Onze blog

Verkooppagina maken: Hoe pak je dit aan? Tips!

 

Verkooppagina maken hoe pak je dit nu goed aan? Wil jij een verkooppagina maken voor je website? Weet je alleen niet goed hoe? Als (online) ondernemer heb je als het goed is ook een website. Zeker als we kijken naar de online ondernemers is het van belang om een goed/sterke verkooppagina te hebben. Uiteindelijk zul je hiermee ook omzet kunnen draaien. Laten we eerlijk zijn dat is toch wat je graag wilt? Maar hoe pak je dit nu aan om een goede/sterke verkooppagina te maken?

 

Het belang van een goede verkooppagina

Met een goede/sterke verkooppagina ben jij voorbereid voor je klanten. Juist omdat zij opzoek zijn naar een bepaald product of dienst die ze kan helpen bij hun vraag of probleem. Daarnaast heeft de verkooppagina ook de functie om je bezoekers over te laten gaan op het doen van een bepaalde actie. Want een verkooppagina is meer dan alleen de producten en diensten die jij aanbied. Hier kom ik later in dit artikel op terug.

De meeste bezoekers die jij op je website of webshop krijgt komen over het algemeen binnen via de zoekresultaten van Google. Ze hebben een bepaald probleem waar ze een graag een antwoord op willen hebben. En nu heb jij DE oplossing voor hun vraag of probleem. Je bezoeker komt op je website of webshop terecht en dan? Nodigt het je bezoeker uit om verder te gaan neuzen?

Je bezoeker gaat verder neuzen op je website of webshop en dan komen ze op je verkooppagina uit. Hoe zit deze er nu uit? Nodigt je verkooppagina uit tot het doen van verdere acties? Kan je bezoeker meteen zien waar een bepaalde dienst of product voor is? Of moeten ze eerst zelf nog opzoek gaan op je verkooppagina?

 

Wat kan er op de verkooppagina van je website of webshop staan?

Waar je waarschijnlijk als eerste aan denkt is zijn producten en/of diensten die je aanbied. En dat hoort ook zeker op de verkooppagina te staan. Maar wist je dat er veel meer op je verkooppagina kan staan dan alleen producten en diensten? Ik heb het in het vorige stukje al even benoemd dat een verkooppagina meer is dan alleen het tonen van producten en diensten die je aanbied.

Laten we maar eens kijken naar andere zaken die op de verkooppagina kunnen staan.

  • Je bezoekers een gratis E-book laten downloaden nadat zij hun e-mailadres hebben achter gelaten. Dit heeft als voordeel dat jij je mailinglijst kunt gaan opbouwen. En je bezoeker krijgt hiervoor als dank een gratis E-book.
  • Je bezoeker kan een proefpakket aanvragen.
  • Je bezoeker kan een offerte of gesprek aanvragen. Je kunt er voor kiezen om dit gratis te doen of mensen te laten betalen. Om extra service te geven kun je er voor kiezen om bijvoorbeeld het eerste uur gratis te doen en langer dan een uur een vast tarief te vragen.
  • Je kunt een enquête laten invullen door je bezoekers. En om er voor te zorgen dat mensen dit ook echt gaan doen is het zeker handig om onder de mensen die dit hebben gedaan een leuk presentje te verloten.
  • Je bezoeker zich laten inschrijven voor een leuke win-actie. Dit kun je trouwens ook goed doen op je eigen Facebookpagina.
  •  Je bezoeker zich laten inschrijven voor je nieuwsbrief. Ook hier kun jij weer aan de slag met het opbouwen van je mailinglijst doordat je e-mailadressen krijgt. Let er wel op dat wanneer een bezoeker geen nieuwsbrief meer wil ontvangen dat ze zichzelf gemakkelijk kunnen afmelden.
  • Aanmelden voor een webinar. Misschien vind jij het leuk om over een bepaald onderwerp te gaan praten met je bezoekers door het geven van een webinar. Dit is net even wat anders dan een gewone nieuwsbrief of mail-reeks. Misschien heb jij ook wel eens een webinar gevolgd en lijkt het je leuk om dit zelf ook te gaan doen. Spring in op een bepaald onderwerp en dit hoeft helemaal niet lang te duren hoor.
  • En zo kan ik nog wel even doorgaan met deze lijst. Eigenlijk valt alles onder een verkooppagina waarbij mensen iets kunnen doen en krijgen/kopen. Ook wel de call to action!

 

Verkooppagina houd het simpel

Niets is zo vervelend als je op een website of webshop komt waarbij je eerst door een hele lange lijst heen moet voor ook echt komt bij het geen waar je naar opzoek bent. Ik vind dit echt verschrikkelijk en als mij dat gebeurd klik ik ook weg en ga ik opzoek naar een ander. En zo is het dus ook met je bezoeker. Niemand heeft tegenwoordig nog echt tijd (of ik moet zeggen) neemt niet meer de tijd om rustig te gaan zitten en dingen uit te zoeken.

Niet zo heel gek want we leven in een tijd waarin alles vlug, vlugger, vlugst moet. Dus zorg er daarom voor dat je de verkooppagina zo simpel en overzichtelijk mogelijk houd. Werk bijvoorbeeld met verschillende onderwerpen die je weer kunt onderverdelen en maak bijvoorbeeld gebruik van afbeeldingen i.p.v. zinnen en woorden. Want een afbeelding laat meteen zien waar het over gaat.

 

Tips voor een goede verkooppagina

Nu wil je natuurlijk je eigen verkooppagina gaan maken. De volgende tips zullen je gaan helpen om je verkooppagina sterkt te kunnen maken, of als je al een verkooppagina hebt deze te verbeteren. Op die manier zul je in de loop van de tijd meer omzet kunnen gaan draaien of meer gedaan weten te krijgen bij je bezoekers.

  • Laat zien dat jij weet tegen welk probleem of vraag je bezoeker aanloopt. Een stukje inleven in je eigen doelgroep.
  • Laat zien aan je bezoeker dat zij bij jou aan het juist adres zijn en vertel waarom.
  • Ik heb het al even genoemd in dit artikel, maar houd je verkooppagina simpel. Puur omdat je het voor je bezoeker op deze manier overzichtelijk houd. Door het gebruik van allerlei verschillende afbeeldingen, bewegende foto’s, verschillende kleuren en andere storende zaken op je verkooppagina zorg je ervoor dat je bezoeker word afgeleid van het geen wat jij graag wilt overbrengen aan je bezoeker.
  • Maak de verkooppagina niet te lang. Het is gewoon zeer irritant als je als bezoeker jezelf eerst door een hele lange lijst heen moet werken voor je bij het geen komt waar jij net naar opzoek bent.
  • Bied je verschillende producten en diensten aan? Verdeel deze dan in verschillende/aparte onderwerpen. Stel je verkoopt verschillende soorten bloemen. Dan kun je bijvoorbeeld een onderwerp “tulpen” maken. En hieronder zet je dan verschillende soorten tulpen die jij aanbied.
  • Maak gebruik van een call to action button. Laat aan je bezoeker zien waar ze heen moeten en wat ze moeten doen. Door het gebruik van een call to action button in een felle kleur is dit goed en duidelijk zichtbaar.
  • Zorg voor een duidelijke en zichtbare zoekoptie. Een website of webshop met heel veel mogelijkheden kan echt niet meer om een zoekoptie heen. Wen het je aan dat wanneer je bezig gaat met je website of webshop zorgt dat er een zoekfunctie zit. Dit heeft vooral voor later veel voordeel omdat je bezoeker kan zoeken naar een product of dienst die ze willen aanschaffen. Zo hoeven ze dus niet eerst door een hele lange lijst heen scrollen. Trouwens dat zullen de meeste mensen niet een doen. Kunnen ze iets niet snel genoeg vinden dan zullen ze verdwijnen naar de concurrent. Laten we eerlijk wezen dat wil jij toch niet?
  • Je producten en diensten kort en bondig omschrijven. Het is natuurlijk belangrijk dat mensen kunnen zien wat een product of dienst is, waar kan je klant het voor gebruiken en wat kan er van het product of dienst worden verwacht? Wanneer je te maken krijgt met een leverancier is de kans aanwezig dat je een kant en klare beschrijving krijgt. Dat kan heel handig zijn, maar wacht! Want stel dat je concurrent deze ook gebruikt heb je geen unieke content meer. Kijk daarom goed hoe jezelf de omschrijving kunt maken. Dus in je eigen woorden. Voeg ook een duidelijke afbeelding of foto bij de beschrijving van het je product of dienst. Mocht je hier dit leuk vinden wees dan creatief om zelf je foto’s en afbeeldingen te maken. Tegenwoordig kan dit prima met een smartphone. Een afbeelding of foto zegt altijd nog meer dan een hele beschrijvingen. Een afbeelding of foto zorgt eigenlijk voor de eerste indruk.
  • Je verkooppagina is de pagina waar jij je producten en diensten op aanbied. Hou dus deze pagina zo clean mogelijk. Wat ik hier precies mee bedoel? Zet hier geen linkjes die verwijzen naar je social media. Dit kun je op andere pagina’s van je website of webshop doen, denk maar eens aan de hoofdpagina.
  • Zet geen kant en klare inschrijfformulieren op je verkooppagina. Maar wat als je nu wilt dat mensen zich gaan inschrijven voor een nieuwsbrief of iets anders op je website of webshop? Hoe pak je dat dan aan? Heel eenvoudig, je kunt dan gebruik maken een link waar je bezoekers op kunnen klikken en op die manier bij je inschrijfformulier terecht komen en deze kunnen invullen.
  • Schrijf pakkende en uitnodigende teksten om op die manier je bezoekers over te halen op een product of dienst bij je aan te schaffen en dan dus klant worden. Toch is het belangrijk dat deze tekensten niet schreeuwerig of opdringerig over komen. Want dat schrikt ook weer af bij je bezoekers. Ga niet alleen uit van pakkende teksten en mooi foto’s/afbeeldingen bij je afbeeldingen. Maar het krijgen van klanten is veel meer dan dat. Het is vertrouwen opbouwen met je bezoekers en dat kun je doen door het schrijven en plaatsen van unieke en nieuwe content en hoe je omgaat met je klantenservice.
  • Een verkooppagina zonder doel zal eruit gaan zien als een allegaartje. Dit zorgt voor onrustig beeld bij je bezoekers omdat ze niet goed weten waar ze precies moeten zijn en wat er van ze word verwacht. Bedenk dus eerst wat het doel is voor je verkooppagina. Is dat diensten en producten aanbieden? Of is het een pagina waar mensen zich kunnen inschrijven voor verschillende zaken als een bijvoorbeeld een nieuwsbrief of acties? Ik heb het al even eerder benoemend, maar maak ook gebruik van verschillende categorieën op je verkooppagina.

Ben jij al aan je eigen verkooppagina begonnen? Welke dingen die hierboven zijn beschreven heb jij gebruikt? En staan er zaken bij die jij mist en wel hebt gebruikt? Laat je reactie hieronder maar achter.

 

Plaats een reactie

Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten