Onze blog

Webwinkel Kopen

Webwinkel Kopen

Stel: je wilt al jaren een eigen webwinkel hebben. Nou kun je dus kiezen uit twee opties:

  1. Je kunt er één helemaal zelf maken en vanaf nul opzetten.
  2. Je kunt een kant-en-klare webwinkel kopen

Ik ga jou in dit artikel stap voor stap uitleggen welke punten allemaal belangrijk zijn voordat je een webwinkel gaat kopen.

Voordeel webwinkel kopen

Een heel groot voordeel om een webwinkel te kopen is natuurlijk tijdbesparing. Je hoeft dan in ieder geval geen complete webwinkel te maken en alles op te vullen met producten. Zo zijn er meer voordelen. Waarschijnlijk heeft die webwinkel ook een klantenkring opgebouwd, zijn direct de leveranciers aanwezig, is de webwinkel al opgenomen in zoekmachines zoals Google en misschien is die webwinkel al een paar jaar oud. Dat is ook niet verkeerd voor een zoekmachine.

Nadelen webwinkel kopen

Het enige nadeel wat ik kan bedenken is dat je bij aankoop van een webwinkel niet kieskeurig moet zijn. Wanneer je een webwinkel koopt dan is webwinkel ook ”af” . Je zult het met bepaalde kleuren en opmaak niet altijd eens zijn. Om dat te veranderen is vaak technische kennis nodig. Om te voorkomen dat je er achteraf een hoop werk aan hebt zal ik hieronder een aantal tips geven voordat je daadwerkelijk een webwinkel gaat kopen.

Hoe oud is die webwinkel of website?

Als Google ergens van houdt dan zijn het wel webwinkels of websites die langer bestaan. Die dus ouder zijn. Je zou dan eerst kunnen kijken hoe oud die webwinkel is door zijn URL te checken. Je kunt dat domein checken door naar dit adres te gaan om te zien hoe oud dat domein is. Als je de ‘algemene voorwaarden’ op die website aanklikt, komt er een lijst tevoorschijn met de gehele geschiedenis van het domein. Let wel op dat deze alleen de datum geeft wanneer het domein is gekocht. Het wil nog niet zeggen dat die webwinkel al zolang draait. Bekijk daarom ook de statistieken van die webwinkel Analytics.

Bekijk de statistieken

Voor alles in het leven geldt: meten=weten. Kijk daarom goed naar de cijfers en statistieken. Je kunt bijvoorbeeld naar Google Analytics gaan en bekijken hoeveel bezoekers de webshop of website per dag of per week trekt. Kijk daarbij ook goed of de plaatsnaam waar de webwinkel of website is gemaakt niet te vaak voorkomt. Stel dat een webwinkel of website 50 bezoekers per week trekt dan kan het soms zijn dat de eigenaar van de betreffende webwinkel of website ook wordt meegerekend. Stel dat de eigenaar zelf 48 keer per week heeft gekeken op zijn webwinkel of website. Dan heb je dus maar 2 bezoekers gehad in die week. Kijk daar dus goed voor uit. Bekijk ook waar dat verkeer vandaan komt. Komen bezoekers direct vanuit Google (wat helemaal goed is!)? Is het verwijzend verkeer of is het rechtstreeks ingetypt? Wat ook belangrijk is, is dat je gaat kijken hoeveel omzet gemaakt wordt. Wanneer je een webwinkel wilt kopen die duizend bezoekers trekt per week maar helemaal niets verkoopt, is die natuurlijk niet interessant. Wanneer je daar te weinig verstand van hebt is het natuurlijk niet verstandig om dat zelf te doen. Dan kun je beter iemand met ervaring vragen ernaar te kijken.

Waarom wil de eigenaar verkopen?

Vraag altijd naar de reden waarom de eigenaar die webwinkel wil verkopen! Er wordt bijna altijd gezegd dat er weinig aan marketing gedaan is. Vaak schuilt daarachter nog een andere reden. Waarschijnlijk kunnen ze moeilijk aan klanten komen omdat zij in een ‘verzadigde markt’ zitten. Niet dat het niet haalbaar is, maar gewoonweg dat ze er geen tijd voor hebben. Ga dus altijd kritisch om met het antwoord dat je van diegene krijgt.

Verdient die webwinkel?

Je wilt verdienen met jouw webwinkel of website. Controleer heel goed of de marges van de artikelen van die webwinkel kloppen. Ga dus goed na wat de echte marge op die producten is. Vraag om papieren waar het zwart op wit instaat en zelfs dan moet je er niet van uitgaan dat het klopt. Neem die berekeningen mee naar huis en vergelijk ze met jouw eigen onderzoek.

Als je een webwinkel hebt is het verstandig om een bepaald bedrag in je portemonnee te hebben voor marketing. Misschien heeft die persoon al geadverteerd op het internet met goede resultaten via Google of Facebook. Vraag dan gerust welke zinnen en zoekwoorden hij of zij heeft gebruikt. Wat ik ook erg belangrijk vind is dat de eigenaar ook een goede relatie heeft met zijn leverancier. Wanneer je een webwinkel wilt kopen die compleet gericht is op dropshipping is het zeker aan te raden om te vragen hoe de leverancier denkt over en omgaat met retouneringen en de garantie van zijn producten! Als eigenaar van je eigen webwinkel ben je namelijk verplicht om tot 7 WERKDAGEN het product weer kosteloos terug in ontvangst te nemen. Sommige leveranciers nemen dat voor hun eigen rekening, anderen weer niet. In het laatste geval moet jij dat zelf betalen.

Echte uitgaven

Wat zijn de echte uitgaven van de webwinkel? Het kan heel interessant zijn om een webwinkel over te nemen die al omzet draait maar vaak zijn dat hele dure aankopen. Puur omdat je alle kosten dan mee moet rekenen en door moet blijven gaan met de marketing waar zij mee bezig waren. Je moet dan niet alleen denken aan de verzendkosten. Je moet ook denken aan andere zaken zoals de techniek en kennis van die webwinkel. Dan komt marketing en hosting nog om de hoek kijken. Misschien hebben ze wel een hele dure hosting die misschien ook nog niet betrouwbaar is. Zet deze punten op papier en vink ze één voor één af zodat je alles naloopt.

Wat zijn de ervaringen van klanten?

Dit is misschien nog wel de belangrijkste vraag van allemaal. Zijn er goede of slechte reviews geschreven op het internet? Ga vooral kijken en onderzoeken op het internet of er negatieve verhalen rondzwerven. Een negatief imago is wel het laatste wat je wilt kopen. Natuurlijk zullen er altijd wel ‘vervelende’ klanten tussen zitten die ‘zeuren’ en dat aan de grote klok hangen. Dus kijk ook of die negatieve klachten ook echte serieuze klachten zijn. Bekijk daarna de positieve verhalen en maak voor jezelf een afweging. Dus wanneer er 1 negatieve ervaring tegenover 50 positieve ervaringen staan moet je natuurlijk niet direct kappen met de aankoop.

Unieke inhoud

Het maakt niet uit of je een webwinkel of een website wilt kopen. In beide gevallen is het belangrijk dat de inhoud uniek is. Want dan scoort de site nu eenmaal beter in zoekmachines zoals Google. Het is juist ontzettend belangrijk dat de inhoud goed voor elkaar is. Door Copyscape te gebruiken kun je makkelijk en goedkoop controleren of die inhoud ergens anders op het internet voor komt. Als je elders dezelfde inhoud en content tegenkomt is dat vaak gestolen. Daarnaast zal Google je daar zwaar voor straffen door middel van een penalty met alle gevolgen van dien. Kijk dus goed of de complete inhoud zelfgemaakt is!

Kijk naar illegale zoekmachinetechnieken

Kijk ook goed of er geen misbruik is gemaakt van valse en illegale technieken om hoog te scoren in Google. Vaak wordt ook een dubbele Analytics-account of een account gebruikt die lijkt op de URL domeinnaam van de betreffende webwinkel of website. Ik heb zelf meegemaakt dat iemand een webwinkel had gekocht op basis van goede statistieken vanuit de Google Analytics. Achteraf bleken die niet te kloppen omdat er letterlijk een klein streepje (-) zat in de URL domeinnaam. Achteraf was dat een complete miskoop. Kijk ook naar verborgen teksten en linkjes die niet direct opvallen. Kijk na of alle interne links en uitgaande links wel kloppen en gerelateerd zijn.

Maak goede afspraken

Duidelijke afspraken zijn echt nodig voordat je een handtekening gaat zetten. Stel zelf een soort van contract op met de vorige eigenaar voor eventuele garantie. Hoe ga jij in de toekomst bijvoorbeeld om met al bestaande klanten? Ga jij dezelfde garantie als de vorige eigenaar aanbieden? Wordt je volledig de eigenaar van deze website of webwinkel, inclusief domeinnaam? Dan zijn de inloggegevens van het hostingbedrijf ook noodzakelijk.
Voor dit soort zaken kun je dus beter even goede en duidelijke afspraken maken om misverstanden te voorkomen.

Conclusie

Zoals je hierboven hebt gelezen zou ik echt niet overhaast een webwinkel gaan kopen. Neem vooral de tijd want mensen die een webwinkel te koop hebben staan, zijn soms tot alles in staat om er snel van af te komen. Kijk uit voor mooie verkooppraatjes. Het gaat vaak om een groot bedrag dus kijk daarvoor uit. Het kan interessant zijn als je een bestaande webwinkel koopt maar neem daar de tijd voor 😉

Plaats een reactie

Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten