek.nl
  • vinden.nl
  • enz.

 

Vormen van advertenties in zoekmachines

Iedere zoekmachine heeft bepaalde plaatsen waar standaard advertenties in te vinden zijn. Meestal staat een advertentie aan de bovenkant of aan de zijkant van een zoekmachine.Kijk maar eens in Google, de advertenties staan of bovenin de zoekresultaten of aan de rechterkant. Je kunt op verschillende manieren adverteren in bepaalde vormen. Het gaat dan om de volgende vormen van advertenties:

  • Beeld, denk hier aan een banner met een afbeelding.
  • Tekst, dit spreekt wel voor zichzelf.
  • Video, er zijn bedrijven die een adverteren door een video te maken of te laten maken.

Als we kijken naar de meest gebruikte vorm van advertenties binnen de zoekmachines van Nederland is dat toch wel de tekstadvertenties. Een tekstadvertentie is ook eenvoudig en snel gemaakt en is ook net zo effectief. Natuurlijk is het belangrijk dat jij doelgroep aanspreekt en over laat gaan tot het doen van een actie.

 

Adverteren met Google Adwords

Als we kijken naar advertenties in Google zie je deze vaak bovenaan of aan de rechterkant van de zoekresultaten staan. Deze advertenties noem je Google Adwords. Op het moment dat iemand op een advertentie klikt wordt er pas betaald door de persoon die de advertentie heeft gemaakt en geplaatst. Dit noem je ook wel Pay Per Click of afgekort PPC. Nu kan het zijn dat jij graag wilt gaan adverteren maar niet over je budget heen wilt gaan. En dat is natuurlijk logisch. Dan is het mogelijk dat je een maximaal bedrag kunt instellen per dag. Google maakt een schatting van zoekwoorden die jij hebt gebruikt in je advertentie en wat jij hier dan voor kwijt zult zijn per klik. Het kan zijn dat een concurrent ook gebruik maakt van dezelfde zoekwoorden en bovenaan komt. Dit komt omdat de advertentie van deze persoon meer geld oplevert per klik. Dit is misschien niet leuk, maar wees jezelf er wel van bewust dat jij jezelf niet op kosten moet gaan jagen als je het geld er niet voor hebt!

 

Hoe gaat SEA in zijn werk

Wat belangrijk is voordat je gaat adverteren via Google Adwords is dat je onderzoek gaat doen. Ik zeg um ik bedoel ik schrijf het wel vaker, meten is weten. Een gouden regel als het gaat om onderzoek te doen. Niet alleen naar het vinden van je doelgroep of het behalen van je doelen, maar ook als het gaat om gericht te gaan adverteren via internet. Ga op je gemak kijken naar welke zoekwoorden er veel worden gezocht door je doelgroep. Neem hier echt de tijd voor, op die manier kun je veel effectiever adverteren en je concurrenten achter je laten. Daarnaast is het ook zo dat wanneer jij goed onderzoek doet naar sterke zoekwoorden je ook veel gerichter een advertentie kunt maken waarbij je dus veel meer kans hebt op succes, of dit nu meer (nieuwe) bezoekers zijn of verkopen, door het gebruik van de juiste zoekwoorden en hier de tijd voor te nemen dit uit te zoeken kun je dit zeker voor elkaar krijgen.

Ik had hierboven ook al even geschreven dat het adverteren met Google Adwords geld kost. Maar gelukkig ook dat jij je eigen budget wel in de gaten kan houden en deze ook kan instellen. Dat is prettig want zo kom je niet voor nare verrassingen te staan van een toren hoge rekening! Hoe hoog de prijs is voor het adverteren via Google Adwords hangt af van een aantal factoren.

  • Het zoekwoord dat je gebruikt. Hoe populairder dit zoekwoord is hoe meer je gaat betalen.
  • De kwaliteit van de advertentie die je maakt.
  • Maar ook de kwaliteit van je website of je webshop.

Ben je door je budget heen van die dag dan zal je advertentie die dag ook verder niet meer zichtbaar zijn. En begin je de volgende dag weer opnieuw met je advertentie.

 

Ik wil geen bezoekers missen

Het kan zijn dat jij veel bezoekers in de avond op je website of webshop krijgt. Je wilt natuurlijk wel dat de advertentie die jij plaatst op bepaalde tijden te zien is waarbij jij geen bezoekers misloopt. Ook dit kan gelukkig. Want je kunt namelijk zelf aan geven en instellen op welke momenten jij graag wilt dat je advertentie te zien is in de zoekresultaten. Hierdoor loop je geen mensen mis en ben je ook niet al door je maximale clicks heen.

 

Conclusie

SEA is een vorm van marketing met behulp van betaalde advertenties in Google of andere zoekmachines. Door SEA kun jij gericht advertenties plaatsen die geschikt zijn voor je eigen doelgroep. Daarnaast gaat SEA ook goed samen in combinatie met SEO. Echter is het verschil tussen deze twee dat je voor SEA moet betalen en dat SEO gratis is. Doe voor dat je gaat beginnen met online adverteren goed onderzoek naar op welke zoekwoorden er veel worden gezocht door je eigen doelgroep. Als je dit weet kun jij heel gericht je eigen advertentie maken en plaatsen. Zorg er ook voor dat je vooraf een budget hebt bepaald zodat je niet voor verrassingen komt te staan of deze steeds verder gaat verleggen. Dit is zeker aan te raden wanneer je niet heel veel geld hebt om te adverteren, maar dat je het een keer wilt gaan uitproberen. Focus je niet volledig op alleen het adverteren, maar doe dit in combinatie met de SEO. Het kan zijn dat de SEA even een groei van bezoekers geeft, maar deze groei stopt ook weer. Door naast SEA je ook te richten op de SEO zorg je voor een constante groei van het aantal bezoekers op je website.

 

 

Plaats een reactie

Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten