Onze blog

Zoekmachine Optimalisatie

Je hebt er al het een en ander over kunnen lezen: vindbaar zijn in Google. Het gaat dan om SEO: Search Engine Optimalization (zoekmachine optimalisatie SEO).

Als je een webwinkel of een website runt dan wil je natuurlijk bezoekers. Die kun je op verschillende manieren naar de site krijgen, bijvoorbeeld door je familie en vriendenkring erover te vertellen. Of door via social media je webwinkel of bedrijfswebsite  ‘in the picture’ te brengen bij de potentiële doelgroep. Daarover later meer. Een andere manier is via zoekmachines als Google. Veel webwinkels en websites zijn sterk afhankelijk van bezoekers die op deze manier hun site bezoeken.

Met een website of webwinkel wil je winst maken. Daarvoor heb je meer omzet nodig dan er kosten zijn. Die omzet haal je uit verkopen en dus heb je bezoekers nodig die bij jou willen kopen. Als je bezoekers wilt krijgen via een zoekmachine, dan moet je er wel voor zorgen dat je webwinkel of website gevonden kan worden. Je wilt namelijk ‘hoog’ in Google komen, dus hoog in de zoekresultaten. Het liefst bij trefwoorden of zinnen die relevant zijn voor jouw webwinkel en de producten die jij verkoopt. Als je bijvoorbeeld autobanden verkoopt wil je gevonden worden als iemand zoekt naar ‘autobanden’ of ‘autoband kopen’. Je hebt er weinig aan als je gevonden wordt als men op zoek is naar ‘naam band gezocht’, want dan zul je op allerlei muzikale sites terechtkomen.

Je wilt er dus voor zorgen dat jouw webwinkel gevonden wordt bij de juiste trefwoorden via Google (of andere zoekmachines). Dat doe je heel simpel gezegd door ervoor te zorgen dat die trefwoorden regelmatig en op belangrijke plekken terugkomen op je eigen bedrijfswebsite en in je eigen webwinkel. Zo’n zoekmachine denkt dan namelijk: ”Ah, die website of webwinkel heeft het trefwoord ‘autoband’ in de teksten staan, andere websites die schrijven over autobanden hebben links naar deze site, er staan veel berichten over autobanden op deze site en de sitebeheerder schrijft vaak over autobanden. Dus deze website of webwinkel zal wel veel informatie over autobanden bevatten. Mensen die zoeken naar autobanden komen via Google dus terecht op deze site”.

Hoog scoren in zoekmachines

Nu zijn er heel veel marketeers, webwinkeliers, website-eigenaren of zelfs hause ‘SEO-experts’ die in de loop der jaren hebben geprobeerd om aan al deze voorwaarden te voldoen zodat ze hoog in de zoekresultaten terecht komen bij bepaalde trefwoorden. Het werd langzamerhand een sport en voor sommigen zelfs een obsessie om maar zoveel mogelijk aan de website of webwinkel te sleutelen, totdat de nummer 1 positie werd bereikt. Hierbij werden soms slimme trucjes gebruikt. Men ging gastblogs schrijven op andere, relevante sites, zodat er op die sites links verschenen naar de website of webwinkel. Men ging eigen websites promoten op diverse forums of digitale prikborden. Ook ging men zich aanmelden bij een select netwerk van website-eigenaren die links naar elkaar op hun eigen sites zetten, zodat alle sites net iets hoger scoren in de zoekmachines.

Op een gegeven moment werd er zo veel gelinkt naar zo veel, soms totaal onbelangrijke, sites dat het wereldwijde web er niet overzichtelijker op werd. Ook waren er mensen en bedrijven die op illegale wijze links naar hun website wisten te verkrijgen (vaak tegen betaling). Al deze dubieuze methodes leidden er wel toe dat websites of webwinkels bovenaan de zoekresultaten verschenen die eigenlijk, ‘objectief gezien’, daar helemaal niet hoorden. Die websites wilden enkel bovenaan staan om zoveel mogelijk bezoekers te krijgen en op die manier te kunnen verdienen aan advertenties op de site. Dit had als gevolg dat het voor de internetgebruiker soms lastig vast te stellen was welke sites nou echt geschikt waren om informatie over een bepaald onderwerp te vinden.

Goede websites, slechte websites

Dit kregen de zoekmachines ook door en met name Google, de grootste zoekmachine ter wereld, stak dan ook veel tijd in het veranderen van de geheime codes die bepalen welke websites bovenaan verschijnen bij bepaalde trefwoorden. Zo werden ‘foute’ websites en webwinkels gestraft en konden goede websites op een eerlijke manier bovenaan de zoekresultaten verschijnen. Uiteindelijk is Google er namelijk ook bij gebaat dat de beste websites bovenaan verschijnen, want als de gebruiker telkens de juiste website tegenkomt en dus vindt wat hij zoekt, zal hij vaker terugkomen en Google (en bijbehorende diensten) vaker gebruiken.

Hier in Nederland is Google veruit de meest populaire zoekmachine en voor website-eigenaren is dit dus de zoekmachine waarin ze hun tijd, moeite en aandacht steken op het gebied van zoekmachine optimalisatie. Andere zoekmachines als Yahoo! en Bing worden nauwelijks gebruikt en dus vinden veel marketeers het verspilde moeite om hieraan de site aan te passen (te optimaliseren). Google laat voor een deel de volgorde van de zoekresultaten afhangen van het aantal links dat een website of webwinkel krijgt van andere sites. Wat voor sites naar je site linken is ook erg belangrijk. Je hebt er meer aan als de website van de ANWB linkt naar je autobandenshop dan wanneer je een link krijgt van het online gastenboek van je plaatselijke voetbalvereniging.

Maar Google heeft nog veel meer voorwaarden en regeltjes opgesteld waar websites aan moeten voldoen om hoog in de zoekresultaten te verschijnen. Wat die voorwaarden precies zijn weet niemand. Maar je weet nu dus in ieder geval een aantal dingen waar je rekening mee kunt houden als je je website of webwinkel wilt optimaliseren.

SEO en SEA

Naast SEO heb je in de zoekmachine-marketingwereld ook SEA. Dit staat voor Search Engine Advertising, oftewel zoekmachine adverteren. Waar het bij SEO draait om hoog in de zoekresultaten verschijnen zodat je bezoekers krijgt, draait het SEA om op opvallende advertentieplekken terecht te komen zodat bezoekers op je advertentie klikken en je webwinkel of website bezoeken. Advertenties in bijvoorbeeld Google verschijnen als een gebruiker een aan die advertentie gekoppeld trefwoord of woordgroep heeft ingetypt. Als je een SEA doet is het dus verstandig om te betalen voor advertenties die zijn gekoppeld aan voor jou relevante trefwoorden. Bijvoorbeeld als iemand zoekt naar ‘autobanden kopen’ dan kan je er tegen betaling voor zorgen dat er op die zoekresultatenpagina een tekstadvertentie staat met wat regels tekst en een link naar jouw website of webwinkel. Je betaalt in dat geval dan niet aan een vaag internetbedrijfje, maar je betaalt direct aan Google om hogerop te komen in de lijst.

Plaats een reactie

Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten