Onze blog

Wat Is Niche marketing? Uitleg + Tips!

Wat Is Niche-marketing?

Niche-marketing betekent dat jouw onderneming zich richt op een klein deel van een markt. Een nichemarkt kenmerkt zich dan ook door het feit dat er minder of zelfs geen concurrenten zijn. Het lijkt misschien dat je door je te richten op een niche je heel veel verkoopkansen laat liggen, maar eigenlijk is bijna elke vorm van marketing een vorm van niche-marketing. Je kunt je richten op een specifieke doelgroep. Waarom zou je willen gokken op het grote publiek terwijl je ook de keuze hebt om binnen jouw markt de beste te zijn? Om dat te kunnen zul je een heel duidelijk beeld moeten hebben van jouw doelgroep.

Niche-marketing en Webwinkels

Al vanaf het begin van het bestaan van webwinkels is niche-marketing populair. Niche-marketing betekent eigenlijk dat jij je alleen bezig houdt specifiek gericht op een specifieke (kleine) markt waar veel vraag naar is en dat je weinig concurrentie hebt.

Wees marktleider in de Niche

Omdat het heel goedkoop is om te starten met een webwinkel en je hoog kunt scoren in de zoekmachines als je een bijzonder en duidelijk aanbod hebt, heb je best een grote kans op een succesvolle webwinkel. Ook wanneer je een hele brede markt hebt en je je juist richt op één onderdeel is de kans zeer aanwezig dat je in jouw segment marktleider kunt worden.

Je niche-marketingstrategie bepalen

Wanneer je ervoor kiest om voor je webwinkel de niche-marketing in te gaan heeft dat ook directe gevolgen voor je gehele marketingstrategie. Wanneer je lukraak wat probeert te verkopen dan zul je helaas nooit marktleider worden. Het is daarom noodzakelijk dat jij je gaat verdiepen in die materie om zo op die manier je strategie sterker te maken.

 

Zorg voor een zeer specifiek assortiment

Wanneer je laat zien op je website of webwinkel dat jij je echt aan het verdiepen bent in die niche zullen andere aanbieders ook naar jou verwijzen. Doe dat door te gaan bloggen, want op die manier laat je op een laagdrempelige manier zien dat jij verstand hebt van datgene wat je verkoopt. Het kan dus heel goed zijn dat je meer verkoopt wanneer jij je richt op één onderdeel dan dat je probeert alles te verkopen.

Zorg voor veel toegevoegde waarde en informatie

Hoe meer informatie je neerzet in je website of webwinkel des te eerder je wordt opgenomen in Google zoekresultaten, puur omdat je dan meer inhoud hebt. Maak er geen lange klets verhalen van waar de bezoekers niets aan hebben, daar verlies je alleen maar mee. Zorg dat er niet alleen informatie staat maar ook gebruikservaringen van klanten, handleidingen en andere facts and figures.

Werk jezelf uit tot specialist

Kijk rond op het internet om te kijken of je misschien wel stukjes kunt schrijven over je onderneming. Zoek bladen op waar je ook een stuk kunt schrijven over je onderneming. De bezoekers en lezers van die websites en bladen zitten wellicht in dezelfde doelgroep en zo heb je meer kans op volgers. Vanuit die volgers krijg je meer volgers die jouw blogberichten interessant vinden en zo kun je iedere dag tientallen volgers erbij krijgen. Van al die volgers krijg je ook reacties op je blogberichten waarbij dat weer zeer ten goede komt aan je zoekresultaten en op die manier heb je dus al een slimme niche-marketingstrategie.

 

Plaats een reactie

Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten