Onze blog

SEO teksten schrijven? Dè Ultieme handleiding! 2018

 

Wil je graag krachtige SEO teksten schrijven? Maar je weet niet hoe je moet beginnen en waar je op moet letten? Ik heb in dit blogbericht alle belangrijke SEO punten op een rijtje gezet om voor jou het beste resultaat te geven wanneer jij wilt beginnen met het schrijven van SEO teksten. Het valt me op dat veel mensen (vooral ondernemers) enorm moeilijk denken voor het schrijven van SEO teksten, terwijl dit echter in werkelijkheid extreem makkelijk is. Het kost echter wel wat tijd om dit onder de knie te krijgen. Maar moeilijk is het zeker niet! Wanneer je al mijn punten stap voor stap gaat toepassen dan zul je kei-sterke SEO teksten kunnen schrijven!

 

SEO teksten schrijven, waarom eigenlijk?

Wanneer je (gratis) gevonden wilt worden in de zoekmachines zoals Google, Bing en Yahoo, dan zul je erin moeten geloven dat je moet beginnen met het schrijven van SEO teksten, ook wel bloggen genoemd. Wanneer je deze blogberichten optimaliseert voor deze zoekmachines dan zul je in de loop van de tijd hoger scoren. Wat uiteindelijk resulteert in (veel) meer gratis bezoekers. Waardoor uiteindelijk je omzet/winst ook fors zal stijgen. Om je een voorbeeld te geven: Ik heb nooit geadverteerd voor eNJee.nl op Google niet, Yahoo en Bing ook niet. Wij zijn iedere dag bezig om SEO teksten te schrijven om op deze manier ALLEEN MAAR gratis bezoekers te trekken naar eNJee.nl. Bijzonder eigenlijk hè?

Ik krijg dus iedere maand steeds meer gratis bezoekers naar mijn website waar ik dus helemaal niets voor betaal. En dat de hele dag en nacht door, 7 dagen in de week, terwijl ik nu dit blogbericht schrijf in een cafeetje in Rosmalen, 200 km van mijn huis. Gezellig samen met mijn vrouw. Dat wil jij toch ook?

 

Schrijf niet voor Google, maar voor je bezoeker

Dat is de gouden regel voor iedere internet ondernemer. Om ook je bounce rate te verlagen zul je moet schrijven voor je bezoeker. Wanneer je alleen maar gaat schrijven voor Google om zo hoog te scoren dan heb je het mis. Google kijkt steeds meer naar het gedrag van de bezoeker. Wanneer een bezoeker weer snel vertrekt, en dus de content niet interessant genoeg vind, dan zal op den duur Google dat zien en je lager ranken in de zoekresultaten. Bezoekers willen namelijk echte unieke en interessante content lezen waar zij wat aan hebben en dat nergens anders te vinden is. Dus wanneer je JUIST onwijs goede en sterke SEO teksten gaat schrijven voor je bezoekers dan zul je ECHT hoog scoren in de zoekmachines. Het moet dus waardevol zijn voor je doelgroep.

 

Je zult ook nooit moeten denken als: “Zou Google het goed vinden als ik hier een uitgaande link gebruik?”, maar denk juist “Zouden bezoekers het handig vinden als ik hier een uitgaande link plaats?”. Op deze manier maak je stevige bouwstenen om je website of webshop goed op te bouwen.

 

Unieke zoekwoorden is de basis

Voordat je begint met SEO teksten schrijven is het belangrijk dat je weet welke zoekwoorden je gaat gebruiken voor je blogberichten. Ik zie nog steeds websites of webshops die gevonden willen worden op tientallen zoekwoorden en die zoekwoorden niet op de juiste manier gebruiken. Ze ”spammen” op hun eigen website of webshop, en dát moet je net niet willen. Ik adviseer ondernemers ook daarom om per blogbericht ook 1 zoekwoord te gebruiken. En vooral die zoekwoord niet te vaak te gebruiken in je blogbericht.

Hoe je aan deze zoekwoorden komt gebruik ik altijd Google Zoekwoord Planner om de maandelijkse zoekopdrachten te vinden die consumenten in de Google balk typen.

 

SEO teksten schrijven

 

In deze bovenstaande afbeelding is te zien het zoekwoord: SEO teksten schrijven. Vlak daaronder is te zien een grafiek waarbij iedere maand te zien is wat het maandelijks gemiddeld zoekopdrachten zijn. Daaronder zie je staan: Zoektermen met daarachter het getal 210. Dat getal is dus het daadwerkelijke aantal maandelijkse zoekopdracht van de zoekterm SEO teksten schrijven. Daaronder zijn nog een reeks ”gerelateerde” zoekwoorden waar je ook over zou kunnen bloggen.

 

Maak je SEO teksten ‘leesbaar’

Consumenten komen op websites of webshops die interessante content bevatten. Ze willen in 99,9% van de gevallen de oplossing van hun probleem vinden door een stuk tekst te lezen of een dienst/product te kopen. Je zult merken dat ook veel consumenten snel door een website of webshop heen ‘scannen‘ zonder iets te kopen of alle informatie te lezen. Maak je blogbericht en uitleg dus niet te lang. Maak en hou het kort en krachtig. Vooral bij webshops zul je korte teksten zien. Of juist soort van tabbladen waar je als consument op kunt klikken en die zich uitvouwen voor ‘meer‘ informatie. Wanneer je een blogbericht schrijft moet je dus letten dat je niet te veel of ver afdwaalt van je onderwerp. Blijf je focussen op het doel van je blogbericht. Dat leest voor je doelgroep ook veel fijner en prettiger.

Op het internet heeft iedereen haast. Wanneer consumenten niet tevreden zijn bij het lezen van je eerste alinea dan zijn ze alweer vertrokken. Maak dus vooral je eerste alinea van je blogbericht pakkend en krachtig. Als tip geef ik je mee om direct het probleem van de consument naar voren te halen en dat jij de oplossing hebt. Je zult op deze manier moeten communiceren met je bezoeker, alleen op deze manier blijven zij op je website of webshop.

 

Maak direct duidelijk waar je blogbericht over gaat

Zoals ik hiervoor al vertelde. Probeer in je eerste alinea al duidelijk te maken waar je blogbericht over gaat. Probeer je focus zoekwoord zo vooraan mogelijk te zetten. Niet alleen om je bezoekers direct duidelijk te maken waar je over schrijft. Maar ook voor zoekmachines zoals Google is dat goed. Door dat toe te passen maak je je tekst direct relevant.

 

Gebruik bij elke alinea nieuwe kopteksten

Kopteksten zijn de dik gedrukte woorden die boven elke alinea staan wat je hierboven ziet. Hierdoor zul je je bezoekers ook beter kunnen navigeren en het is beter voor google omdat het H2 teksten zijn. dat houd in dat het belangrijkere woorden zijn dan de normale lettertype die je gebruikt. Gebruik dus ook af en toe focus zoekwoorden in de kopteksten. Nogmaals: Je schrijft voor je bezoeker, niet voor Google.

 

Gebruik je zoekwoorden niet te veel in de tekst

SEO teksten schrijven is mooi en best simpel, maar kan ook gevaarlijk zijn. Ik zie namelijk erg vaak websites en webshops waarvan zij het focus zoekwoord extreem vaak gebruiken. Vaak met als reden om dan sneller gevonden te worden door zoekmachines zoals Google. Maar dat gaat natuurlijk zo niet werken. Integendeel: Het kan averechts werken. Zoals ik al in deel 1 vertelde, veel mensen ”spammen” hun eigen website of webshop helemaal vol met zoekwoorden. En dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Zorg ervoor dat je voor 1% je zoekwoord gebruikt. De tool die ik gebruik en die dat duidelijk aangeeft is Yoast Plugin. Meestal zit ik bij de 1000 woorden op 10 focus zoekwoorden.

 

Je SEO titel is het belangrijkste

Wanneer je dezelfde tool gebruikt als mij (Yoast Plugin) dan kun je handmatig de SEO titel van je blogbericht aanpassen. Deze titel is enorm belangrijk voor zoekmachines. Een goede en krachtige kop kan leiden tot meer clicks naar je website of webshop. Wanneer je hier niks aan zou veranderen en de optie ”open” laat, dan zul je merken dat je lager zult ranken en dat consumenten niet op je website of webshop zullen klikken. Probeer vooral het focus zoekwoord vooraan in de titel te plaatsen. Dan grijp je direct de koe bij de horens. Hieronder een afbeelding van mijn zoekopdracht. In het blauw de Titel, Groen is de URL, en de zwarte letter omschrijving noemen we de Meta-discription.

 

SEO teksten schrijven deel 2

 

Maak de URL leesbaar

Veel websites maken nog gebruik van de oude HTML codes die achter de url verschijnt wanneer zij een artikel online zetten. Het verbaast mij dat zelfs grote websites dat nog toepassen. Het is niet alleen goed voor Google dat de focus zoekwoord in de URL is verwerkt, maar ook voor bezoekers en Social Media advertenties. In de afbeelding hieronder kun je precies zien welke optie je moet aanvinken voor een sterke Permalink. Zoals je weet gebruik ik voor deze site WordPress.

 

SEO Teksten schrijven deel 2 1

 

Schrijf een goede en krachtige meta-omschrijving

Wat ik ook vaak zie is dat websites en webshops onvoldoende gebruik maken van een krachtige Meta-omschrijving. Je moet er juist voor zorgen dat je daarmee de bezoekers mee kunt lokken naar je website of webshop. De juiste zoekwoorden toepassen direct aan het begin van de tekst. Ook hiervoor gebruik ik de Plugin van Yoast.

 

Optimaliseer ook je afbeeldingen!

SEO teksten schrijven is niet het enige wat je moet doen. Je zult ook je afbeeldingen moeten optimaliseren. Wanneer je dat niet doet dan zal Google je afbeeldingen een ouderwetse code geven waar je uiteindelijk niks aan hebt. Zorg er eerst voor, voordat je een afbeelding download of opslaat, dat je het bestandsnaam benoemd met het focus zoekwoord. Upload vervolgens die afbeelding naar je WordPress Media en zorg ervoor dat de ‘Alt-tekst’ hetzelfde staat als de bestandsnaam. Dat doe je hetzelfde met de ‘beschrijving’. Hieronder een afbeelding als voorbeeld:

 

SEO teksten schrijven deel 2 2

Maak interne links

Wanneer je klaar bent met SEO teksten schrijven kun je overwegen om interne links te maken. Interne links is niks meer of minder dan links die verwijzen naar andere pagina’s van je website of webshop. Deze vorm van SEO is enorm krachtig. Let wel op dat deze links wel gerelateerd moet wezen. Stel dat je bij mij een link ziet met ‘website’ dan zul je op een pagina of blogbericht terecht komen waar ik dieper daarop in ga. Gebruik ook niet te veel links in je berichten, dat vinden consumenten extreem vervelend. Websites en webshops die dat wel doen, doen het voor Google en niet voor hun bezoekers. Jammer, want die zullen vroeg of later lager ranken…

 

Schrijf altijd een ‘conclusie’ alinea

Wanneer ik SEO teksten schrijf dan eindig ik altijd met een conclusie. Een samenvatting van de hele artikel. Het is goed om alle alinea’s nog eens kort samen te vatten en tot een conclusie te komen. Sommige lezers scrollen helemaal naar beneden omdat ze weten dat er vaak samenvattingen worden geschreven. Maar dus goed gebruik van deze SEO techniek.

 

Conclusie SEO teksten schrijven

Het meest belangrijke van een goede SEO tekst is dat je deze voor je bezoekers schrijft. Heeft de lezer er echt wat aan? Wordt de lezer er door geholpen? Te vaak denken mensen dat er speciale en geheime tricks of trucs zijn om pagina’s hoog in Google te krijgen, maar die zijn er niet (tenminste, niet op lange termijn). Wanneer jij waardevolle informatie aan je lezers biedt, gaat je tekst ongetwijfeld goed scoren. Het is dan wel belangrijk om regelmatig op je website te bloggen, en de bovenstaande adviezen meeneemt in je SEO teksten.

 

Word vindbaar! Start direct met bloggen!

Plaats een reactie

Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten