Onze blog

SEO tips: Zoekmachine optimalisatie en gericht op bezoekers

 

Een website of webshop moet SEO technisch goed zijn voor zowel zoekmachine als bezoeker. Hoe zorg je voor de juiste SEO? Als ondernemer wil je natuurlijk dat er veel bezoekers op je website of webshop komen. Daarom richt je als eerste de SEO op het gevonden worden in Google. Dit is absoluut belangrijk. Maar als je bezoekers dan op je website of webshop komen is het ook belangrijk om aan hen te denken. Want een website of webshop die goed gevonden word is fijn, maar als de SEO niet gericht is op je bezoeker dan zullen deze mensen snel verdwijnen en niet meer terugkomen. Hoe zorg je voor een SEO geoptimaliseerde website of webshop voor zowel Google als voor je bezoekers?

 

Tip 1: Een snel ladende website of webshop

Niks is zo vervelend als je moet wachten als bezoeker op een website of webshop die traag laad. Als bezoeker wil je snel antwoord op een vraag/probleem waar je naar opzoek bent. Duurt het te lang voor de website of webshop is geladen dan vertrek de bezoeker nog voor alles is geladen. Zoek daarom een thema met een snelle laadtijd.

 

Tip 2: Plaats regelmatig nieuwe content

Content plaatsen is een belangrijk onderdeel van SEO. Het zal je helpen om steeds beter gevonden te worden in Google en daarnaast is het voordeel dat het ook nog eens gratis is. Natuurlijk kost dit wel tijd en zul je doorzettingsvermogen moeten hebben. Content plaatsen laat ook aan je bezoekers zien waar jij goed in bent. Waar jij als ondernemer je nu precies opricht. De content die je plaatst moet natuurlijk wel uniek zijn. Maar je kunt natuurlijk over een bepaald onderwerp veel schrijven. Met unieke content word ook bedoeld dat deze niet een op een gelijk is met eerdere content die je hebt geplaatst.

 

Tip 3: Zorg voor snel ladende afbeeldingen

Afbeeldingen en foto’s hebben veel ruimte nodig. Het gevolg is dat het lang kan duren voor deze laden. En daarbij dat jij heel erg snel door je ruimte heen bent en dus je pakket moet gaan verhogen. Om dit te voorkomen kun je gebruik maken van de plugin WP Smush. Deze plugin zorgt ervoor dat de afbeeldingen 50% minder ruimte in beslag zullen nemen.

 

Tip 4: Maak verschillende categorieën

Met het gebruik van verschillende categorieën zorg je voor duidelijkheid. Bovendien is dit voor je bezoekers ook erg prettig in het gebruik. Ze hoeven dan niet eerst je hele website of webshop af te zoeken voor ze vinden wat ze willen. De content die je plaatst kun je dan ook makkelijker verdelen.

 

Tip 5: De naam van je bericht als permalink

Wanneer je een bericht plaatst geeft deze een standaard permalink aan. In de meeste gevallen zal deze bestaan uit een aantal cijfers. Dit zorgt er dus voor dat je niet meteen ziet waar het bericht overgaat. Hoe stel je deze in?

  • Je typt een nieuw bericht.
  • Je geeft je bericht een titel.
  • Onder nieuwe titel zie je Permalink staan met een standaard permalink. Daarnaast zie je Bewerken.
  • Klik op Bewerken.
  • Kopieer de naam van de titel en plak deze in het vakje wat je kunt bewerken. Haal natuurlijk hetgeen dat er al staat eerst weg.
  • Plak de titel in dit vakje en klik op OK.
  • Nu heb je de nieuwe permalink ingevuld.

 

Tip 6: Mobiel vriendelijke website of webshop

Een website of webshop moet gewoon mobiel vriendelijk zijn. Steeds meer mensen maken gebruik van een mobiel apparaat om even snel op internet te kijken. Het is makkelijk, het is handzaam en je hoeft niet eerst een laptop of pc aan te slingeren. Je website of webshop mobiel vriendelijk maken is belangrijk. Niet alleen voor je bezoekers, maar ook Google hecht hier veel waarde aan.

 

Tip 7: Activeer bezoekers tot het doen van een actie

Door het krijgen van reacties op een bericht zal Google dit zien als relevant voor andere bezoekers. Hoe meer reacties je krijgt hoe belangrijker je website of webshop word gezien. Het krijgen van een reactie is nog soms niet zo makkelijk. Het ligt ook net aan de branche waar jij zit. Je kunt aan het eind van een bericht vragen om een reactie aan je bezoekers. Toch wil ik hier wel bij zeggen dat reacties natuurlijk leuk kunnen zijn. Maar dat het hier niet alleen vanaf hangt om de SEO te verbeteren. Naast het krijgen/vragen van reacties kun je ook een call to action knop toevoegen aan het inschrijven voor een nieuwsbrief of het gratis downloaden van een E-book. Let er echter wel op dat je dit niet gaat overdrijven. Persoonlijk vind ik het zwaar irritant om op een website of webshop te komen waar te pas en te onpas een balk inbeeld komt met teksten als “schrijf je nu in” of “download nu het gratis E-book”. Dit is natuurlijk persoonlijk. Maar in de meeste gevallen ben ik opzoek naar informatie en heb ik geen zin in dat soort dingen. Nogmaals het is niet verkeerd, maar overdrijf hier niet mee.

 

Dat SEO een belangrijk onderdeel is om goed gevonden te worden is bekend. Maar het gaat niet alleen om het goed gevonden worden. Een website of webshop moet snel laden en ook afbeeldingen. SEO is ook een belangrijk onderdeel voor je bezoekers. Je website of webshop moet vooral gericht zijn op je bezoekers. Gemakkelijk in gebruik, snel de informatie vinden, een website of webshop die mobiel vriendelijk is.

 

Plaats een reactie

Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten