Onze blog

Wat is bounce rate precies?

 

Wanneer je een website en/of webshop hebt ben je vast wel eens de woorden bounce rate en exit rate tegen gekomen. Maar wat betekenen bounce rate en exite rate precies? Vandaag gaan we kijken naar wat dit precies is. En hoe het komt dat je een dit zult krijgen. Ben je benieuwd lees dan vooral snel verder.

Maak jij al gebruik van Google Analytics? Doe jij dit via je telefoon (app) of doe je dit alleen via je pc/laptop? Natuurlijk kun je dit ook allebei gebruiken. Wij maken gebruik van de app: AnalyticsPro2. Dit is een fijne en vooral handige app die we overal kunnen bekijken zonder dat we eerst onze pc of laptop moeten opstarten. Als je nog geen gebruik maakt van deze app raad ik je aan om deze ook aan te schaffen. Het is erg overzichtelijk en je kunt ten alle tijde je cijfers bekijken. Als jij hier gebruik van maakt heb je vast wel het woord bounce rate gezien. Je ziet dan een percentage. Maar waar staat deze percentage voor?

 

Bounce rate: Wat is dat?

Een bounce rate staat voor het percentage bezoekers die op je website of webshop komen en weggaan zonder een tweede pagina te bekijken. Je bezoeker heeft via Google een zoekwoord ingetikt en bij de zoekresultaten komt jouw website of webshop naar voren. Deze bezoeker klikt hierop en komt dan op de pagina van het zoekresultaat. De bezoeker leest dit even, of niet en klikt weg zonder nog verder te gaan zoeken op je website of webshop. Het kan dus betekenen dat een bezoeker op je website of webshop komt maar het resultaat niet aan hun verwachting voldoet.

 

Exit rate: Wat is dat?

Zoals je hierboven hebt gelezen betekend bounce rate het percentage bezoekers op je website of webshop die niet verder komen dan een pagina. Kort gezegd: men neemt verder geen actie. Nu heb je ook nog exit rate, een woord dat jij vast ook wel eens bent tegengekomen. Bij exit rate gaat het om het percentage bezoekers op je website of webshop die weggaan op een willekeurige pagina. Het maakt dus niet uit waar ze weggaan. Dat kan op de hoofdpagina zijn, maar ook de over ons pagina of een bepaald product of dienst de jij aanbied.

 

Hoe ontstaat een bounce rate?

Wanneer een bezoeker op je website of webshop komt maar het resultaat waar zij naar zoeken niet aan hun verwachting voldoet krijg je een bounce rate. Maar er is meer:

  • Het afsluiten van de browser, het scherm of de tab (klikken op het x).
  • Een klik naar de vorige pagina met het pijltje.
  • De URL intypen.
  • Er zijn interacties waardoor de sessie na 30 minuten word beëindigd.

Plaats een reactie

Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten